«جدایی قنبر از صنم» یا این مرد خجالت نمی‌کشد!

- 3 دقیقه مطالعه
سینمای کمدی از آن دسته ژانرهایی است که بسیار به بازیگران خوب متکی است و «خجالت نکش» نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

به گزارش فیلم نت نیوز، موفقیت تجاری یک فیلم، سازندگان آن را به فکر تولید قسمت های بعدی آن می اندازد‌. چرا که تماشاگر به خوبی با قصه قسمت اول ارتباط برقرار کرده و دیگر نیازی به تلاش دو چندان برای این امر نیست. از طرف دیگر تهیه کنندگان خیالشان از بازگشت سرمایه تا حدود زیادی راحت بوده و از حاشیه امنیت خوبی در این باب برخوردار هستند.

سینمای ایران برخلاف سینمای آمریکا دیر به فکر دنباله سازی افتاد و تنها در چند سال اخیر به شکل جدی به سمت آن رفته است. به ویژه در ژانر کمدی که گیشه ای داغ در سال های اخیر داشته و موفق به شکستن رکوردهای گوناگون شده است.

یکی از این دسته کمدی ها که مورد توجه نسبی سینمادوستان و اهالی رسانه قرار گرفت، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی بود. فیلمی که می توان آن را در زمره کمدی های روستایی قرار داد که چند نمونه موفق و پرفروش هم در سینمای ایران داشته است. حال پس از گذشت چند سال و موفقیت تجاری نسبی قسمت نخست، سری دوم آن روانه اکران شده است که نام جذابی هم برایش انتخاب شده است: جدایی قنبر از صنم!

دو قهرمان فیلم که درام آن براساس کشمکش های میان این دو شکل گرفته و قصه بر اساس کنش آنها پیش می رود. قصه هم چند سال پس از وقایع قسمت نخست آغاز شده و باور خرافی قنبر تحت تاثیر یک پیج اینستاگرامی، نقطه عطف اول را رقم می زند. عطفی که قنبر و صنم را در موقعیتی سخت و بغرنج قرار داده و شوخی های بامزه ای از دل آن بیرون کشیده می شود. طلاق توافقی قنبر و صنم در حالی که محضردار فوت کرده و شناسنامه های آنها هم در محضر مانده است!

یک داستان فرعی نیز به موازات قصه یاد شده قرار دارد که به خوبی به داستان اصلی پیوند می خورد: عشق منوچهر برادر صنم به رعنا خواهر رجب. در حالی که منوچهر هیچوقت دل خوشی از شوهر خواهر خود نداشته و می خواهد از ماجرای پیش آمده به نفع خواهرش استفاده کند! در عین حال داستانک دیگری هم با محوریت قنبر خلق شده که براساس سوتفاهم شکل گرفته و روی اینستاگرام و فضای آشنای آن برای تماشاگر مانور می دهد.

در پرده میانی کشمکش های بین قنبر و صنم به اوج رسیده و حضور منوچهر نیز آن را بیشتر کرده و به آتش آن دامن می زند. بخش مهمی از شوخی ها نیز فرم کلامی داشته و کمدی موقعیت حضور کمرنگ تری نسبت به آن دارد. سکانس خواستگاری منوچهر از رعنا در خانه رجب یکی از سکانس های جذاب و بامزه «خجالت نکش ۲» است که شوخی های خوبی در آن به چشم می خورد.

رضا مقصودی که در کارنامه کاری اش نگارش فیلمنامه «لیلی با من است» هم دیده می شود، در دومین تجربه فیلمسازی اش سراغ فرمول های امتحان پس داده ژانر کمدی رفته و از آنها برای سروشکل دادن به شوخی ها بهره گرفته است. شوخی های ساده ای که در بافت فیلمنامه خجالت نکش جا افتاده و به نقطه قوت آن تبدیل شده است. موضوعی که در پرداخت شخصیت های اصلی هم لحاظ شده است. به ویژه در رابطه با قنبر که شخصیتی برونگرا داشته و شیطنت هایش به واسطه همین برونگرایی باورپذیر و شیرین جلوه می کند. به خصوص در سکانس های ابتدا و انتهای فیلم که عالی از کار درآمده اند. صنم به عنوان دیگر شخصیت اصلی کار تیپ – شخصیت آشنایی است که مقصودی چندان به لایه های درونی او نپرداخته و بیشتر روی وجوه بیرونی و رفتارهای گاه انفجاری اش توجه متمرکز شده است. حاصل کار هم نسبتا خوب از آب درآمده و صنم و قنبر را به شخصیت های محبوب فیلم تبدیل کرده است.

سینمای کمدی از آن دسته ژانرهایی است که بسیار به بازیگران خوب متکی است و «خجالت نکش» نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. احمد مهران فر با گریمی که چند سالی سن اش را بالا برده، قنبر را با تکیه بر ویژگی های شیطنت آمیزش خلق کرده و مقداری اغراق نیز چاشنی آن کرده است. در عین حال به واسطه تجربه اش در ایفای نقش در آثار کمدی، زمان بندی در اجرای شوخی را کاملا رعایت کرده است. در طرف دیگر بازیگری به نام شبنم مقدمی حضور دارد که شناخت درستی از صنم داشته و بازی برون گرایانه اش کاملا با این شخصیت جفت و جور شده است. در عین حال پارتنر فوق العاده ای هم برای مهران فر بوده که به خلق شوخی های درخشانی ختم شده است.

«خجالت نکش» از آن دسته فیلم هایی است که پتانسیل دنباله سازی را دارد مشروط به این که در دایره تکرار نیفتد و مقصودی با قصه های جذاب‌تری به دنبال ساخت قسمت های بعدی آن باشد.

بابک جوادی منتقد سینما

تماشای فیلم خجالت نکش ۲ در سینما آنلاین فیلم نت

برچسب‌ها: خجالت نکش 2،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها