آخر هفته در «فیلم‌نت» چه ببینیم؟ - 10

«خانم دیویس»؛ یک کمدی رادیکال

- 3 دقیقه مطالعه

اصالت؛ معنا و مفهوم اصالت احتمالا همیشه یکی بوده اما در هر دوره و زمانه‌ای تعریفش عوض شده. مثلا الان مهم‌ترین مسئله در باب اصالت این است که یک فایل مالتی‌مدیای دیجیتالی توسط انسان ساخته شده یا حاصل کار هوش مصنوعی است؟ نیازی به اکتشاف ندارد.

همین که در شبکه‌های اجتماعی چرخ بزنید، سر نخ دستتان می‌آید. ترانه‌ای وایرال می‌شود، بعد می‌فهمیم کار هوش مصنوعی بوده. عکاسی جایزه می‌برد، بعد می‌گوید تصویر ساختگی بوده و… . حتی کار کردن با تصویرسازهای هوش مصنوعی مانند میدجرنی و دال‌-ئی تبدیل شده به سرگرمی. در چنین اوضاع و شرایطی، سریال «خانم دیویس» (با عنوان اصلی Mrs. Davis) یکی از مرتبط‌ترین محصولات زمانه به حساب می‌آید.

در نسخه‌ای دیگر از دنیای ما که خیلی هم بعید نیست، هوش مصنوعی فراگیری به نام خانم دیویس مشکلات بشر را حل کرده و به تمام سوالات جواب داده است. در این میان شخصیت اصلی خواهر روحانی جوانی است به نام سیمون (بتی گیلپین) که پدر و مادرش شعبده‌باز بوده‌اند و الان برای مردی مرموز کار می‌کند و به جاهای مختلف سر می‌زند تا دست خلافکارها و تردست‌ها را باز کند.

سیمون از هوش مصنوعی بیزار است و به تمام تلاش‌های خانم دیویس برای برقراری ارتباط دست رد می‌زند. نهایتا با پیشنهادی مواجه می‌شود که نمی‌تواند ردش کند؛ خانم دیویس از سیمون می‌خواهد که برایش جام مقدس (همان افسانه معروف مسیحی) را پیدا کند و در مقابل نیز هوش مصنوعی خودش را از بین می‌برد. ماجرا باز عجیب‌تر می‌شود چون پای گروه مقاومت به میان می‌آید که هدفشان نابود کردن خانم دیویس است و همین‌طور شخص عیسی مسیح که در خفا به زندگی روی زمین ادامه می‌دهد!

خیلی‌ها می‌گویند که باور ما به پدیده‌های ماورایی، وجود نیروی برتر و معنای جاری در جهان، حاصل تکامل است و نورولوژی می‌تواند دلیلش را توضیح دهد. پس عجیب نیست که مدام دنبال صورت‌های تازه برای معنا بخشیدن به جهان می‌گردیم تا مفاهیم را با ساختار پیش‌فرض ذهنی‌مان تطبیق بدهیم. چنین نگاهی شاید ترسناک باشد، مخصوصا در مواجهه با پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی؛

انگار بخش قابل توجهی از مردم در این مخلوق مصنوع دنبال یک دانای کل انکارناپذیر می‌گردند که حرفش جواب یکّه و یگانه برای هر پرسشی باشد. «خانم دیویس» هوشمندانه‌ روی همین چالش فلسفی معاصر دست گذاشته، اما به شکلی غیرمنتظره. ظاهرا سازندگان سریال با کمک الگوریتم‌ها تمام تم‌ها و ایده‌های جذاب روز را استخراج کرده‌ و بعد با پرت‌ترین و دورترین خط و ربط ممکن آن‌ها را کنار هم گذاشته‌ و به یک قصه‌ جدید رسیده‌اند.

«خانم دیویس» لحن غیرمعمولی دارد و با توجه به تولید نسبتا ارزان، در لحظاتی احساس می‌کنید که در حال تماشای یکی از فیلم‌های ماجراجویانه‌ اروپایی ساخته شده در دهه‌ شصت میلادی هستید! الگوی روایی سریال هم عامدانه به پراکندگی و شلختگی پروبال داده. اگر کارنامه‌ متناقض خالقان سریال را کنار هم بگذارید، راحت‌تر می‌شود با آن کنار آمد؛

دیمون لیندلوف که با «گمشدگان»، «جاماندگان» و «نگهبانان» پرسش‌های فلسفی جدی را به معماهای سرگرم‌کننده تبدیل کرده بود و تارا هرناندز که به‌عنوان یکی از نویسندگان سریال‌های کمدی «تئوری بیگ‌بنگ» و «شلدون جوان» شوخی با «پاپ کالچر» را بارها مشق کرده است.

عنصری که باعث شده کمدی دیوانه‌وار و ایده‌های افراطی «خانم دیویس» کار بکند و توی ذوق نزند، حضور بتی گیلپین در نقش اصلی است. گیلپین قبلا با سریال GLOW درخشیده بود. آنجا کارگردان شوی تلویزیونی کشتی کج زنان (مارک مارون) در توصیف دبی ایگن (شخصیتی که گیلپین نقشش را بازی می‌کرد و ستاره‌ برنامه است) می‌گفت شبیه گریس کلی است که داروی نیروزا مصرف کرده!

واقعیتش را بخواهید این توصیف با خود گیلپین جور درمی‌آید و برای همین باور می‌کنید که یک خواهر روحانی بی‌اعصاب وسط بیابان دنبال ماموریت‌های محول‌شده از طرف شده طرف مسیح برود و همزمان با هوش مصنوعی در بیفتد.تا به حال چهار قسمت از «خانم دیویس» پخش شده و روند محبوبیت سریال صعودی بود.

با توجه به تعداد کاربران محدود سرویس استریم پیکاک، سریال به اندازه محصولات پلتفرم‌های رقیب بیننده ندارد ولی فراتر از حد انتظار سروصدا به راه انداخته. با این وجود اگر نسبت به تجربیات رادیکال در دنیای سرگرمی و فیلم‌های رده ب دافعه ندارید، سراغ «خانم دیویس» بروید و بدانید که در قسمت‌های بعدی ممکن است سریال هم به سمت یک فاجعه حرکت کند و هم اثری که پتانسیل کالت شدن را دارد.

[معرفی سریال «خانم دیویس»:
«خانم دیویس» سریالی در ژانرهای کمدی، درام و علمی تخیلی است که داستان راهبه‌ای به نام خواهر سیمون را روایت می‌کند که وقتی از صومعه اخراج می‌شود، تصمیم می‌گیرد با کمک دوستش، ویلی، از باعث و بانی آن که یک هوش مصنوعی به نام خانم دیویس است، انتقام بگیرد. بتی گیلپین، جیک مک‌دورمن و اندی مک‌کوئین از جمله بازیگران این سریال هستند.

«خانم دیویس» هم‌اکنون در حال انتشار است. پلتفرم فیلم‌نت، همزمان با پخش جهانی و با زیرنویس فارسی، این سریال را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد. برای تماشای قسمت‌های منتشرشده این سریال می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.]

کسری ولایی
منبع: هفت صبح

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،خانم دیویس،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها