«سال گربه» و کمدی با چاشنی فانتزی

- 6 دقیقه مطالعه
«سال گربه» داستان مردی جوان به نام جهانگیر غزنوی است که از لحظه تولد تا به امروز بدشگون بوده و از این بابت هم خود آسیب دیده و هم خسارت فراوان به اطرافیان خود زده است.

به گزارش فیلم نت نیوز، داستان‌های فانتزی به واسطه ذات شیرین و در عین حال انعطاف‌پذیر خود محبوبیت بسیار نزد سینماگران دارند. چرا که امکان مانور زیادی را در اختیار آنها قرار داده و متوسط فروش را برایشان تضمین می‌کنند.به همین خاطر هم همه ساله فیلم‌های زیادی با درونمایه فانتزی ساخته و روانه اکران می‌شوند که برخی از آنها در زمره پرفروش‌ترین‌های سال نیز قرار می‌گیرند. اما این دسته از آثار عمری طولانی در سینمای ایران نداشته و در چهار دهه اخیر تنها به اندک نمونه‌هایی از آن برخورد می‌کنیم. بخش مهمی از این موضوع به فیلمنامه‌نویس‌هایی بازمی‌گردد که روی نوشتن فیلمنامه‌های فانتزی ریسک نمی‌‌کنند و موضوع دیگر مربوط به هزینه تولید گران و نیز امکانات فنی سینمای کشورمان است که تهیه کنندگان را از تولید آثار فانتزی و چالش‌های ناشی از آن باز می‌دارد. با این حال در چند سال اخیر شاهد تلاش‌هایی در این باب بوده‌ایم که یکی از آنها «سال گربه» ساخته مصطفی تقی زاده است که این روزها پس از یک اکران موفق بهاری در فهرست اکران آنلاین پلتفرم فیلم‌نت قرار گرفته است.گزینه‌ای که می‌تواند مناسب برای تماشا توسط خانواده‌های ایرانی باشد.

«سال گربه» داستان مردی جوان به نام جهانگیر غزنوی است که از لحظه تولد تا به امروز بدشگون بوده و از این بابت هم خود آسیب دیده و هم خسارت فراوان به اطرافیان خود زده است. تقی زاده از این ایده آشنا و  البته امتحان پس داده به عنوان مرکز ثقل فیلمنامه دومین ساخته سینمایی خود سود جسته و قصه خود را با محوریت آن پیش می‌برد. جهانگیر که متولد «سال گربه» است، هر چند سال یک بار  ناخواسته اتفاق تلخی را رقم می‌زند که تقی‌زاده از این موضوع سود جسته و نقاط عطف فیلمنامه خود را این گونه خلق می‌کند. برای مثال می‌توان به نقطه عطف پرده نخست اشاره کرد که طی آن جهانگیر متهم به قتل شده و پیچ و تاب خوبی به فیلم می‌دهد. از طرف دیگر «سال گربه» فیلمنامه‌ای غیرخطی دارد که همین موضوع به نفع آن تمام شده و شوخی‌های بامزه‌ای در این رفت و برگشت‌های زمانی شکل می‌گیرد. حضور گربه در حیاط خانه جهانگیر نیز  در همین راستا قرار داشته و تلاش او برای دور کردن گربه از خانه، فانتزی حاکم بر داستان را پررنگ تر می‌کند. با ورود دختری نیمه هندی-نیمه ایرانی به نام میشا به زندگی قهرمان فیلم، شوخی‌های جذابی شکل گرفته که تماشاگر را به خوبی می‌خنداند. در کنار آن می‌توان به آشنایی جهانگیر با دکتر متخصص زیبایی اشاره کرد که داستانک جمع و جوری را به فیلم اضافه کرده و چند شوخی بامزه متکی بر کمدی موقعیت از دل آن بیرون آمده است.

شهرت موضوع مطرح شده در نیمه میانی فیلم است که تقی‌زاده در پرده نخست به آن اشاره‌ای کرده و آن را در پرده میانی پررنگ کرده است. آن هم به عنوان یکی از ویژگی‌های اخلاقی جهانگیر که بهانه لازم برای شوخی‌های به روز را به فیلم می‌دهد. در این بین شبکه‌های اجتماعی  هم به کمک جهانگیر آمده و به بدشگونی‌اش شمایل بین‌المللی می‌بخشد! موضوعی که با توجه به فراگیر بودن شبکه‌های یاد شده برای تماشاگران به ویژه جوانان و نوجوانان جذابیت زیادی داشته و فضای فانتزی حاکم بر قصه را پررنگ‌تر می‌کند. «سال گربه» به عنوان یک کمدی، مدت زمان بالایی دارد که همین موضوع گاه ریتم فیلم را کند کرده و آن را دچار نوسان می‌کند. تقی‌زاده در دومین تجربه سینمایی خود تلاش کرده تا فضای فانتزی قصه را با بهره گرفتن از عناصر مختلف از بازیگر و فیلمبردار تا تدوین و موسیقی به تصویر در آورد که در این مورد هم تا حدود زیادی موفق نشان داده است. بهرام افشاری که کمدی‌های پرفروشی را در سه چهار سال اخیر روی اکران داشته، انتخاب مناسبی برای ایفای نقش جهانگیر  غزنوی است که برخی از شوخی‌های نوشته شده را عالی از کار درآورده است که نمونه آن را در سکانس مطب دکتر زیبایی می‌بینیم. هومن برق نورد هم در نقش دکتر بم با وجود کوتاهی نقش‌اش خوب ظاهر شده و به واسطه درک درست خود از کمدی در اجرای شوخی‌ها موفق عمل کرده است.

محمد جلیلوند

فیلم سینمایی سال گربه را بدون نیاز به تهیه اشتراک فقط با ۸۰۰۰۰ تومان در سینما آنلاین فیلم نت تماشا کنید

 

برچسب‌ها: سال گربه،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها