از حاشیه تا متن فیلم پرفروش این روزها
آنچه از «مست عشق» نمیدانید!
به گزارش فیلمنت نیوز، فیلم سینمایی «مست عشق» پس از سالها فراز و فرود بالاخره در سینماهای ایران و همچنین به طور همزمان در ترکیه روی پرده رفته است. این فیلم ملودرام تاریخی از زمان اکرانش تاکنون فروش خوبی داشته و حتی کمدیها را که چند سالی است حاکم بلامنازع گیشه هستند، شکست داده است.
این فیلم که ابتدا همایون شجریان و سهراب پورناظری را به عنوان خواننده و آهنگساز خود معرفی کرده بود درنهایت با صدای علیرضا قربانی و قطعه تو مرا جان و جهانی اکران شد.
این فیلم که یک نسخه سریالی از آن هم ساخته شده است، از ابتدای ساخت خود ضمن مواجهه با کرونا که تولید آن را دچار مشکل کرد در مسیر ساخت و پخش هم با مشکلاتی با طرف ترک خود رو به رو شد ولی درنهایت به نظر میرسد آن مسائل مرتفع شدهاند.
در فیلم نت رایگان هم میشه فیلم دید!
درباره فیلم مست عشق
فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس «مست عشق» درباره تجربه حضورش در این پروژه گفته است: «نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم.»
حسن فتحی درباره فیلمش در متنی آورده است: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
محمد جلیلوند عضو انجمن منتقدان درباره «مست عشق» نوشته است:
فتحی که تجربه تولید آثار تاریخی در قاب کوچک را داشته، در «مست عشق» سراغ یکی از مهمترین شعرا و عرفای تاریخ ایران یعنی جلالالدین محمد بلخی مشهور به مولانا رفته و بخشی از دوران زندگی وی را به تصویر کشیده که از کشش دراماتیک مناسبی برخوردار است. فرهاد توحیدی که یکی از قدیمیترین فیلمنامهنویسان پس از انقلاب به حساب میآید در «مست عشق»، مولانا و شمس تبریزی را به عنوان ستونهای فیلمنامه قرار داده و قصه را با محوریت این دو پیش میبرد. قصهای شخصیت محور که با چرخشی ظریف به سمت ماجرامحوری رفته و چند داستانک جذاب را به آن گره میزند.
توحیدی در پرده نخست، قصه را با یک حادثه آغاز کرده و سوالی را پیرامون ناپدید شدن شمس تبریزی مطرح میکند. سپس با یک فلاشبک به گذشتهای نه چندان دور رفته و برخورد مولانا و شمس را کلید میزند که سرانجام به یک نقطه عطف میرسد. جایی که مولانا مجذوب شخصیت پیچیده و خاص شمس شده و نگاهاش به جهان تغییر میکند. در نیمه میانی، توحیدی روی حسادت به عنوان یکی از تمهای فیلمنامه مانور داده و موانعی را بر سر راه مرید و مراد قرار میدهد تا از بار تنش حاکم بر آن کاسته نشود. در این بین رفت و برگشتهای زمانی هم رخ میدهد که از ساختار قصه بیرون نزده و تماشاگر را سردرگم نمیکند. در واقع این ساختار غیرخطی برای آن است که تکههای پازل قصه کنار یکدیگر قرار گرفته و یکپارچگی آن از دست نرود.
داستانهای فرعی نقشی کلیدی در پیکره فیلمنامههای امروزی دارند و «مست عشق» از این بابت نمونهای درخشان به حساب میآید. اولی قصه عشق نافرجام پسر مولانا (علاءالدین) به کیمیا خاتون است که به خوبی در بافت قصه جا افتاده و مثلثی عاشقانه را شکل میدهد و تماشاگر را به حدس و گمانهایی پیرامون نقطه عطف دوم فیلمنامه وادار میکند. دیگری داستانک مربوط به اسکندر بیک فرمانده خشن اهل قونیه است که علاقهای نافرجام به دختری مسیحی به نام مریم داشته و توحیدی این داستانک را به بهترین شکل به قصه اصلی پیوند زده است. نکته مهمی که در فیلمنامه «مست عشق» به چشم میخورد، وفاداری به اندازه نویسنده به تاریخ است که وجوه نمایشی خوبی نیز به آن بخشیده شده است. همانطور که از عشق به عنوان تم اصلی و جانمایه اثر بهره گرفته و آن را به شخصیتهای اصلی گره زده است.
حسن فتحی در آخرین ساخته سینماییاش دست به ریسک بزرگی زده و به سراغ شخصیتی رفته که میلیون ها طرفدار در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دارد. او با توجه به فیلمنامه خوبی که در اختیار داشته تلاش کرده تا اثر شستهرفتهای را خلق کند. تلاشی که از همان سکانس نخست (کابوس جنگ اسکندربیک) خود را به رخ کشیده و تا آخر ادامه پیدا میکند. به ویژه در دکوپاژ فیلمنامه که ظرافت و وسواس خاصی در آن به چشم میخورد. برای مثال میتوان به سکانس گفتگوی طولانی شمس و مولانا اشاره کرد. البته نمیتوان از مست عشق گفت و به فیلمبرداری درخشان زندهیاد مرتضی پورصمدی و تدوین استاندارد میثم مولایی اشاره نکرد.
یکی از چالشهای مهم فیلم انتخاب بازیگران آن بوده که ترکیبی از بازیگران ایرانی و ترک به حساب میآید و ایجاد هارمونی میان آنها کار سختی به نظر میرسد. اتفاقی که تا حدود زیادی رخ داده و بازیگران نقش مهمی در کیفیت برجسته فیلم دارند. پارسا پیروزفر و شهاب حسینی انتخابهای هوشمندانهای برای ایفای نقشهای مولانا و شمس تبریزی بودهاند که البته کفه ترازو به سمت حسینی اندک چربشی دارد. همچنین بازیگران ترک زبان که در سینما و تلویزیون ترکیه شهرت زیادی دارند، در ایفای نقشها موفق بوده اند.
«مست عشق» از آن دسته فیلمهایی است که تولید و پست پروداکشن سختی داشته که از این بابت میتوان به گروه تولید آن دستمریزاد گفته و دستاوردهای آن برای سینمای ایران را به فال نیک گرفت.
خلاصه داستان فیلم مست عشق
داستان فیلم همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق میافتد که شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون حضور داشتهاند.
بازیگران فیلم مست عشق
پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، هانده ارچل، حسام منظور، ابراهیم چلیککول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم
عوامل فیلم سینمایی مست عشق
کارگردان: حسن فتحی، نویسنده: فرهاد توحیدی، تهیه کننده: مهران برومند، مدیر صدابرداری: علیرضا علویان، مترجم فیلمنامه: نفیسه لاله، رنگ شناس: هوتن حق شناس و مانا محمدطاهر، آهنگساز: فاهیر آتاک اوغول، تدوین: جیدا کاراقول و دیلبر کویونجو، دستیار فیلمبردار: عارف جان کوجا و موجایت کیلیچ، دستیار نورپردازی: سید اوزدن، دستیار کارگردان: گیزم کاراجا و سوال سنرجانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، مدیر فیلم برداری: مرتضی پورصمدی، مدیر تولید: تولگا توسون، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، دستیار اول و مدیر برنامه ریزی: فاتیح کجا، طراح جلوههای ویژه میدانی: آیتکین یالچین، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش از دیگر عوامل این فیلم هستند.
پوستر و عکسهای فیلم مست عشق
پوسترهای جدید فیلم مست عشق
طراح پوستر: نسیم گرجی
اکران آنلاین مست عشق با کدام پلتفرم است؟
۱۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
سلام
آیا نسخه سریال این فیلم سینمایی از پلتفرم فیلمنت پخش خواهد شد؟
بله دوست عزیز
فیلم مست عشق هم منتشر میشه یا فقط سریال ؟
سلام دوست عزیز. فقط سریال منتشر میشه
سلام
میشه بگید پخش سریالش از کی شروع میشه؟
از تیر و کلا تابستان پخش میشه؟؟
سلام. فعلا فیلم در سینماها در حال اکران هست و تا زمانی که زمان اکران تموم نشده درباره اکران آنلاین تصمیم گیری نمیشه
ببخشید یک سوال داشتم،قراره کی سریالش از فیلمنت پخش بشه؟یعنی پخشش در این پلتفرم بسته شده؟
سلام. هنوز قطعی نشده است. در صورت مشخص شدن شرایط حتما اطلاع رسانی می کنیم
بلاخره چیشد؟هنوز قرار نیست پخش بشه؟
بنظرم پخش نسخه سریالی رو بایستی از سالروز مولانا شروع میکردید.
سلام وضعیت اکران آنلاین مست عشق معلوم نشده ؟ نسخه سریالی در کار هست ؟
سلام. در صورت نهایی شدن زمان پخش در همین سایت اطلاع رسانی می شود. ممنون از پیگیری شما