به گزارش فیلم نت نیوز، در جهان داستان و ادبیات جمله معروفی هست که نخستین جمله و پاراگراف در هر داستان اگر بتواند مخاطب را با خود همراه کند، این امید وجود دارد که تا پایان با داستان همراه شود. در ماجرای سریال هم این نکته صدق می کند؛ اگر ابتدای یک سریال مخاطب را با خود همراه کند و در نهایت هر قسمتی در ابتدا و انتها بتواند مخاطبش را مشتاق نگاه دارد، قطعا می تواند به این همراهی امیدوار باشد.
سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» ساخته امیرحسین ترابی که پخش خود را به تازگی از فیلم نت آغاز کرده است در همان آغاز نشان داده به این اصل طلایی پایبند است. قسمت نخست با یک فضای آمیخته به مرگ و درد و گزارشی از واکسن های آلوده آغاز میشود و در ادامه این مقدمه به ناگهان به فضایی کاملا متفاوت قطع میشود که مخاطب را با پرسشی بنیادین روبه رو میکند که چه ارتباطی میان آن مقدمه و بخش بعدی وجود دارد؟
سریال در ادامه هم از همین الگوی تعلیق استفاده کرده است. بخش اول پس از مقدمه به معرفی شخصیت اصلی با بازی شهرام حقیقت دوست میپردازد، اما این پایان ماجرا نیست، در ادامه فیلمنامه به همین شکل در هر رویداد تعلیق جدیدی را همراه با معرفی شخصیت ها به بیننده ارائه میکند و همانگونه که قسمت اول با یک تعلیق آغاز میشود، در پایان هم با یک تعلیق و یک حادثه بهت آور به پایان میرسد تا مخاطبش را برای قسمت بعدی تشنه نگاه دارد.
در سال های اخیر نمونه های موفق در ساخت سریال های پلیسی بسیار معدود و انگشت شمار است. بسیاری از آنها تنها در فرم ظاهری به ژانر توجه داشتند و نتوانستند بهصورت عمقی مخاطب را در تعلیق و معما همراه کنند، اما سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» در آغاز نشان داده که اصول یک مجموعه پلیسی استاندارد و خوش ریتم را می شناسد که مهمترینش ساخت یک شخصیت کاریزماتیک و جذاب برای بیننده است و در کنارش یک داستان معمایی که مخاطب همیشه یک قدم از داستان عقب باشد.
در عین حال که لذت دیدن مجموعه های اینچنینی در حدس های مخاطب و ایجاد همان مسیر کشف و شهودی است، اما فیلمنامه اصلی باید آنقدر گرهافکنی و گرهگشاییهای به اندازه داشته باشد که بیننده را در هر مرحله با خود همراه کند.
امیرحسین ترابی با تجربه سال ها دستیاری و برنامه ریزی در سینما و ساخت چند فیلم و سریال «خون سرد»، دست به تولید سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» زده است؛ داستانی که قرار است در مورد تپانچهای باشد که گم میشود، اما گویا برخلاف این خلاصه داستان، «برتا؛ داستان یک اسلحه» قرار نیست فقط داستان اسلحه باشد و قرار است به بهانه آن نقبی به دنیای آدمهای امروز هم زده شود؛ همانطور که در همین قسمت ابتدایی پرده از رابطه افسر آگاهی با بازی شهرام حقیقت دوست و پسرش برمیدارد یا در ادامه معمای قتل به آدمهای دیگری میرسد که باید منتظر ماند و دید ارتباط آنها با هم و پرونده و در نهایت مقدمه ابتدای سریال چیست.
سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» در همین قسمت نخست نشان داده که به ژانر مورد نظر و فضای معمایی و کارآگاهی اشراف کامل دارد، از این جهت که با ریتمی مناسب علاوه بر اینکه اطلاعات مورد نظرش را به مخاطب ارائه میکند از هر اضافهگویی فاصله میگیرد تا به جای کشدار کردن داستان و خسته کردن مخاطبان کاری کند تا بیننده با شخصیت اصلی و آدمها همذاتپنداری کند و با آنها همراه شود.
شروع طوفانی «برتا؛ داستان یک اسلحه» آن هم با چند حادثه و اتفاق جذاب در قسمت نخست، نوید یک مجموعه حرفه ای و استاندارد را به بیننده میدهد، ولی باید دید این مسیر در ادامه هم می تواند تا پایان مخاطب را با اثر همراه کند.
نوید جعفری


