به مناسبت عرضه فیلم «پارتی» در پلتفرم فیلم‌نت

«رز صحرا»، «پارتی» را تماشایی‌تر کرد

- 3 دقیقه مطالعه

«رز صحرا» عنوان یکی از ترانه‌های ماندگار «گوردن متیو سامنر» معروف به«استینگ» است که روی سکانس‌هایی از فیلم «پارتی» نشست و آن را تماشایی‌تر کرد؛ فیلمی که انگار بدون این ترانه چیزی کم دارد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، سامان مقدم در سال ۱۳۷۹ فیلم «پارتی» را در حالی جلوی دوربین برد که یکسال قبل‌تر از تولید این فیلم «گوردن متیو سامنر» معروف به «استینگ» با همراهی خواننده الجزایری «چپ مامی» ترانه ماندگار «رز کویری» که در ایران به «رز صحرا» معروف است را خلق کرد.

در آن سال‌ها، یعنی اواخر دهه هفتاد، دسترسی به ترانه‌های روز دنیا به این سادگی میسر نبود، که بتوان با سرچ نام ترانه و یا نام خواننده آن، به دستش آورد. اما آن‌هایی که شیفته موسیقی بودند و موسیقی روز دنیا را پیگیری می‌کردند به طرق مختلف و البته سختی فراوان آثار خواننده‌های محبوبشان را به دست می‌آوردند. «رز صحرا» به همین شکل وارد ایران شد. نوای شرقی سازهای خاورمیانه‌ای به همراه آواز عربی و تلفیق آن با صدای بی‌نظیر استینگ و سازهای غربی هر شنونده‌ای را مجذوب خودش می‌کرد، حتی آن‌هایی که علاقه‌ای به موسیقی خارجی نداشتند.

ترانه «رز صحرا» به دلیل همین ویژگی منحصربه‌فرد آرام آرام به یکی از ترک‌های ثابت کاست‌ها تبدیل شد. محبوبیت جهانی این ترانه و نفوذی که به تدریج در بین مردم ایران پیدا کرده بود، قطعاً فیلمسازی مثل سامان مقدم را که از علاقه‌مندان حرفه‌ای موسیقی است ترغیب می‌کرد تا ادای دینی به این ترانه ماندگار داشته باشد. «پارتی» همان بزنگاهی است که این فرصت را در اختیار سامان مقدم می‌گذارد.

«پارتی» داستان روزنامه‌نگاری است با بازی علی مصفا که به دلیل انتشار خاطرات برادر شهیدش و تحلیل‌هایی که روی این خاطرات دارد، دستگیر شده و به زندان می‌افتد. همسرش با بازی هدیه تهرانی و دوستانش تلاش می‌کنند تا با فراهم کردن وثیقه مقدمات آزادی او را مهیا کنند. آن‌ها برای جور کردن پول وثیقه مجبور می‌شوند خانه ویلایی‌شان را به مردم برای جشن و پارتی اجاره دهند. اینجا همان نقطه‌ای است که سامان مقدم برگ برنده‌اش را رو می‌کند.

پیش از ورود فیلم به یک سوم پایانی و بعد از ملاقات هدیه تهرانی و علی مصفا در زندان ، ترانه «رز صحرا» بر تصاویر پارتی می‌نشیند. همراهی «رز صحرا» از لحظه‌ای شروع می‌شود که مکالمه آنها در زندان به پایان می‌رسد موسیقی آرام آرام اوج می‌گیرد. تصویر روی علی مصفا می‌رود که در میله‌ای زندان روی او در حال بسته شدن است ،در همین لحظه نوای «چپ مامی» روی صورت مبهوت او می‌نشیند. در ادامه موسیقی غالب می‌شود و تصاویر هدیه تهرانی را که در راهروی زندان آرام آرام به دوربین نزدیک می‌شود را می‌پوشاند. ورود او به خیابان دوباره با نوای «چپ مامی» همراه است و بعد از آن تصویر کات می‌خورد به شب و فضای بیرون پارتی که همچنان صدای چپ مامی است که آن را همراهی می‌کند، به محض ورود به فضای پارتی در ویلا صدای جادویی استینگ صحنه را مال خود می‌کند. کلیپی که سامان مقدم با تدوین بی‌نظیر محمدرضا مویینی برای این بخش از فیلمش با همراهی ترانه «رز صحرا» کارگردانی کرده، مخاطب را کاملاً مسحور خود می‌کند.

اگرچه ترانه «رز صحرا» تا پیش از این در ایران بین علاقه‌مندان به موسیقی طرفداران پروپاقرصی داشت، اما بعد از فیلم «پارتی» در بین عامه مردم نیز جا باز کرد و به ترانه‌ای محبوب تبدیل شد. شاید بتوان ادعا کرد که در ایران این فیلم «پارتی» بود که باعث شناخته شدن بیشتر «رز صحرا» در بین عامه شد.

نسخه اصلاح شده فیلم «پارتی» به تازگی توسط پلتفرم فیلم‌نت وارد شبکه نمایش خانگی شده است. این فیلم از محصولات هدایت فیلم است که نخستین بار در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد و در ادامه به عنوان برنامه نوروزی سینماها، از پانزدهم اسفند ۱۳۷۹ اکران سراسری خود را آغاز کرد. این فیلم در آن سال موفق شد با بلیت ۴۰۰ تومانی نزدیک به ۴۳۰ میلیون تومان فروش کند.

هدیه تهرانی، علی مصفا، سروش گودرزی، مهدی خیامی همراه با زنده‌یاد اسماعیل شنگله در فیلم«پارتی» بازی دارند.

منبع: فیلم‌نیوز

 

برچسب‌ها: برگزیده،پارتی،سامان مقدم،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها