اعلام برندگان جایزه فیپرشی جشنواره کن 2023

نازی‌هایی که از وقایع آشویتس لذت می‌بردند

- 2 دقیقه مطالعه

فیلم «منطقه مورد علاقه» جایزه فیپرشی را از جشنواره کن ۲۰۲۳ دریافت کرد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز به نقل از ورایتی، در حالی‌که تنها ساعاتی تا برگزاری مراسم اختتامیه هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن باقی مانده است، جایزه فیپرشی این دوره از جشنواره کن به فیلم «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی جاناتان گلیزر رسید.

این در حالی است که «منطقه مورد علاقه» یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه در مراسم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۳ هم به‌شمار می‌رود. هیئت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد، «منطقه مورد علاقه» را به‌خاطر «رادیکال‌بودن فرمی‌اش، پیچیدگی صدا و موسیقی متن، و تضادی که میان جنایات نامرئی پشت دیوار و یک بهشت فرضی ایجاد می‌کند» ستود.

طبق این بیانیه، فیلم جدید جاناتان گلیزر «با نمایش وحشت به‌عنوان امری معمولی، و استفاده از دیالوگ‌های روزمره، بازتابی از جهل به‌عنوان یک بیماری است که گذشته را با زمان حال مرتبط می‌کند.»

نگاه گلیزر به داستان یک خانواده نازی که در همسایگی کمپ آشویتس زندگی کرده و از وقایع آن لذت می‌برند، بر اساس رمانی از مارتین آمیس ساخته شده است. آمیس به‌طرز غم‌انگیزی روز ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) و درست قبل از نمایش «منطقه مورد علاقه» در جشنواره کن، از دنیا رفت. «منطقه مورد علاقه» با نقدهای تحسین‌آمیزی در جشنواره کن روبه‌رو شده و یکی از نامزدهای اصلی کسب نخل طلای امسال است.

کریستین فریدل در این فیلم نقش رودلف هس، مامور سرشناس اس‌اس، را بازی می‌کند و ساندرا هولر هم نقش همسر او، هدویگ، را ایفا کرده است.

اوون گلیبرمن، منتقد ارشد ورایتی، «منطقه مورد علاقه» را یک فیلم قابل‌توجه دانسته است که روی تاریکی بشریت نور می‌اندازد و جوری بررسی‌اش می‌کند که انگار آن را زیر میکروسکوپ گرفته است.

سال گذشته فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی جایزه فیپرشی را دریافت کرده بود.

هیئت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم همچنین از میان آثار حاضر در بخش نوعی نگاه، فیلم «مهاجران» به کارگردانی فیلیپ گالوز هابرله را لایق دریافت جایزه فیپرشی دانست. طبق بیانیه این فدراسیون، این جایزه «به دلیل داستان‌سرایی ماهرانه‌اش، که بر تعارضات مهم و عموما نادیده‌گرفته‌شده اجتماعی-سیاسی در تاریخ استعمار آمریکای لاتین نور می‌اندازد، و به‌خاطر رویکرد متمایزش به موضوع از طریق سبک فیلمسازی» به فیلم گالوز تعلق می‌گیرد.

برچسب‌ها: جشنواره فیلم کن
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها