آخر هفته در فیلم‌نت چه ببینیم؟ - 7

از «دوزیست» تا «دختر کم‌حرف»

- 6 دقیقه مطالعه

در هفتمین پیشنهاد فیلم هفتگی فیلم‌نت نیوز، مثل همیشه پیشنهادهای متنوعی برای شما داریم.

در قسمت هفتم از پیشنهاد فیلم هفتگی فیلم‌نت نیوز، به معرفی یکی از فیلم‌های مهم اکران ۱۴۰۱ سینمای ایران، یکی از نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی، فیلمی در مورد قهرمان ملی تاریخ فرانسه، یک سریال انیمیشنی برای کودکان و همچنین محصولات اختصاصی فیلم‌نت در هفته اخیر می‌پردازیم.

فیلم ایرانی

«دوزیست» (برزو نیک‌نژاد)

فیلم «دوزیست» (برزو نیک‌نژاد) از چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ توسط پلتفرم فیلم‌نت در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و پژمان جمشیدی از جمله بازیگران اصلی «دوزیست» محسوب می‌شوند. این فیلم داستان مردی به‌نام عطا است که با پدرش در جنوب شهر زندگی می‌کند. همسایه عطا با معرفی دختری به او، می‌خواهد که به مدت چند روز به او اجازه ماندن در خانه‌شان را بدهد و این شروع دردسرهای عطاست.

«دوزیست» که در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر با استقبال مردمی روبه‌رو شده بود، به‌خاظر شرایط پیش‌آمده پس از شیوع کرونا از مرداد ۱۴۰۱ روی پرده رفت و با فروشی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان به یکی از فیلم‌های موفق ۱۴۰۱ تبدیل شد. در این موفقیت می‌توان عوامل مختلفی را دخیل دانست.

از یک‌طرف بدون شک جنبه‌های اجتماعی فیلم، از عواملی بوده که به جلب نظر تماشاگران کمک کرده است. در سال‌های اخیر آثاری که دغدغه‌های صریح اجتماعی همچون اختلاف طبقاتی را مطرح کرده‌اند عموما با استقبال نسبی روبه‌رو شده‌اند. با این وجود، نیک‌نژاد در مواردی از حال‌وهوای غالب در درام‌های اجتماعی دور می‌شود و رگه آشکاری از طنز را به درون فیلم تزریق می‌کند؛ تمهیدی که به تلطیف فضا و حس‌وحال فیلم منجر می‌شود. تیم بازیگری «دوزیست» هم از تعدادی از موفق‌ترین بازیگران دهه ۹۰ سینمای ایران تشکیل شده است. در این میان، تماشای هادی حجازی‌فر در متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌اش می‌تواند یکی از نکات جذاب «دوزیست» باشد.

برای تماشای «دوزیست» در فیلم‌نت می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

فیلم خارجی

«دختر کم‌حرف» (کولم بایرید)

«دختر کم‌حرف» یک درام جمع‌وجور ایرلندی است که توانسته نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شود. این فیلم داستان دختری ساکت و گوشه‌گیر است که در شهری کوچک در ایرلند زندگی می‌کند. والدینش او را نزد اقوام دور در روستایی می‌فرستند و او آنجا رازی را کشف می‌کند که نباید درباره‌اش چیزی بداند.

«دختر کم‌حرف» فیلمی مناسب تماشاگرانی است که هنگام تماشای فیلم چندان در پی مواجهه با کنش‌های پرکشش بیرونی نیستند و در عوض مطالعات عمیق شخصیتی را ترجیح می‌دهند. اگر موقع تماشای این فیلم ایرلندی انتظار وقایع بیرونی پرتعداد و ویژه‌ای را داشته باشید، بی‌شک ناامید خواهید شد. در عوض با فیلم پرجزئیاتی روبه‌رو هستیم که روند تحول تدریجی دو شخصیت متفاوت را در کنار هم به‌تصویر می‌کشد و می‌توان گفت که در این امر موفق عمل کرده است. توجه به مواردی همچون قاب‌بندی (و حتی انتخاب ابعاد قاب) و میزانسن‌ها می‌تواند کمک شایانی به افزایش درک ما از شخصیت‌ها کند. بنابراین «دختر کم‌حرف»، با وجود جمع‌وجور بودنش، از آن قبیل فیلم‌هایی نیست که بتوان همچون یک نمایشنامه رادیویی با آنها مواجه شد.

«دختر کم‌حرف» را می‌توانید اینجا تماشا کنید.

فیلم کلاسیک

«پیام‌آور: داستان ژاندارک» (لوک بسون)

در مقایسه با آثار معرفی‌شده در بخش «فیلم کلاسیک» در پیشنهادهای فیلم هفته‌های گذشته ما، این‌بار قرار است فیلم جدیدتری را به شما معرفی کنیم. در واقع «پیام‌آور: داستان ژاندارک» محصول ۱۹۹۹ است. اما نکته این است که نه‌تنها داریم در مورد یک فیلم تاریخی صحبت می‌کنیم بلکه مسیری که این فیلم و آثار مشابه نشان می‌دهند، امروز هم جواب می‌دهند.

همان‌طور که از نام فیلم مشخص است، «پیام‌آور: داستان ژاندارک» ماجرای زندگی ژاندارک را به تصویر می‌کشد که یکی از قهرمانان ملی تاریخ فرانسه است. او در نوجوانی یک فعال و مبارز بزرگ بود و در نهایت پس از مواجهه با خیانت دستگیر و به انگلیسی‌ها تحویل داده شد. در نهایت گروهی از روحانیون به درخواست حکومت انگلیس برای ژاندارک حکم ارتداد صادر کردند و سوزانده‌شدن در آتش، پایان کار ژاندارک در ۱۹ سالگی بود.

فیلم‌هایی که در مورد شخصیت ژاندارک ساخته شده‌اند نشان می‌دهند که شجاعت سن‌وسال نمی‌شناسد و در ضمن تقابل میان پایبند بودن به اصول (از سوی ژاندارک) و فروختن اصول به‌خاطر منافع دنیوی (محاکمه‌کنندگان ژاندارک و خائنان به او) را به نمایش می‌گذارند. این، تقابلی است که در همین سال‌ها هم پیرامون خودمان زیاد دیده‌ایم. بنابراین پیشنهاد ما این است که نه‌تنها «پیام‌آور: داستان ژاندارک» بلکه اساسا تماشای هر فیلمی در مورد شخصیت ژاندارک را از دست ندهید.

«پیام‌آور: داستان ژاندارک» را می‌توانید در این آدرس تماشا کنید.

سریال

«جزیره شکل‌ها» (اندرو هاجس)

در این قسمت از پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز، برای کودکان هم پیشنهاد ویژه‌ای داریم. «جزیره شکل‌ها» یک سریال دوست‌داشتنی و دیدنی انیمیشنی است که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده و با دوبله اختصاصی فیلم‌نت در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته است. سریال «جزیره شکل‌ها» ماجراجویی‌های مربع جدی، دایره شجاع و مثلث حیله‌گر را نشان می‌دهد. کودکان با تماشای این مجموعه، یاد می‌گیرند که دوستی با وجود تفاوت‌ها، می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد.

با این توضیحات، «جزیره شکل‌ها» سریالی است که هم حسابی کودکان را سرگرم می‌کند و هم بار آموزشی قابل‌توجهی دارد و مفهوم ارزشمند دوستی را واکاوی می‌کند. این سریال محدودیت سنی ندارد و بنابراین کودکان با هر سن‌وسالی می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. تماشای هشت قسمت این انیمیشن در مجموع چیزی حدود ۳ ساعت از شما زمان می‌گیرد و بنابراین پیشنهاد خوبی برای یک تجربه خانوادگی در آخر هفته است.

سریال «جزیره شکل‌ها» را می‌توانید از طریق این لینک دنبال و تماشا کنید.

 

محصولات فیلم‌نت

در هفته‌ای که گذشت، قسمت‌های جدید چهار محصول کنجکاوی‌برانگیز توسط فیلم‌نت منتشر شد.

یکی از این محصولات، قسمت سیزدهم رئالیتی شو «پدرخوانده» بود. بعد از دوازده دور رقابت میان شش گروه در دور مقدماتی، سرانجام یازده فینالیست این رقابت مشخص شدند و قسمت سیزدهم به اولین رقابت فینال اختصاص داشت که اتفاقا به رقابتی بسیار پرچالش تبدیل شد.

بهاره افشاری، بهنام تشکر، مجید واشقانی، سمیرا حسن‌پور، امیرحسین رستمی، امیرعلی نبویان، شکیب شجره، ارسلان قاسمی، علی صبوری، باربد بابایی و نیکی میربها یازده فینالیست «پدرخوانده» هستند. کامبیز دیرباز هم همچون همیشه حضوری مسلط در نقش گرداننده بازی دارد.

قسمت سیزدهم «پدرخوانده» را می‌توانید اینجا تماشا کنید. «پدرخوانده» هر هفته دوشنبه‌ها ساعت ۸ صبح به‌طور اختصاصی در فیلم‌نت منتشر می‌شود.

قسمت دوم «دیو و ماه پیشونی» هم سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در فیلم‌نت منتشر شد. این سریال، نسخه‌ای به‌روز از یکی از افسانه‌های قدیمی ایرانی است. «دیو و ماه پیشونی» داستان ماه پیشونی، دختری باهوش و قهرمان، را روایت می‌کند که برای نجات خانواده‌اش مجبور به سفری افسانه‌ای با یک دیو جوان است. او در این سفر پس از روبه‌رو شدن با اتفاقاتی بسیار به تجاربی تازه از زندگی دست می‌یابد.

در قسمت اول «دیو و ماه پیشونی» شاهد بودیم که ماه پیشونی طی اتفاقاتی عجیب، پدر و مادرش را از دست می‌دهد. اما زمانی که می‌فهمد آنها توسط دیوی پلید طلسم شده‌اند، برای نجاتشان دست به کار می‌شود. حالا و در قسمت دوم، ماه پیشونی برای یافتن کمک، در “شهر قصه” به سراغ دیو جوان و مهربانی به نام ارژنگ می‌رود و آن دو برای شکستن طلسم پدر و مادر ماه پیشونی با هم همسفر می‌شوند.

«دیو و ماه پیشونی» که برای مخاطبان بالای ۱۲ سال مناسب است، به کارگردانی حسین قناعت ساخته شده است. علی صادقی، افسانه بایگان، لیلا اوتادی، رامین ناصرنصیر، حسن پورشیرازی، نگین معتضدی، رابعه اسکویی، میرطاهر مظلومی، احمدرضا اسعدی، رضا شفیعی جم، سیاوش چراغی‌پور، اصغر سمسارزاده، خشایار راد، آتش تقی‌پور، عباس محبوب، علی کاظمی و بهراد خرازی از جمله بازیگرانی هستند که در «دیو و ماه پیشونی» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«دیو و ماه پیشونی» را می‌توانید سه‌شنبه هر هفته در فیلم‌نت تماشا کنید. در این آدرس می‌توانید به قسمت دوم «دیو و ماه پیشونی» دسترسی داشته باشید.

در هفته‌ای که گذشت اولین قسمت از مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» هم توسط پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. در «آوای جادویی» داور-مربی‌ها، از میان شرکت‌کننده‌هایی که موفق به دریافت کارت طلایی برای ورود رسمی به مسابقه آوای جادویی شده‌اند، گروه‌بندی را انجام می‌دهند. در این قسمت، شاهد شروع قدرتمند هنرجویانی از نقاط مختلف کشور هستیم.

محمد اصفهانی، رضا صادقی، رضا یزدانی و محمد معتمدی داوران «آوای جادویی» هستند. علیرضا افکاری کارشناس هنری برنامه است و علی اوجی هم اجرای «آوای جادویی» را بر عهده دارد.
قسمت اول «آوای جادویی» را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

نوبتی هم که باشد، نوبت اشاره به گل سرسبد محصولات نمایش خانگی در ماه‌های اخیر است. چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، قسمت سوم از فصل سوم و پایانی «پوست شیر» منتشر شد. پس از شوک بزرگی که در پایان قسمت دوم فصل سوم این سریال به مخاطبان وارد شد، حالا باید شاهد کنار آمدن شخصیت‌های اصلی با آن اتفاق هولناک باشیم.

«پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی و با بازی هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی ساخته شده است و هر هفته چهارشنبه‌ها در فیلم‌نت منتشر می‌شود.

قسمت سوم از فصل پایانی «پوست شیر» را می‌توانید در این آدرس تماشا کنید.

 

 

 

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،پیشنهاد فیلم،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها