همه‌چیز در مورد فیلم تحسین‌شده الیور هیرشبیگل

«سقوط»؛ آخرین روزهای یک دیکتاتور

- 3 دقیقه مطالعه

به مناسبت عرضه فیلم تحسین‌شده «سقوط» در پلتفرم فیلم‌نت، نگاهی انداخته‌ایم به ویژگی‌های مختلف این فیلم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم «سقوط» (الیور هیرشبیگل) از جمله فیلم‌های مهم سینمای جهان در قرن بیست‌ویکم است که از طریق پلتفرم فیلم‌نت در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این درام تاریخی زندگینامه‌ای، داستان دوازده روز آخر زندگی آدولف هیتلر را در سنگر زیرزمینی فرماندهی او به تصویر می‌کشد. این فیلم از فروریختن ماشین نظامی و دستگاه سیاسی عظیم رژیم نازی آلمان پرده برمی‌دارد.

الیور هیرشبیگل کارگردانی «سقوط» را به عهده داشته و برونو گانز (در نقش هیتلر)، الکساندرا ماریا لارا، کورینا هارفوش، اولریش ماتس و جولین کولر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. برند آیچینگر هم نویسنده و تهیه‌کننده «سقوط» بود.

نمایش فیلم در سال ۲۰۰۴ تحسین جهانی را به همراه داشت. در وبسایت IMDB، «سقوط» با ۳۵۸ هزار رای امتیاز ۸.۲ از ۱۰ را به دست آورده و صدوبیست‌وچهارمین فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب کاربران این وبسایت لقب گرفته است. در میان محصولات ۲۰۰۴ هم «سقوط» بعد از «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» بیشترین امتیاز را در وبسایت IMDB کسب کرده است.

در وبسایت متاکریتیک هم بر اساس ۳۵ نقد، «سقوط» میانگین امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را دریافت کرده که نشان‌دهنده استقبال عمومی منتقدان از فیلم است.

«سقوط» در جوایز اسکار نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان شد اما نتوانست آن را به دست بیاورد.

در ادامه چکیده نظر برخی از منتقدان را در مورد این فیلم خواهیم خواند:

مایک لاسال (سن‌فرانسیسکو کرونیکل)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم‌های آمریکایی و بریتانیایی هرگز نتوانسته‌اند جنبه‌های مختلف آدولف هیتلر را آن‌طور که در فیلم‌های آرشیوی خبری پیشنهاد می‌شود به تصویر بکشند. یکی از موانع حل‌نشدنی، مشکل زبان بوده است: هیتلری که انگلیسی صحبت می‌کند،  به طور خودکار نمی‌تواند ترجمه شود، همان‌طور که یک گفت‌وگو در کنار آتش به زبان آلمانی نمی‌تواند فرانکلین روزولت واقعی را منتقل کند. در نتیجه، ساختن اولین فیلم بزرگ در مورد هیتلر بر عهده آلمانی‌ها بود، و آنها این کار را در «سقوط» انجام دادند؛ فیلمی در مورد آخرین روزهای رایش سوم آن‌طور که از داخل پناهگاه هیتلر تجربه شد.

این فیلم از بسیاری جهات رضایت‌بخش است – دراماتیک، دقیق و دلخراش، با فیلمبرداری مؤثر و بازی‌های درخشان. همچنین در به تصویر کشیدن ماهیت خاص تعصب نهادی، فیلم مفیدی است. هیولاهای تاریخی مانند ماگدا گوبلز و هیتلر به عنوان انسان معرفی می‌شوند نه کاریکاتور. تاثیر [این رویکرد] این نیست که آنها را، ولو از راه دور، همدلی‌برانگیز کند، بلکه ایجاد بینشی در مورد مکانیک و فرایندهای ذهنی پشت اعمال مربوط به شر مطلق است.

اندرو اوهیر (Salon)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

هیتلر قطعا یک هیولا بود، اما در پرتره [برونو] گانز – قانع‌کننده‌ترین و بدبخت‌ترین هیتلری که تاکنون دیده‌ام یا امیدوارم تا ابد ببینم – او به‌طور مشخصی انسانی است. همان‌طور که یکی از دوستانم گفته، ترحم به خود یکی از بزرگ‌ترین گناه‌های بشری است، و ترحم شگفت‌انگیز هیتلر نسبت به خود، انگیزه‌ای برای او شد تا به اوج‌هایی حماسی از خودبزرگ‌بینی برسد.

راجر ابرت (شیکاگو سان تایمز)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

نقش هیتلر را برونو گانز، روح لطیف فیلم «بال‌های اشتیاق»، مرد رمانتیکی با چشم‌های غمگین یا ایده‌آلیستی خسته در بسیاری از نقش‌ها در طول بیش از ۳۰ سال، ایفا کرده است. در این‌جا او را در ابتدا به جا نمی‌آوریم: خمیده، منقبض‌شده، دست چپ آسیب‌دیده‌اش همچون پرنده‌ای در قفس پشت سرش بال‌بال می‌زند. اگر صحنه‌های [مربوط به سال] ۱۹۴۲ که او فراو یونگه را به عنوان منشی استخدام می‌کند وجود نداشت نمی‌توانستیم او را در حالت ایستاده به تصویر بکشیم. او از دستان خود به عنوان پنجه‌هایی استفاده می‌کند که روی نقشه‌های میدان جنگ می‌خزند، زیرا به ژنرال‌های خود اطمینان می‌دهد که یک رویداد غیرممکن آنها را نجات خواهد داد.

لو لومینک (نیویورک پست)/ امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

جزییات به‌خوبی ساخته‌شده فیلم، شاید بهتر از هر فیلمی که قبلا ساخته شده، توضیح دهد که چگونه کل یک کشور به درون جنون نسل‌کشی هیتلر کشانده شد.

کنت توران (لس‌آنجلس تایمز)/ امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

واقعیتی که فیلم با آن مواجه می‌شود آن‌قدر گیرا است که نمی‌توانیم از آن دور شویم. شاید این متقاعدکننده‌ترین بازگویی اتفاقی نباشد که هنگام سختن برلین رخ داد، اما عجب داستانی است.

مایکل سراگو (بالتیمور سان)/ امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

مشکل «سقوط» به طور خلاصه این است: این فیلم واکنش‌های احساسی و فکری ناکافی را در مقابل یک دیکتاتوری گروتسک و فجیع برمی‌انگیزد. این فیلم به جای ابتذال شد، ابتذالِ ابتذال را به ما می‌دهد.

 

«سقوط» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،سقوط،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها