نگاهی به فیلم کوتاه «خوابگردها» به بهانه انتشار در پلتفرم فیلم‌نت

تجربه‌ای جذاب در حقیقت و مجاز

- 2 دقیقه مطالعه

فیلم کوتاه «خوابگردها» سومین ساخته پویا نبی از ششم شهریور ماه در پلتفرم فیلم‌نت و در قالب طرح «سینمای دیگر» عرضه شده است. این فیلم پیش از این در قالب اکران بهاریه فیلم کوتاه در نوروز ۱۳۹۸ و در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران عمومی شده بود. به بهانه انتشار فیلم «خوابگردها» در پلتفرم فیلم‌نت یادداشت آقای ایلیا محمدی‌نیا در مورد این فیلم کوتاه را که در نشریه هنر و تجربه به رشته تحریر در آورده بود را بازنشر می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، «خوابگردها» از همان تیتراژ آغازین وقتی که نام کارگردان بر پرده جان می‌گیرد، تکلیفش را با مخاطب روشن می‌کند که مخاطب با فیلمی ذهنی مواجه است که در آن واقعیت و خیال چنان درهم می‌آمیزد که تمیز ما یبن این دو را سخت می‌کند. دختر و پسر بچه‌ای به عمارت قدیمی وارد می‌شوند و پسر بر اثر سقوط از ارتفاع به کما می‌رود و آن چه در فیلم می‌بینیم، از زاویه دید او به تصویر در می‌آید. در این رفت و برگشت‌های زمان به گذشته وآینده مخاطب با داستان فیلم آشنا می‌شود. پسر در رویای خود در آینده‌ای دور و گنگ همچون روحی سرگردان در عمارتی قدیمی و متروک جهان پیرامونش را رصد می‌کند. جهانی که حاصل و ساخته ذهن اوست، اما او خود را ساکن در جهان واقعیت می داند که البته نشانه‌هایی از گذشته در آن می‌یابد؛ نشانه‌هایی که همه چیز با لمس آن متوقف می‌شود. در جهان او همه چیز صورتی از واقعیت و حقیقت دارند، درست مثل عکس‌هایی که از خود می‌گیرد و می‌پندارد خود اویند، صدا و حضور دختر در رویا و خیال او را رفته رفته با جهان امروز آشتی می‌دهد وشلیک دختر مرگ رویایش را رقم می‌زند تا او با مرگی سخت در رویا چشم به جهان هستی بگشاید؛ به جهان واقعیت و بیداری.

«خوابگردها» فیلمی سختی است در اتمسفری که خط داستانی کم رنگی دارد. کارگردان به مدد نور و صدا و تصویر جهانی انتزاعی را خلق می‌کند که بعد از چند دقیقه که از فیلم می‌گذرد، مخاطب را با خود همراه می‌سازد. فیلمبرداری و نورپردازی درخشان به همراه صداگذاری ارزشمند و کارگردانی در خور توجه پویا نبی «خوابگردها» را تبدیل به اثری دیدنی کرده است.

نویسنده: ایلیا محمدی‌نیا

منبع: نشریه هنر و تجربه

 

برای تماشای فیلم کوتاه «خوابگردها» ساخته پویا نبی می توانید به این لینک مراجعه کنید.

برچسب‌ها: ایمان صیاد برهانی،بهاریه فیلم کوتاه،پویا نبی،تیتر یک،خوابگردها،درد خفیف،شادی کرم رودی،علی قاضی،علیرضا علویان،فیلم کوتاه،هنر و تجربه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها