۱۰ موسیقی فیلم برتر و ماندگار

- 7 دقیقه مطالعه
بسیاری از لحظات فراموش ناشدنی تاریخ سینما به واسطه تداعی موسیقی متن این فیلم‌ها است حالا به این بهانه ۱۰ تا از آثاری را که موسیقی متن جاودانه‌ دارند با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، موسیقی متن فیلم به موسیقی اوریجینالی گفته ‌می‌شود که به طور خاص برای همراهی با یک فیلم ساخته شده و برای دراماتیزه کردن داستان آن و تقویت تاثیر احساسی سکانس مورد نظر کارگردان در طول فیلم به صورت زمان‌بندی ‌شده قرار داده شده و در لحظات ویژه‌ای در فیلم از آغاز تا پایان جایگذاری ‌می‌شود. به صورت کلی اکثر فیلم‌‌های سینمایی در دنیا بین ۴۵ تا ۱۲۰ دقیقه موسیقی متن دارند. با این حال، برخی از فیلم‌‌ها موسیقی بسیار کمتری دارند و یا اصلا موسیقی متن ندارند و تنها از صدای محیط استفاده ‌می‌کنند.

در دنیای سینما آهنگسازان نامداری وجود دارند که فیلمسازان مولف از اهمیت و تاثیرگذاری‌شان در فیلم‌‌ها به نیکی یاد کرده‌اند و نقش آنها را در آثارشان بسیار مهم و حیاتی و حتی بالاتر از بسیاری از عوامل دیگر عنوان کرده‌اند یکی از مثال‌های بارز این نوع تاثیر را می‌توان در نقش برنارد هرمن در سینمای هیچکاک یا نقش زبیگنیف پرایزنر در سینمای کیشلوفسکی نام برد. امروزه خیلی از آثار موسیقی که زمانی صرفا برای استفاده در فیلم ساخته شده بودند به سبک قطعات کلاسیک بزرگان موسیقی، خود را دیگر از قید و بند مدیومی که به بهانه آن ایجاد شده بودند رهایی داده و به یک اثر مستقل بدل شده‌اند. دیگر امروز موسیقی متن «زوربای یونانی» وابسته به فیلمش نیست یا «پاییون» یا حتی «پدرخوانده» و یا «جانی گیتار». در زمانه فعلی این آثار به صورت مستقل هم شنیده ‌می‌شوند و ممکن است حتی خیلی از شنونده‌‌های این آثار دیگر حتی فیلم‌‌ها را ندیده باشند مثل مواجه ما با کارهای باخ، آثاری که اغلب برای ارکسترهای کوچک کلیساهایی کوچک ساخته شده بودند ولی امروز بدون اینکه حتی بدانیم مثلا آداجیو ۹۷۴ باخ/ مارچلو برای چه کسی و چه نهادی ساخته شده صرفا با شنیدن آن به عنوان یک اثر مستقل هنری لذت ‌می‌بریم.

۱- موسیقی متن جنگ ستارگان

در کشور ما موسیقی متن فیلم‌‌های مطرح زیادی شهرتی عمومی به دست آورده‌اند از «پدرخوانده» روتا و «پاپیون» گلدسمیت گرفته تا «خوب، بد و زشت» موریکونه و «حکومت نظامی» تئودوراکیس و بسیاری آثار دیگر. اما در کشور آمریکا گویا یک موسیقی متن فیلم فراتر از بقیه آثار است انگار که وارد جریان زندگی مردم معمولی شده است؛ موسیقی حماسی «جنگ ستارگان» جان ویلیامز که با تم‌‌های گوناگونش که گفته ‌می‌شود در کل مجموعه‌ای است که از ۵۰ تم هم گذشته همه را شگفت زده کرده است.

موسیقی فیلم جنگ ستارگان

۲- موسیقی متن فیلم بر باد رفته

«بربادرفته» از آن دست فیلم‌‌هایی است که همه بخش‌‌های آن در اوج قرار دارند، موسیقی متن فیلم ساخته مکس اشتاینر نیز قطعا از این قاعده مستنثی نیست. مکس اشتاینر یکی از مهمترین و کلیدی ترین چهره‌‌های موسیقی سینمای کلاسیک به شمار ‌می‌آید کسی که ردپایش در تعداد پرشماری از فیلم‌‌های سینمای کلاسیک به چشم ‌می‌آید از فیلم‌‌های با نقش آفرینی بوگارت و ارول فلین گرفته تا ساخته‌‌های جان فورد و ویلیام وایلر. موسسه فیلم آمریکا سالها پیش یک رای گیری بسیار معتبر از بهترین‌‌های موسیقی متن سینما منتشر کرد که در آن مکس اشتاینر صاحب دو آهنگ در میان ۲۵ اثر برتر موسیقی سینما بود؛ «کینگ کنگ» در رتبه سیزدهم و شاهکار «بربادرفته» در جایگاه دوم.

موسیقی فیلم بر باد رفته

۳- موسیقی متن شیر شاه

هانس زیمر یکی از شاخص‌ترین چهره‌‌های موسیقی فیلم دنیای معاصر است که شاهکارهای زیادی از خود به یادگار گذاشته است، همکاری‌اش با نولان را عده‌ای خامه روی کیک پرونده پربار زیمر ‌می‌خوانند. با این حال یکی از مشهورترین و محبوب ترین آثار تولید شده توسط زیمر مربوط به موسیقی متن انیمیشن «شیرشاه» است، همان انیمیشنی که نقش کلیدی در در دوره رنسانس دیزنی بازی کرد و موفقیت بزرگی را برای این کمپانی به ارمغان آورد. هانس زیمر با این انیمیشن به اولین آهنگساز تاریخ سینما بدل شد که برای موسیقی یک انیمیشن اسکار برده است.

۴- موسیقی متن فیلم گل‌های آفتابگردان

بعید است ملودرام «گل های آفتابگردان» ویتوریو دسیکا را تماشا کرده باشید و سکانس‌‌های گریه‌‌های همراه با هق‌هق سوفیا لورن در ایستگاه قطار را به یاد نیاورید صحنه‌‌هایی که با موسیقی درخشان هنری منچینی برای همیشه در تاریخ سینما جاودانه شدند. تاثیر موسیقی متن درخشان همین لحظات مشخص ‌می‌شود شاید شبیه این فیلم که حتی به عنوان یک اثر مهم هم شناخته نمی‌شود یا شبیه این سکانس‌‌ها در سینما کم نباشد ولی این همراهی موسیقی کم نظیر منچینی است که این صحنه‌ها  را جاودانه ‌کرده است به مانند لحظه‌ای که کلودیا کاردینال در «روزی روزگاری در غرب» از قطار پیاده ‌می‌شود و آن تم محزون و غریب موریکونه را ‌می‌شنویم و یا لحظه‌ای که نودلس با بازی دنیرو روانه شدن قطار دبورا عشق ابدی اش را در «روزی روزگاری در آمریکا» نظاره ‌می‌کند و موریکونه با تم دبورا این صحنه را برای همیشه در خاطر سینما دوستان ثبت کرده است.

۵- موسیقی متن مرثیه‌ای برای یک رویا

«مرثیه ای برای یک رویا» اثر کلینت منسل که به دنبال موفقیت فیلم دارن آرونوفسکی به شهرتی بین المللی رسید. منسل و آرونوفسکی اولین همکاری خود را در فیلم «پی» تجربه کردند. آنها سالهای طولانی تا همین چند مدت پیش بایکدیگر همکاری داشتند. شناخته‌ترین تم آلبوم موسیقی «مرثیه ای برای یک رویا» قطعه لوکس آترنا است همان تم با ضرباهنگ تند و سریع که روی لحظات پرشور فیلم جایگذاری شده است.

موسیقی متن فیلم مرثیه ای برای یک رویا

۶- موسیقی متن ارباب حلقه‌ها

هاواراد شور آهنگساز و رهبر ارکستر کانادایی است که بیش از ۸۰ موسیقی متن ساخته و چهار گرمی و سه اسکار دریافت کرده، اما شور این سه اسکار را در چه فیلم‌‌هایی به دست آورده است، تنها یک فیلم آن هم شاهکار موسیقایی «ارباب حلقه‌‌ها»، موسیقی که گویی خلق شده تا سرزمین میانه تالکین را عینیت بخشد. قبل از هاوارد شور قرار بود جیمز هورنر آهنگساز فیلم «تایتانیک» موسیقی متن فیلم پرعظمت «ارباب حلقه‌‌ها» را بسازد اما هورنر این پیشنهاد را رد کرد و شور جایگزین وی شد. او نیز از چندین گروه موسیقی از جمله ارکستر سمفونیک نیوزلند و ارکستر فیلارمونیک لندن در این کار استفاده کرد. گفته ‌می‌شود هاوارد شور در این فیلم تقریبا نزدیک به ۴ ساعت موسیقی متن ساخت که از این عدد نزدیک به سه ساعت آن در فیلم استفاده شد.

موسیقی متن فیلم ارباب حلقه ها

۷- موسیقی متن پدر خوانده

فرانسیس فورد کوپولا اوایل دهه هفتاد برای یافتن عوامل فیلم تازه‌اش «پدرخوانده» سفری اودیسه وار را آغاز کرد، انتخاب بازیگرها که یک پروژه طولانی مدت برای پارامونت و کوپولا بود. یافتن آهنگساز فیلم اما شاید به سختی بازیگرها نبود، یکی از مهمترین چهره‌‌های موسیقی آن زمان نینو روتای ایتالیایی انتخاب اصلی بود، روتا قادر بود روح سینمای ایتالیا و فلینی و ویسکونتی را به درون دنیای تبهکارهای آمریکایی که ریشه ایتالیایی داشتند، بیاورد. روتا با ساخت تم‌‌های متعدد و کم نظیرش در این فیلم، به اذعان شمار زیادی از طرفداران پدرخوانده، شاهکار کوپولا را یک درجه دیگر صعود داد. پدرخوانده در مراسم اسکار سال ۱۹۷۲ نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن شد و به نظر همه چیز برای اهدای جایزه اسکار به این موسیقی بی مانند آماده بود تا اینکه خبر به آکاد‌می ‌اسکار رسید اینکه نینو روتا از تم اصلی فیلم موسوم به «لاوتم» قبلا در یک فیلم کم نام و نشان ایتالیایی به نام فورتونلا ۱۹۵۸ استفاده کرده است و همین گزاره موجب شد طبق قانون از فهرست نامزدهای اسکار آن سال در آستانه مراسم خارج شود. البته چنان اعضای آکادمی اسکار شیفته این موسیقی شده بودند که دو سال بعد بی درنگ نینو روتا و کارماین کوپولا را شایسته جایزه اسکار بهترین موسیقی برای ساخت موسیقی متن فیلم «پدرخوانده ۲» دانستند.

موسیقی متن فیلم پدر خوانده

۸- موسیقی متن فیلم فرانکنشتاین جوان

نزدیک به چهل سال بعد از موفقیت اقتباس «فرانکنشتاین» با بازی بوریس کارلوف و کولین کلایو، مل بروکس کمدین موفق دهه هفتاد هالیوود دوباره به سراغ این کلاسیک دنیای ادبیات رفت و تصمیم گرفت آن را به صورت یک کمدی وحشت بسازد. کمدین نامدار آمریکایی برای خلق موسیقی دنیای فرانکنشتاین به سراغ دوست و همکار دیرین خود جان موریس رفت و موریس نیز فضایی وهم آلود را برای موسیقی این فیلم انتخاب کرد.

موسیقی متن فیلم فرانکنشتاین جوان

۹- موسیقی متن فیلم زیبای آمریکایی

موسیقی متن فیلم «زیبای آمریکایی» را توماس نیومن ساخته است. اگر کسی آشنایی مختصری با دنیای موسیقی فیلم داشته باشد ‌می‌داند نیومن‌‌ها یکی از مهمترین خانواده‌‌های موسیقی آمریکا هستند. توماس نیومن ۶۸ ساله کوچکترین پسر آلفرد نیومن آهنگساز بزرگ عصر سینمای کلاسیک است. توماس نیز به مانند پدر یکی از چهره‌‌های کلیدی موسیقی متن سینمای آمریکا در سه دهه گذشته بوده است او که با «رهایی از شاوشنک» نامش بیش از پیش در دنیای سینما شناخته شد تا به امروز ۱۵ بار نامزد جایزه اسکار شده که هر ۱۵ بار را شکست خورده است و از این حیث یکی از رکوردداران تاریخ اسکار شناخته ‌می‌شود. یکی از نامزدی‌‌های اسکار نیومن مربوط به همین موسیقی متن فیلم «زیبای آمریکایی» است.

موسیقی متن فیلم زیبای آمریکایی

۱۰- موسیقی متن فیلم ترمیناتور

برد فیدل چندان نام شناخته شده‌ای در دنیای موسیقی نیست او که اکنون ۷۲ ساله است در میانه دهه ۷۰ میلادی کار خود را به عنوان آهنگساز شروع کرد در این دهه بیشتر موسیقی فیلم‌‌های تلویزیونی را ‌می‌ساخت تا اینکه جیمز کامرون کارگردان جوان آن روزهای سینما در پروژه «ترمیناتور» (۱۹۸۴) از او به عنوان آهنگساز استفاده کرد و همین اتفاق آغاز همکاری این دو در سالهای پیش رو شد همکاری که البته به «تایتانیک» نرسید. فیدل عمدتا در ژانرهای اکشن و هیجان انگیز کار ‌می‌کرد و پیشگام استفاده از سازهای الکترونیکی و سینث‌سایزر در موسیقی متن فیلم‌ها بود. او تقریبا در اواخر دهه ۱۹۹۰ از جریان اصلی سینمای هالیوود به کلی کنار رفت.

موسیقی متن فیلم نابودگر

اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت

برچسب‌ها: انیو موریکونه،توماس نیومن،میکیس تئودوراکیس،هانس زیمر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها