آخر هفته در فیلم‌نت چه ببینیم؟ - 2

از رخشان بنی‌اعتماد تا استیون اسپیلبرگ

- 4 دقیقه مطالعه

در دومین راهنمای فیلم‌نت نیوز، آثار متنوعی را برای تماشا در آخر هفته به شما پیشنهاد می‌دهیم.

به گزارش فیلم‌‌نت نیوز، اولین پیشنهاد ما، کمدی موزیکال گزنده «مکس» به کارگردانی سامان مقدم است. در حالی که تب‌وتاب فضای پس از سال ۷۶ و بحث‌هایی همچون گفت‌وگوی تمدن‌ها و جامعه مدنی در حال فروکش‌کردن بود، مقدم و پیمان قاسم‌خانی (فیلمنامه‌نویس «مکس») با بیانی طنازانه به دوقطبی‌های موجود در عرصه سیاست و وضعیت مردمی پرداختند که در این دو قطبی گرفتار می‌شوند. با این توضیحات، مشخص می‌شود که چرا تماشای «مکس» امروز هم می‌تواند به‌اندازه زمان ساخت و اکرانش جذاب باشد. مکس محصول سال ۱۳۸۳ است و داستان گروهی از نخبگان ایرانی مقیم خارج را به تصویر می‌کشد که به دعوت وزارت ارشاد به ایران می‌آیند تا در یک همایش فرهنگی شرکت کنند، اما یک نفر با دعوتنامه اشتباهی در این رویداد حضور دارد که باعث اتفاقات غیرمنتظره‌ای می‌شود.

«مکس» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

پیشنهاد بعدی ما هم هرچند قدیمی‌تر از «مکس» است اما، مثل فیلم سامان مقدم، از دغدغه‌های اجتماعی قابل‌توجهی برخوردار است. رخشان بنی‌اعتماد کار خود را به‌عنوان مستندساز شروع کرد و آن‌قدر در سطح کشور با مردمی از طبقات و با دغدغه‌های متفاوت برخورد کرد که وقتی به ساخت فیلم‌های داستانی روی آورد، بسیاری از آن ایده‌ها را با خود به این عرصه آورد. بنی‌اعتماد به‌خصوص با «نرگس» بود که به‌عنوان یک سینماگر بزرگ شناخته شد اما پیش از آن هم فیلم‌های قابل‌تأملی ساخته بود که ویژگی مشترک‌شان، پررنگ بودن دغدغه‌های اجتماعی در عین استفاده از لحنی کمیک برای روایت نابسامانی‌های جامعه بود. یکی از این فیلم‌ها «پول خارجی» نام داشت که بنی‌اعتماد آن را در سال ۱۳۶۸ ساخت. «پول خارجی» با بازی علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، مهتاج نجومی، جهانگیر فروهر و رسول نجفیان و به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، داستان کارمندی ساده به نام مرتضی الفت است که مشکلات مالی زیادی دارد. او با حال و روزی خسته، از محل کار راهی خانه می‌شود، اما سر از پاتوق دلارفروش‌ها در می‌آورد. بعد از رهایی از شلوغی‌های بازار، الفت مبلغ زیادی دلار در کیسه‌اش پیدا می‌کند و می‌خواهد با سختی زیاد آن‌ها را بفروشد. با توجه به پرداختن بنی‌اعتماد به حواشی مربوط به ارز، تماشای «پول خارجی» در روزهایی که همه درگیر مسائل مشابهی هستیم، خالی از لطف نخواهد بود.

«پول خارجی» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

پیشنهاد این هفته ما از میان محصولات ۲۰۲۲، «خانواده فیبلمن» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. «خانواده فیبلمن» را یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های اسپیلبرگ دانسته‌اند. این حرف به‌معنی اقتباس نعل‌به‌نعل این فیلمساز باتجربه از زندگی شخصی‌اش نیست اما او نکات بسیاری را از خاطرات دوران نوجوانی و جوانی خود در این فیلم گنجانده است. «خانواده فیبلمن» داستان جوانی به نام سامی است که در روزهای پس از جنگ جهانی دوم در آریزونا بزرگ می‌شود و رفته‌رفته با حمایت خانواده‌اش به قدرت جادوی فیلم پی می‌برد. همان‌طور که از این خلاصه یک‌خطی مشخص است، «خانواده فیبلمن» فیلمی است که دیدنش برای عشاق سینما (به‌خصوص سینمای کلاسیک آمریکا) تجربه‌ای منحصربه‌فرد و لذت‌بخش است. اسپیلبرگ از نظر بصری سعی کرده حال‌وهوای سینمای دهه ۱۹۶۰ را زنده کند و در این امر موفق نشان داده است. «خانواده فیبلمن» یکی از فیلم‌های موفق فصل جوایز ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بوده و از جمله جوایز بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را از جوایز گلدن‌گلوب دریافت کرده است. میشل ویلیامز، پل دینو، سث روگن و گابریل لابل از جمله بازیگران «خانواده فیبلمن» هستند.

«خانواده فیبلمن» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

اما به سراغ محصولات اختصاصی فیلم‌نت برویم. قسمت پنجم بازی «پدرخوانده» دوشنبه این هفته از طریق فیلم‌نت در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در چکیده داستان «پدرخوانده» چنین آمده است: «حرفه‌ای‌ها پدرخوانده بازی می‌کنند. پدرخوانده یک بازی طولانی و پر از تعلیق، با سناریویی جذاب و غیرقابل پیش‌بینی از بازی مافیا به روایت سعید ابوطالب است که یازده بازیکن در آن حضور دارند.»

«پدرخوانده» به کارگردانی سعید ابوطالب، هر هفته دوشنبه‌ها ساعت ۸ از طریق فیلم‌نت ارائه می‌شود.

قسمت پنجم «پدرخوانده» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

قسمت پنجم از فصل دوم سریال «پوست شیر» دیگر محصولی است که این هفته در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده است. در خلاصه داستان این قسمت از «پوست شیر» چنین آمده است: «من هر چقدرم حیوون باشم، بی‌ناموس نیستم…»

«پوست شیر» مجموعه‌ای به کارگردانی جمشید محمودی و به تهیه‌کنندگی نوید محمودی است. شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی، بهزاد خلج، کامران تفتی و آناهیتا افشار از جمله بازیگرانی هستند که در «پوست شیر» نقش‌آفرینی کرده‌اند. این مجموعه جذاب پلیسی، هر هفته ساعت ۸ منتشر می‌شود.

قسمت پنجم از فصل دوم «پوست شیر» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: پیشنهاد فیلم،تیتر یک،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها