یادداشتی درباره سریال «افعی تهران» به قلم رضا کوهپور

چرا افعی تهران قابلیت کالت شدن دارد؟

- 2 دقیقه مطالعه
تا الان چهار قسمت از سریال «افعی تهران» پخش شده و نکته برجسته ای که در موردش وجود دارد ایده های خوش نشینی است که در هر سکانس با آن روبرو می شویم.
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش فیلم‎‌نت نیوز، رضا کوه‌پور فیلمساز در یادداشتی به سریال افعی تهران به کارگردانی سامان مقدم که به طور اختصاصی از فیلم نت پخش می شود، پرداخته است.

متن وی بدین شرح است: «در این مدت سریال های زیادی از پلتفرم های مختلف ساخته و پخش شده که کاراکترهای تقریبا تیپیکالی از آدم های آشنا ارائه دادند؛ از قاچاقچیان مواد مخدر تا اراذل و اوباش و الواط و لمپن ها و … اما کمتر سریالی بوده که مانند «افعی تهران» محصول جدید فیلم‌نت اینگونه از دل فضای یک رئالیسم تلخ، کاراکترهای چندبعدی و در عین حال شیرینی را خلق کرده باشد.
نکته مهمی که در مورد سریال وجود دارد این است که کنش ها و واکنش های کاراکترها نسبت به وقایع در اوج عادی بودن، در یک پروسه فکر شده، خروجی خاص و غیرعادی و آشنازدایانه به خود می‌گیرد. در این راستا دیالوگ نویسی کاراکترها در اوج قرار دارد.

تمهیداتی مثل قطع کردن دیالوگ ها، در هم رفتن دیالوگ ها، پاسخ های بی ربط نسبت به موضوعِ دیالوگ از ابزارهای درست خروجی غیرمتعارف از یک امر متعارف است.
به نظرم زوج نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی زاده که در «بمب یک عاشقانه» هم خروجی خوبی را ارائه کرده بودند اینجا هم به خوبی جواب داده و کمتر سریالی توانسته اینگونه سینمایی و درست با دیالوگ های پینگ پنگی، درونیات مخاطبانش را نسبت به موقعیتی که می سازد ارضا کند و مخاطبانی که با سریال ارتباط می گیرند حتما لذت سکانس های خوش ایده سریال را خواهند برد.

تا الان چهار قسمت از سریال پخش شده و نکته برجسته ای که در موردش وجود دارد ایده های خوش نشینی است که در هر سکانس با آن روبرو می شویم. با آنکه اتفاقات سریال حول زندگی روزمره یک فیلمساز سینما می چرخد که می خواهد بعد از چندین سال اولین فیلمش را بسازد و شاید اتفاقات و بزنگاه های کلاسیک و سریال های روز دنیا را نداشته باشد اما با ایده های متفاوت و یونیکش ریتم سریال را حفظ کرده و در ساده ترین لحظه ها ارضاکننده ترین واکنش ها را از کاراکترها می بینیم.

نوع مواجهه با این سریال باید طبق انتظار و توقع و همچنان فضایی که برای ما می سازد باشد. این گره زدن تجارب زیسته کاراکترها با مخاطبانشان به ویژه برای مخاطبانی که هنری و سینمایی هستند و عمق این تجارب زیسته مشترک را درک کرده و فهمیده اند از دیگر لذت های دیدن این سریال است.

بعد از مسائلی که در بالا عنوان کردم نکته بعدی پاسخ به پرسش است که به‌عنوان تیتر مطرح کردم. واژه کالت معمولا به فیلم هایی گفته می شود که شاید در دوران پخش از سمت بعضی مخاطبان به دلیل فضای خاص و غیرمتعارفی که دارند نادیده گرفته می شوند اما با گذشت زمان طرفداران جدی و پر و پا قرصی پیدا می کنند که دیالوگ به دیالوگ کاراکتر سریال را در زندگی روزمره خود به عنوان فن سریال به کار می گیرند. با این تعریف و با توجه به توضیحات و دلایل بالا فکر می کنم اگر سریال همین رویه خوش ایده خودش را پیش بگیرد جزو سریال های خاص و متفاوت و کالت ایرانی خواهد شد.
باید منتظر ماند و دید.

برچسب‌ها: افعی تهران،پیمان معادی،تیتر یک،سامان مقدم،فیلم نت،فیلم‌نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها