مروری بر فیلم‌های شاخص در حوزه دختران جوان به بهانه پخش «قهوه ترک»

برای دختران ایران

- 3 دقیقه مطالعه

به بهانه پخش سریال «قهوه ترک» ساخته علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمد شایسته مروری داریم بر چند فیلم شاخص سینمای ایران که به آسیب شناسی حضور دختران جوان در جامعه ایران می‌پردازند.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، اتفاقات تلخ سال گذشته یکی از نشانه‌های آشکار زنان جامعه ایران به ویژه دختران نوجوان و جوان این سرزمین را به وضوح عیان می‌کرد، با مروری بر سینمای ایران به این مهم می‌رسیم که سینمای اجتماعی ایران هم در قبال دختران جوان این سرزمین کم کاری کرده است و در میان انبوهی از فیلم‌های اجتماعی و شبه اجتماعی سالهای اخیر کمتر به این حوزه مهم و ملتهب پرداخته شده است. یکی زیر متن‌های مضمونی سریال «قهوه ترک» پرداختن به آسیب‌های اجتماعی است که یک دختر جوان را در جامعه ایران تهدید می‌کند به همین بهانه نگاهی داریم به تعدادی از مهم ترین فیلم‌های سینمای ایران که در حوزه دختران جوان ساخته شده است.

 

یک. «دختری با کفش‌های کتانی» / رسول صدرعاملی محصول سال ۱۳۷۶

بی راه نیست «دختری با کفش‌های کتانی» را مهم‌ترین، جدی‌ترین و البته اولین اثر در حوزه روایت دختران جوان ایرانی بدانیم. فیلمی که تمام داشته‌های خود را در سبد طرح دغدغه‌های نسل جدید ایران گذاشته است و با پرداختی تابو شکنانه می‌خواهد زخم‌های قشری از جامعه ایران را بر همگان آشکار سازد. «دختری با کفش‌های کتانی» محصول فضای باز سیاسی و فرهنگی دولت اول محمد خاتمی است و این فرصت می‌یابد تا قشری از جامعه ایران را نمایندگی بکند که قبلا راهی برای رسیدن به پرده سینما نداشتند.

دو. «من ترانه پانزده سال دارم» / رسول صدر عاملی محصول ۱۳۸۱

یکی از تابو شکنانه ترین و ملتهب ترین فیلم‌های کارنامه فیلمساز و سینمای پس از انقلاب که دغدغه‌های منحصر به فردی را مطرح می‌کند. رسول صدر عاملی با «من ترانه پانزده سال دارم» به تاریک ترین بخش زندگی دختران جوان در سال‌های اوایل دهه هشتاد پا می‌گذارد.ترانه دختر نوجوانی است که مادرش را در کودکی از دست داده و پدرش به دلایلی در زندان به سر می‌برد و با مادربزرگش زندگی میکند؛ ترانه به زندگی عادی‌اش ادامه می‌دهد تا این که پسر پولداری به نام امیرحسین به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. او بعد از اصرار زیاد پسر، قبول می‌کند و ازدواج سر می‌گیرد، ولی بعد از مدت کوتاهی پسر ترانه را رها کرده و به خارج از کشور می‌رود. این در حالی است که ترانه از آن پسر حامله‌ است و چون فقط بین آنها صیغه‌ای قرائت شده و اسم ترانه در شناسنامه پسر نیست، او نمی‌تواند ثابت کند بچه‌ی در شکمش را از آن پسر دارد، در همین حین ترانه مادربزرگش را نیز از دست میدهد و در حالی که همه به او تهمت می‌زنند، ترانه تلاش دیوانه‌واری را برای اعاده‌ی حیثیت از خود و بچه‌اش آغاز می‌کند و…

 

سه. «دربند» / پرویز شهبازی محصول سال ۱۳۹۱

اگرچه پرویز شهبازی را باید فیلمسازی دانست که در اغلب آثارش دغدغه جوانان و طرح مسائل آنها را دارد اما «دربند»، خاصه به حوزه دختران جوان می پردازد و برخلاف رسول صدرعاملی دوربین خود را به تهران دهه نود می‌آورد و آسیب‌های اجتماعی دهه جدید را در دل کلان شهری مثل تهران به تصویر می کشد. در این فیلم هم مانند سریال «قهوه ترک» بحث مهاجرت نسل تازه و مسائلی که آنها را به این نقطه می‌رساند هم مطرح می‌شود.نازنین دانشجوی شهرستانی ترم یک مجبور است در تهران به دنبال خانه بگردد. او مجبور می‌شود با دختری به نام سحر همخانه شود. سحر در یک فروشگاه کار می‌کند اما این هم‌نشینی اتفاقاتی را رقم می‌زند.

 

نویسنده: پویا نبی

برچسب‌ها: پرویز شهبازی،پگاه آهنگرانی،پویا نبی،ترانه علیدوستی،تیتر یک،دربند،علیرضا امینی،قهوه ترک،محمد شایسته،من ترانه پانزده سال دارم
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها