با حضور سه فیلم به کارگردانی فیلمسازان ایرانی

اعلام فهرست آثار واجد شرایط اسکار ۲۰۲۳

- 2 دقیقه مطالعه

۳۰۱ فیلم واجد شرایط حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۳ شناخته شدند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز به نقل از ورایتی، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) روز دوشنبه اعلام کرد که ۳۰۱ فیلم واجد شرایط حضور در نودوپنجمین دوره جوایز اسکار هستند. این تعداد نسبت به ۲۷۶ فیلم مجاز سال گذشته افزایش داشته اما در مقایسه با ۳۶۶ محصول سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

تمام رقبای مورد انتظار در این فهرست حضور دارند. پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شامل «آواتار: راه آب»، «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» و «تاپ گان: ماوریک» و همچنین فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «اشباح اینیشرین»، «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» و «تار» از جمله آثاری هستند که در این فهرست به چشم می‌خورند.

پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم هم حضور پررنگی در فهرست آثار مجاز برای شرکت در اسکار نودوپنجم دارند. به‌عنوان مثال نتفلیکس با آثاری چون «در جبهه غرب خبری نیست» و «پیاز شیشه‌ای»، آمازون با «آرژانتین ۱۹۸۵» و «سیزده زندگی»، و اپل با «چا چا ریل اسموت» و «رهایی» بخت درخشش در اسکار امسال را دارند.

همچنین تعدادی از آثار بین‌المللی، حتی اگر گزینه‌های رسمی حضور در بخش اسکار بهترین فیلم بین‌المللی نبوده‌اند، در این فهرست قرار گرفته‌اند. از این جمله می‌توان به حماسه هندی «ررر» به کارگردانی اس.اس. راجامولی و درام کره‌ای «دلال» به کارگردانی هیروکازو کوره-اِدا اشاره کرد.

اما نکته‌ای که می‌تواند برای ما ایرانی‌ها جالب باشد، حضور نام آثار سه فیلمساز ایرانی در فهرست فیلم‌های واجد شرایط برای حضور در اسکار ۲۰۲۳ است. «خرس نیست» (جعفر پناهی)، «عنکبوت مقدس» (علی عباسی) و «لاله» (اسی نیک‌نژاد) سه فیلمی هستند که به کارگردانی فیلمسازان ایرانی ساخته شده و واجد شرایط حضور در اسکار نودوپنجم تشخیص داده شده‌اند.

۹ هزار و ۵۷۹ عضو دارای حق رأی آکادامی اسکار از ساعت ۹ صبح ۱۲ ژانویه تا ۵ بعدازظهر ۱۷ ژانویه (۲۲ تا ۲۷ دی) می‌توانند آراء خود را ارسال کنند. فهرست رسمی نامزدهای جوایز اسکار روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) اعلام شده و مراسم اسکار هم روز ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در دالبی تیاتر برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: برگزیده،فصل جوایز
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها