اکران آنلاین فیلم های کودک در فیلم‌ نت

بهترین انیمیشن‌ های ایرانی که باید ببینید

- 10 دقیقه مطالعه
انیمیشن‌ های ایرانی عمر چندان درازی در تاریخ سینمای کشورمان ندارند اما در چند سال گذشته اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند و در این فهرست نگاهی به بهترین انیمیشن های ایرانی ساخته شده تا امروز داریم.

به گزارش فیلم‌ نت نیوز، عمر پویانمایی یا همان انیمیشن در ایران عمر چندان دور و درازی ندارد با این حال این صنعت توانسته طی سالیان اخیر رشد مضاعفی پیدا کند. انیمیشن‌های ایرانی حالا با پشتوانه‌های خوب و قدرتمندی از سوی سرمایه‌گذاران همراه هستند و برخی از آن‌ها جزو پرفروش‌ترین آثار سینمایی سال می‌شوند. حضور انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر و یا حضور برخی از این عناوین در فستیوال‌های سینمایی آنسوی مرزهای کشور، حکایت از پیشرفت صنعت ساخت انیمیشن سینمایی در ایران دارد.

انیمیشن «مسافری از گانورا» از آخرین انیمیشن های ایرانی است که این روزها در فیلم‌نت به اکران آنلاین درآمده است. به همین مناسب نگاهی به چند انیمیشن برتر سینمایی ایرانی در طول تاریخ داشته‌ایم. نکته مهم این است که این فهرست بر اساس رتبه‌بندی نوشته نشده و تمامی این عناوین جایگاه ویژه‌ای در تاریخ انیمیشن ایران دارند.

اکران آنلاین فیلم های سینمای ایران در فیلم‌نت

۱- انیمیشن بچه زرنگ

انیمیشن «بچه زرنگ» از پرفروش‌ترین آثار به اکران درآمده در سال گذشته به حساب می‌آید و توانست فروش تکان‌دهنده‌ای در صنعت انیمیشن ایرانی را از خود برجای بگذارد. این انیمیشن با نگاهی به ترند این روزهای سینمای دنیا یعنی پدیده «ابرقهرمانان» ساخته شده اما این نگاه را تبدیل به یک نگرش بومی-ایرانی کرده و توانسته در این راه موفق باشد. شخصیت اصلی انیمیشن پسربچه‌ای به نام محسن است که عاشق ابرقهرمانان هالیوودی است و دوست دارد تا یک روز مثل آن‌ها باشد. محسن با یک ببر ایرانی که حیوانی است در حال انقراض آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد به این حیوان کمک کند تا از دست شکارچیان در امان بماند و بتواند به زیستگاه خویش برگردد. محسن برای اینکه بتواند کنار این حیوان باشد نیاز دارد که این بار واقعا یک ابرقهرمان باشد و جلوی بدی‌ها بایستد.

«بچه زرنگ» در روایت خود تا حد زیادی از انیمه‌های ژاپنی الهام گرفته و تلفیق مفاهیمی چون روح جنگل با مضمون مذهبی-ملی ضامن آهو امام رضا اثری کاری است که توانسته تا حد زیادی شسته رفته از آب در بیاید و حس شعارزدگی نداشته باشد. صداپیشگان در انیمیشن ماهرانه کار خود را انجام داده‌اند و ستاره بی‌بدیل تیم صداپیشگی بی‌شک هومن‌ حاجی‌عبداللهی است که در نقش ببر مازنی داستان فرو رفته و این کاراکتر را تبدیل به یک شخصیت فراموش نشدنی می‌کند. میرطاهر مظلومی هم توانسته با صدای خاص خودش به شخصیت چنگیز ابهت خاصی ببخشد و سایر صداپیشگان نیز مأموریت خود را به نحو احسنت انجام داده‌اند.

بچه زرنگ

۲- انیمیشن پسر دلفینی

«پسر دلفینی» انیمیشنی بود که چند هفته پیش از شیوع کرونا در سینماها به اکران درآمد. این انیمیشن که در سال ۱۳۹۹ در جشنواره فیلم فجر حاضر بود، به‌خاطر شیوع ویروس کرونا با وقفه‌ای چند ساله در کشور اکران شد و در نهایت در تابستان سال ۱۴۰۱ بود که رنگ سینماها را به چشم خود دید. این اثر پیش از اکرانش در ایران در کشور روسیه نیز به اکران عمومی درآمده بود و توانسته بود به فروش نسبتاً مناسبی در گیشه سینماهای این کشور دست پیدا کند.

«پسر دلفینی» یک انیمیشن ایرانی است که توانسته با مفاهیم و داستان‌های خطه جنوبی کشورمان یک اثر جذاب خلق کند.

داستان از دل دریا آغاز می‌شود و ما با یک دلفین سفید آشنا می‌شویم که پس از سقوط یک هواپیما در خلیج فارس، نوزادی از بین مسافرین جزیره را پیدا کرده و از او مراقبت می‌کنند. این نوزاد با دلفین‌ها بزرگ می‌شود و از همین حیث یک ویژگی خارق‌العاده مانند زندگی کردن در زیر آب‌ها را می‌آموزد. پسرک کمی که بزرگ می‌شود از روی حس کنجکاوی و همچنین بخاطر یافتن خانواده خود تصمیم می‌گیرد که در خشکی‌ها دنبال مادرش بگردد اما ماجرایی که درباره خانواده این پسربچه وجود دارد، ماجرای پیچیده‌تری است.

ناگفته نماند انیمیشن«پسر دلفینی» به تازگی به‌صورت یک سریال چند قسمته با اضافه شدن بخش‌هایی کوتاه به آن و یک سری اصلاحات در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

پسر دلفینی

۳- انیمیشن شاهزاده روم

«شاهزاده روم» که با وجود روایت یک داستان مذهبی و دینی، توانسته لحن و نوع روایت خود را تبدیل به قصه‌ای کودکانه و جذاب کند که هم برای بچه‌ها جذاب باشد و هم برای بزرگسالان. «شاهزاده روم» از آن دسته انیمیشن‌هایی است که مانند «پسر دلفینی» توانست در کشورهای دیگر هم اکران شود و با اقبال خوبی در برخی مناطق همراه باشد.

«شاهزاده روم» درباره ملیکا (در متون اسلامی از او با نام نرجس یاد می‌شود) است، زنی مسیحی است که در تاریخ از او به عنوان همسر امام یازدهم شیعیان و مادر امام زمان (عج) یاد می‌شود. داستان زندگی ملیکا یا همان نرجس انتخاب مناسبی برای گروه فیلمسازده بوده چراکه از داستان زندگی این شخص پیش از ازدواج با امام حسن عسکری، چندان اطلاعات موثقی در دست نیست و دست سازندگان برای خلق یک قصه تخیلی و جذاب برای به‌نمایش کشیدن زندگی این بانو باز بوده است.

کارگردان این اثر در زمان اکران اعلام کرد در تهیه و ساخت این اثر، هیچ کمک مالی از سوی مراکز و ارگان های دولتی به سازندگان صورت نگرفته و تمام هزینه های ساخت اثر به صورت خصوصی تامین شده است. مکان ها، فضاهای داستانی و موقعیت هایی که در اثر وجود دارد به خوبی و زیبایی طراحی شده است. استفاده از رنگ های جذّاب و جزئیات دقیق باعث شده وقتی صحنه را تماشا می کنیم، کمبودی حس نکنیم. «شاهزاده روم» در زمانی که اکران شد (اوایل دهه نود) یک سر و گردن از سایر انیمیشن‌های ایرانی ساخته و اکران شده از نظر کیفی بالاتر بود و از همین رو هم توانست در همان سال به فروش هنگفتی دست پیدا کند.

شاهزاده روم- فیلم نت نیوز

۴- انیمیشن آخرین داستان

انیمیشن «آخرین داستان» محصول استودیو هورخش است و از جمله آثار باشکوهی است که بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی ساخته شده است. «آخرین داستان» که در اکران جهانی خود هم با استقبال خوبی مواجه شد، بخشی از یک دنیای سینمایی بزرگ است که استودیو هورخش آن را چند سال پیش خلق کرد. این استودیو با انتشار چند کمیک بوک با نام «جمشید» پایه‌های دنیای سینمایی خود را ایجاد کرد و انیمیشن «آخرین داستان» را برای ادامه دادن قصه کمیک‌ بوک‌ها ساخت. این استودیو با ساخت یک بازی و همچنین انتشار کمیک بوک‌های دیگری سعی کرد تا دنیای سینمایی خود بر پایه شاهنامه فردوسی را گسترش دهد و حتی به سمت ساخت اسباب بازی و دیگر اکسسوری‌ها از این جهان سینمایی رفت.

«آخرین داستان» درباره نبرد کاوه آهنگر و فریدون با ضحاک است. ضحاک پادشاهی ظالم است که با شیطان عهد بسته و روح خود را به او فروخته است و از همین رو دو مار بزرگ روی شانه‌هایش رشد کرده‌اند که روزانه باید یک مغز انسان بخورند. ضحاک به همراه ارتش تاریکی خود به ایران حکمرانی می‌کند و به هیچکس رحم و شفقتی نشان نمی‌دهد. کاوه آهنگر با همراه فریدون تصمیم می‌گیرند علیه ضحاک قیام کنند و برای این کار شروع به انجام تمرین‌های سنگینی با ارتش خود می‌کنند…

انیمیشن «آخرین داستان» تا حد زیادی تداعی کننده انیمه‌های ژاپنی است و کارگردانی ماهرانه‌ای دارد. این انیمیشن دو بعدی از تیم صداپیشگان مشهور و ماهری نیز بهره‌ می‌برد و بسیاری از بازیگران بزرگ سینما نظیر پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، امین حیایی و… صدای خود را به کاراکترهای داخل انیمیشن قرض داده‌اند. «آخرین داستان» از جمله انیمیشن‌های ایرانی است که توانسته در سطح جهانی ظاهر شود و به موفقیت خوبی دست پیدا کند.

آخرین داستان

۵- انیمیشن فیلشاه

انیمیشن «فیلشاه» روایتگر داستان پشت پرده سوره فیل و روایتگر اصحاب فیل است. سازندگان انیمیشن «شاهزاده روم» پس از موفقیتی که با این پیدا کردن این بار با دستی پر و داشتن یک بودجه بهتر، انیمیشن «فیلشاه» را ساختند. «فیلشاه» هم مانند مادر معنوی خود درونمایه یک داستان مذهبی دارد با این تفاوت که این بار قهرمان داستان یک شخصیت حیوانی است و فانتزی داستان تا حد زیادی بیشتر است.

شادفیل، فراموش، اسفل خرچنگ و… چند کاراکتر از انیمیشن فیلشاه هستند که اگر جزو بینندگان این اثر بوده باشید، احتمالا اسم آن‌ها و رفتارهای عجیب و غریب هر یک از این کاراکترها را به یاد دارید. داستان توانسته به‌خوبی نکات اخلاقی و آموزنده خود را به کودکان یاد بدهد آن هم بدون آنکه بخواهد یک حالت مصنوعی پیدا کند. ما در فشلاه با مفاهیمی مانند مفهوم خانواده، ایستادگی در برابر ظلم، کنار هم بودن و باهم بودن در سختی‌ها و.. را شاهد هستیم بدون آنکه به اصطلاح با یک حالت پروپاگاندایی از سوی سرمایه‌گذار فیلم (که یک نهاد حاکمیتی است) روبرو باشیم. همین موضوع برگ برنده بزرگی برای فیلشاه و سازندگانش به حساب می‌آید.

«فیلشاه» داستان یک شاهزاده فیل جوان است که اصلاً و ابداً در حد و اندازه پدرش که ریاست قبلیه فیل‌ها را برعهده دارد نیست و یک فیل تقریباً بی‌عرضه است. او همیشه هرجایی که وارد می‌شود خرابکاری به بار می‌آورد و خانواده‌اش دل خوشی از او ندارند. با این حال این شاهزاده فیل جوان وارد ماجرایی می‌شود که در آن یاد می‌گیرد چطور یک قهرمان باشد. او در کنار سایر دوستانش جلو ابرهه و یارانش که قصد داشتند خانه خدا را ویران کنند می‌ایستد.

۶- انیمیشن تهران ۱۵۰۰

انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» پر سر و صداترین انیمیشن ایرانی طی سال‌های اخیر بوده و می‌توان ادعا کرد که پرستاره‌ترین آن‌ها هم بوده است. «تهران ۱۵۰۰» با لیستی از فهرست بازیگران مشهور کشور به‌عنوان صداپیشه ساخته شد و چهره بسیاری از این کاراکترها با استفاده از دستان پرتوان انیماتورهای این اثر، تبدیل به یک کاراکتر سه‌بعدی بامزه شد. بهرام رادان، مهران مدیری، محمدرضا شریفی نیا، حسم نواب صفری، گوهر خیراندیش و… تنها چند نفر از فهرست طویل بازیگران مشهور حاضر در این انیمیشن تخیلی به حساب می‌آیند.

«تهران ۱۵۰۰» همانطور که از اسمش پیداست درباره شهر تهران است اما نه در زمان حاضر بلکه در تقریبا صد سال آينده. سال سال ۱۵۰۰ است و پیرمردی ۱۶۰ ساله به نام اکبرآقا از نوه خود به نام نازی که در ماه زندگی می‌کند می‌خواهد که برای مراسم تدفینش به تهران بیاید. پدربزرگ نازی در وصیت‌نامه‌ای که از خود برجای گذاشته از نازی خواسته تا حتما سر و سامان بگیرد و ازدواج کند و از آنسو نازی که قصد دارد پدربزرگ خود را در قطعه هنرمندان خاک کند مجبور است در دنیای آرشیو و وزارتخانه‌های مختلف بگردد تا ثابت کند پدرش در دهه شصت یک بازیگر تئاتر بوده است. نازی در این راه با یک راننده تاکسی پیکان پرنده همراه می‌شود و یک روبات نیز به جمع دو نفره آن‌ها اضافه می‌شود تا بتوانند ثابت کنند اکبرآقا یک بازیگر تئاتر سنتی و قدیمی بوده است. این اثر در کشورهای دیگر هم با نام «تهران ۲۱۲۱» اکران شده و توانست به موفقیت نسبی پیدا کند هرچند در همان زمان اعلام شد بخاطر بودجه زیاد انیمیشن، «تهران ۱۵۰۰» نتوانسته آنطور که باید به سوددهی برسد.

تهران ۱۵۰۰

۷- انیمیشن رستم و سهراب

این انیمیشن همانطور که از اسمش بر می‌آید یک اقتباس آزاد از داستان‌های شاهنامه است. رستم در این انیمیشن به نام اسب گمشده‌اش یعنی رخش بوده و در گیر و دار جستجو برای پیدا کردن این اسب تنومند، وارد سمنگان شده و عاشق زنی به نام تهمینه می‌شود. رستم با این زن زندگی می‌کند اما بعد از مدتی مجبور به سفر می‌شود و تهمینه و تنها یادگار رستم یعنی سهراب تنها باقی می‌مانند تا زمانی که رستم در جای دیگر و زمان دیگر با سهراب چشم تو چشم می‌شود بدون آنکه او را بشناسد.

پیام اصلی انیمیشن «رستم و سهراب»، دفاع از میهن و ستایش فرهنگ پهلوانی است. این انیمیشن فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ و هویت ایرانی است. شاید به جرأت بتوان داستان رستم و سهراب را جزو آثار مهم و درخشان تراژدی جهان دانست که با تراژدی های یونان باستان و حتی در عصری جدید تر با آثار تراژیک شکسپیر برابری می کند. انتخاب این داستان برای ساخت اولین انیمیشن سینمایی اقتباسی از شاهنامه انتخابی درسته و برادران دالوند که کارگردان اثر هستند توانستند با وجود نقص‌ها و کاستی‌های فنی که داشته‌اند، یک اثر جذاب از لحاظ روایت را برای دوستداران شاهنامه خلق کنند.

رستم و سهراب

۸ – انیمیشن قلب سیمرغ

«قلب سیمرغ» بیشتر از آنکه یک انیمیشن ماندگار از نظر تکنیکی و فنی باشد، داستان ساخته شدن و اکران بسیار جذابی دارد و از این نظر جزو آثار مهم در تاریخ سینمای انیمیشن ایران است. داستان «قلب سیمرغ» اقتباسی از شاهنامه فردوسی است با این تفاوت که کارگردان این قصه را در دل یک داستان مدرن امروزی پیاده سازی کرده است. در آینده‌ای دور، میان بشریت در کره خاکی، جنگی بزرگ در جریان است و انسان‌ها به جان هم افتادند. در این میان، «سپنتا»، سعی دارد «مینو»، زن پا به ماهش را از این مهلکه بیرون برده و به غاری برساند که توسط نیروی «سیمرغ» از آن محافظت می شود. آنها نام فرزند خود را «رها» می گذارند درگیر و دار این جنگ، «اژدهاک» که در کوه دماوند به بند کشیده شده بود، آزاد می شود و تصمیم می‌گیرد بار دیگر جهانگشایی کند و رها که حالا بزرگ شده، تصمیم می‌گیرد جلوی اژدهاک (یا همان ضحاک خودمان) بایستد و در این راه از قهرمانان افسانه‌ای شاهنامه و روح آن‌ها کمک می‌گیرد.

انیمیشن «قلب سیمرغ» تا زمانی که کارگردان آن زنده بود روانه اکران نشد و خالق این اثر هیچ‌گاه نتوانست انیمیشن سینمایی خود را در پرده سینماها ببیند. این اثر به‌نوعی اولین انیمیشن سینمایی سه‌بعدی تاریخ ایران به حساب می‌آید اما بارها و بارها مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت. در واقع «قلب سیمرغ» پس از تولید و درست در آستانه اکران مورد کم‌لطفی قرار گرفت و نتوانست در زمان درست در سینماها به نمایش در بیاید.

قلب سیمرغ

۹- انیمیشن امین و اکوان

انیمیشن «امین و اکوان» جزو نادیده‌گرفته‌ شده‌ترین آثار مندرج در این فهرست است، یک انیمیشن سینمایی جذاب با داستانی به‌شدت آموزنده که نه در اکران توانست آنطور که باید دیده شود و نه پس از آن با این حال این موضوع چیزی از ارزش‌های این انیمیشن سینمایی کم نمی‌کند. امین و اکوان با نگاهی به دنیای اقتصادی امروزی ساخته شده و درونمایه داستانی‌اش درباره کسب‌وکارهای نوپایی است که توسط جوانان درست شده و سعی دارند تا در شرایط سخت امروزی، با درستکاری و نوآوری و خلاقیت، کار خود را پیش ببرند.

«امین و اکوان» بر اساس یک داستان قدیمی از مجموعه هزار و یکشب ساخته شده که در داستان‌های مهدی آذریزدی نیز با نام قصه مرد و نامرد شناخته می‌شود و روایتگر دو دوست به نام امین و اکوان است که با ورود به یک شهر جدید، هر یک دنیای کسب‌وکاری خودش را با راه و روش مخصوص خودش تأسیس می‌کند و با اهالی این شهر و البته کاسبان سنتی آن ماجراهای مختلفی را سپری می‌کنند. امین و اکوان حضورهای بین‌المللی خوبی داشته و جدا از بازار جشنواره کن، در جشنواره‌هایی چون جشنواره جونیور فست جمهوری چک و یا جشنواره هانوی کشور ویتنام حضور پیدا کرده است.

امین و اکوان

«امین و اکوان» از معدود انیمیشن‌های دوبعدی این فهرست هم به شمار می‌رود و توانسته از نظر فنی نیز با توجه به بودجه اندک و مستقل بودن کار، خودش را به خوبی نشان دهد. در امین و اکوان خبری از صداپیشگان مشهور و محبوب دنیای سینمایی نیست و همین موضوع احتمالاً از دلایلی بوده که باعث شده این اثر کمتر از آنچه سزاوارش است دیده شود. با این حال باید تاکید شود «امین و اکوان» از نظر صداپیشگی و موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و سازندگان توانستند با محدودیت‌های خود، بهترین خروجی را داشته باشند.

آرش پارساپور

اکران آنلاین انیمیشن مسافری از گانورا در فیلم‌نت

برچسب‌ها: انیمیشن،فیلم ایرانی،کارتون،معرفی فیلم و سریال
نظرات

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • همه:🤮🤮🤮بجز بچه زرنگ و پسر دلفینی این دوتا و دیدم و خوشم اومده:😍🥰😘❤💙💦🧑🐬🐬🐬

    پاسخ
  • حدیث شاوردی
    ۱۴۰۳/۰۳/۳۱

    والا شاهزاده روم و پسر دلفینی و بچه زرنگ عالی بودن 🌼🌼💖🌺

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها