«کارناوال»؛ یک سرگرمی خالص
به گزارش فیلم نت نیوز، تنوع سلیقه در مخاطبان آثار نمایشی، این امکان را در اختیار سازندگان قرار داده تا برای هر طیف آثار متفاوتی را طراحی کند، اما دستهای از تولیدات سرگرمکننده وجود دارند که صرفا مختص طیف سنی و سلیقه خاصی نبوده و مخاطبان میلیونی دارند. رئالیتی شوها از مهمترین آن به حساب میآیند که سابقهای طولانی در مدیومهای مختلف دارند؛ از قاب کوچک تلویزیون تا پلتفرمهای نمایش آنلاین که میتوان نمونههای متنوعی از آن را مشاهده کرد. پلتفرمهای داخلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دست به تولید اندک آثاری در این باب زدهاند که تازهترین آن «کارناوال» نام دارد؛ ساخته رامبد جوان که از پلتفرم فیلمنت در حال پخش است.
در قسمت نخست که حکم پیش درآمد و اصطلاحا پایلوت را دارد، جوان به معرفی کلی «کارناوال» پرداخته و تلاش کرده مخاطبان خود را با ویژگیهای جذاب آن آشنا کند آن هم با استفاده از المانهای آشنا برای مخاطب که یک سرگرمی خالص را تداعی میکند. برای مثال میتوان به چادر بزرگ طراحی شده برای برنامه اشاره کرد که تماشاگر را یاد سیرکهای کلاسیک انداخته و به نوعی ترغیب به تماشای ادامه آن میکند. همین طور ماشین سنگینی که خود جوان پشت آن نشسته و شرکتکنندگان را با خود به سمت محل برگزاری برنامه میبرد. شکل معرفی هر یک از شرکت کنندگان هم جذاب از کاردرآمده و یک شوی دوست داشتنی را تداعی میکند.
فرم کلی «کارناوال» نیز به شکل یک مسابقه طراحی شده که دوازده نفر از اهالی هنر از سینما و تئاتر تا موسیقی در آن شرکت کرده و به رقابت با یکدیگر میپردازند. هر چند که توضیحات کاملی درباره مراحل آن به مخاطب داده نشده تا قسمت دوم هیجان بیشتری را تولید کند. در حقیقت جوان بیشتر روی سرگرمکنندگی قسمت نخست به عنوان مقدمه کار ماور داده و برگ برنده جذابی هم رو می ند. اجرای قطعه لیبر تانگو اثر آستور پیاتزولای آرژانتینی که توسط ماریو استفانو پیترودارچی ایتالیایی آن هم با همنوازی محسن شریفیان که جذاب از کاردرآمده و همراهی پرهیجان تماشاگران نیز به جذابیت آن افزوده است. جوان در اینجا هم به مانند «خندوانه» از تماشاگر به عنوان یک اهرم سود جسته و با دخیل کردن آنها در اجرای برنامه، گام بلندی در تماشاییتر کردن «کارناوال» برداشته است. همچنان که تماشاگر خارج از فضای کار را هم در نظر گرفته و در قسمتهای آتی آنها را هم در کلیت کار دخیل خواهد کرد.
کارناوال را فقط در فیلم نت ببینید
رئالیتیشوها نیز به مانند سریالها باید از فیلمنامهای چفت و بسط دار برخوردار بوده و نقاط عطف زیادی هم برایشان پیشبینی شود. حضور مهراب قاسمخانی در مقام نویسنده «کارناوال»، میتواند یکی از برگ برندههای جوان در جذب مخاطب باشد؛ فیلمنامهنویسی که با فضای برنامههای اینچنینی آشنا بوده و تجربه زیادی هم در کار کردن با مایههای طنزآمیز دارد. یکی از نقاط عطف «کارناوال»، انتخاب شرکتکنندگان است که هم باید تنوع حوزههای مختلف در آن لحاظ شده و هم خود شرکت کننده با فضای برنامههایی از این جنس کاملا آشنا باشد موضوعی که در انتخاب دوازده نفر نخست لحاظ شده و ترکیب نسبتا خوبی به نظر میرسد. در قسمت نخست «کارناوال»، موسیقی و ترانه حضور پررنگی داشته که میتوان برای نمونه به حضور اشوان روی استیج و خواندن چند قطعه از کارهایش اشاره کرد؛ همان چیزی که برنامههایی از این دست به آن نیاز داشته و میزان سرگرمکنندگی آن را بالا میبرد. بخشهایی از قسمت نخست نیز اختصاص به پشت صحنه داشته که قطعا یکی از بخشهای ثابت «کارناوال» به حساب میآید. حضور مهسا طهماسبی در این بخش نیز نوید لحظات جذابی را در قسمتهای آینده میدهد.
طراحی دکور «کارناوال» را میتوان جزو نقاط قوت آن به حساب آورد که قطعا هزینه زیادی نیز برای طراحی و اجرای آن صرف شده و جذابیت بصری خوبی برای مخاطبان آن دارد. حال باید دید که رامبد جوان پس از مدتی دوری از کارگردانی و طراحی برنامههای سرگرم کننده میتواند مخاطبان فیلمنت را راضی نگه دارد؟
محمد جلیلوند