نخستین فروش میلیاردی هالیوود در ۲۰۲۵/ «لیلو و استیچ» گیشه را تسخیر کرد
به گزارش فیلم نت نیوز به نقل از ورایتی، فیلم لایو اکشن «لیلو و استیچ» (Lilo and Stitch) اولین اثر هالیوودی سال ۲۰۲۵ است که فروش جهانیاش از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است.
پس از گذشت هشت هفته از آغاز اکران در سینماها، این کمدی خانوادگی ۴۱۶.۱میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۸۴.۸ میلیون دلار در بازارهای بینالمللی فروخته و مجموع فروش جهانی آن به ۱.۰۰۱میلیارد دلار رسیده است که البته با این حال، انیمیشن پرفروش چینی «نی ژا » (Ne Zha ۲) همچنان با فروش ۱.۸۹۹میلیارد دلار، پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۵ است.
فیلم «لیلو و استیچ» که در ابتدا قرار بود تنها به صورت آنلاین منتشر شود به نمونهای موفق از بازگشت سرمایه بزرگ دیزنی از طریق اکران سینمایی بدل شد، به شرط آن که انتخاب پروژه و زمانبندی مناسب باشد. انیمیشن «موانا ۲» (Moana ۲) نیز ابتدا برای دیزنی پلاس و در قالب یک مجموعه تلویزیونی طراحی شده بود اما در نهایت سال گذشته برای اکران سینمایی بازطراحی شد و در روز شکرگزاری به فروشی میلیارد دلاری رسید.
با این موفقیتها، استودیوی والت دیزنی طی ۱۳ ماه گذشته، چهار فیلم با فروش میلیاردی در کارنامه خود ثبت کرده است از جمله فیلم مارولی «ددپول و ولورین» (Deadpool & Wolverine) و انیمیشن «درون و بیرون ۲» (Inside Out ۲) که محصولی مشترک با همکاری پیکسار بود.
آلن برگمن، یکی از مدیران دیزنی انترتینمنت، در اینباره گفت: میدانستیم که تماشاگران در سراسر جهان علاقه زیادی به «لیلو و استیچ» دارند، اما هیچ وقت این محبت را دستکم نگرفتیم. به تمام عوامل فیلم، بازیگران و تیم استودیو که باعث این موفقیت شدند، افتخار میکنم. بیصبرانه منتظر ماجراهای بیشتر با این شخصیتها هستیم.
فیلم «لیلو و استیچ» در اواخر ماه مه اکران شد و تنها در چهار روز نخست، ۱۸۳ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۳۴۱ میلیون دلار در سطح جهانی فروخت، رکورد بزرگترین افتتاحیه آخر هفته روز یادبود (Memorial Day) در تاریخ سینما! این فیلم به مدت سه هفته متوالی در صدر جدول فروش بود و یکی از تنها ۲ فیلمی شد که در سال ۲۰۲۵، فروش داخلیشان از ۴۰۰ میلیون دلار فراتر رفت، فیلم دیگر، اقتباس ویدیویی «ماینکرفت» (A Minecraft Movie) محصول برادران وارنر بود.
بزرگترین بازارهای خارجی فیلم نیز شامل مکزیک (۶۷ میلیون دلار)، بریتانیا (۴۹ میلیون دلار) و فرانسه (۴۲.۵ میلیون دلار) میشوند که هرچند ۲۳ سال از اکران انیمیشن اصلی «لیلو و استیچ» محصول ۲۰۰۲ گذشته است، اما محبوبیت این شخصیت هنوز هم در قفسه فروشگاههای اسباببازی کم نشده است. در سال ۲۰۲۴، دیزنی بیش از ۲.۶ میلیارد دلار فروش از محصولات مرتبط با «لیلو و استیچ» داشته است. حالا که نسل جدیدی با این موجود آبی آشنا شدهاند، پیشبینی میشود که فروش این محصولات در فصل تعطیلات بیشتر هم شود.
از سوی دیگر، میزان تماشای فیلم در دیزنیپلاس نیز رشد قابلتوجهی داشته است. بر اساس گزارشهای درونسازمانی، این فرانچایز (که شامل چند فیلم و سریال ویدیویی نیز است) بیش از ۶۸۰ میلیون ساعت استریم داشته که سهم فیلم اصلی از این میزان، بیش از ۲۸۰ میلیون ساعت بوده است.
این فیلم به کارگردانی دین فلیشر کمپ و تهیهکنندگی شرکت راید بک ساخته شده است و داستان موجود آبی دوستداشتنیای را روایت میکند که در هاوایی سقوط میکند و توسط دختربچهای و خواهر بزرگترش به فرزندخواندگی پذیرفته میشود. دیزنی پیشتر اعلام کرده بود که دنباله لایو اکشن این فیلم نیز در دست ساخت است.
ترجمه: پریسا مقیلان
بیشتر بخوانید