احمد بهرامی کارگردان «شهر خاموش»:
«شهر خاموش» مماس با حوادث اخیر جامعه است/ مخاطب جدی به اکران آنلاین میآید
احمد بهرامی کارگردان فیلم سینمایی «شهر خاموش» که به تازگی اکران آنلاین خود را در بخش سینما آنلاین پلتفرم فیلمنت آغاز کرده است در گفتگو با خبرنگار فیلم نتنیوز اظهار کرد: ما مدلی از سینما را در ایران موفق میبینیم که در واقع سینمای کمدی است. البته در همین سینمای کمدی هم مدلی از فیلمها بیشتر دیده میشوند که صرفاً شوخیهای کلامی و جنسی در آنها زیاد است و همین فیلمها مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند. من به شخصه اصلاً هیچ مشکلی با فروش فیلمها ندارم چون سینما به مخاطب و فروش وابسته است اما واقعیت این است که بخشی از مدیریت فرهنگی کشور ما خواسته یا ناخواسته سیستمی طراحی کرده که دستگاههای نظارتی، سیستمهای پخش، سینمادارها و… همه را به همان نوع سینما سوق میدهند و به همین دلیل سینمای اجتماعی و در واقع سینمای جدیتر دیگر جایگاهی برای مردم ندارد.
وی تصریح کرد: یک نگاه هم این است که به هر جهت جامعهای که به شدت در آن مشکلات، غم، ناراحتی و روزهای تلخ بسیار بسیار زیاد است مخاطب سینمایش به هر جهت سعی میکند به دیدن فیلمهایی برود که ساعاتی او را از این همه تلخی دور کند. فیلم من هم مستثنی از این شرایط نیست، «شهر خاموش» فیلمی اجتماعی است که یک موضوع خیلی جدی را مطرح میکند، ساختاری جدی دارد و قطعاً در اکران عمومی نمیتوانست جایگاهی داشته باشد و به همین دلیل با وجود اینکه میتوانستیم فیلم را در اکران عمومی نمایش دهیم تصمیم گرفتیم که هنر و تجربه را انتخاب کنیم که مخاطب خاصتر دارد و در شرایط خودش باید بگویم که واقعاً استقبال خوبی هم از فیلم صورت گرفت.
مخاطب برای اکران آنلاین صبر میکند
کارگردان فیلم «مرد خاموش» درباره واکنش مخاطب جدی به تماشای فیلم در سالن سینما توضیح داد: به نظر من قشری که سینما را با جدیت دنبال میکرد امروز با سینما قهر نکرده بلکه فیلمها را میبیند اما محل دیدن فیلمها محفلی شده است به عنوان مثال تعداد زیادی سینماتک امروز در سطح شهرها وجود دارد و حتی کافههای بسیاری هستند که امروز نمایش فیلم دارند و به همین دلیل شاهد پراکندگی مخاطبان هستیم و شرایط به آن شکل سابق که اکرانها منسجم بود و آماری وجود داشت، نیست. در این چند سال خیلی از مخاطبان ترجیح میدهند صبر کنند و فیلمهای خاص را در اکران آنلاین مشاهده کنند. شاید این مخاطبان کمتر حوصله تنظیم کردن وقت، رفتن به سینما، بلیت خریدن و دیدن فیلم در یک تایم مشخص را دارند و از طرفی فیلمهای خاص با توجه به شرایطی که وجود دارد معمولاً سانسهای خوبی ندارند یا تک سانس هستند و در بسیاری مواقع ممکن است بلیتی هم خریداری شود اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد مخاطب آن سانس لغو شود و نتوانند فیلم را ببیند. به نظر من مخاطبان جدی سینما هنوز هم وجود دارند و از بین نرفتهاند اما باید این نکته را هم بپذیریم که حال و حوصله در قشر کتابخوان، روشنفکر و فیلمبین کمتر شده و یک ناامیدی به وجود آمده که درصد زیادی از مخاطبان خودخواسته به دیدن فیلمها نمیروند.
کارگردان فیلم سینمایی «دشت خاموش» تاکید کرد: من چند سال پیش فیلمی با همین حال و هوا اکران کردم و در مقایسه اکران «دشت خاموش» و «شهر خاموش» باید بگویم که در اکران فیلم دوم واقعاً کمتر شدن مخاطب را احساس کردم. البته به «دشت خاموش» در اکران بیشتر پرداخته شد و ما شاهد استقبال بیشتری بودیم ولی برای اکران «شهر خاموش» در شرایط نه چندان خوبی بودیم.
چرا فیلمساز از جامعه جا میماند
این کارگردان با اشاره به سرعت تحولات و اتفاقات در جامعه ایران بیان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در کشورمان هر سال شاهد اتفاقات بسیار زیاد و عظیمی هستیم که این حجم از اتفاقات باعث میشود ما فیلمسازان معمولاً جا بمانیم و طبیعی است برای کسانی که در جامعهشان هر سال یک یا دو اتفاق عظیم رخ میدهد، فیلمها نمیتوانند آینه زندگی آنها باشند چون تا فیلمساز فکر کند، بودجه تامین شود، فیلمبرداری فیلم انجام شود و فیلم به اکران برسد زمانی سپری میشود که به صورت سیستماتیک فیلمسازان را عقب میاندازد اما بخش دیگر ماجرا هم به مدیریت فرهنگی مربوط میشود و فیلمهای اجتماعی به دلیل ممیزیهایی که در وزارت ارشاد و دیگر دستگاههای نظارتی وجود دارد از پرداختن به موضوعات روز جا میمانند و از طرفی بازار و بودجه هم بسیار تعیینکننده است و باعث میشود که فیلمهای ما تاریخ مصرفدار شود که موقع اکران تازگی لازم را ندارند. «شهر خاموش» هم ۲ سال پیش ساخته شده و امروز به اکران آنلاین رسیده، در حالیکه اگر همان ۲ سال پیش اکران میشد شاید سرنوشت دیگری داشت.
بهرامی در پاسخ به پرسشی درباره تمایل جامعه به فیلمهای غیرانتزاعی که موضوعات روز را مستقیم و صریحتر مطرح میکنند، گفت: قبول دارم که مخاطبان علاقه دارند که موضوعات به شکل مستقیم مطرح شوند. این موضوع جدیدی نیست تقریباً از زمانی که هنرهای نمایشی به وجود آمده مخاطب دوست دارد خیلی صریح و بی پرده با او صحبت شود اما به هر جهت آثاری که اینچنین مطالبشان و مسائلشان را مطرح میکنند ممکن است تاریخ مصرف داشته باشند و همان لحظه هم از مخاطبشان واکنش داشته باشند اما از بُعد هنری باید بگویم که سینما جدا از ابعاد صنعتیاش، هنری است که باید در آن آثاری تولید شود که ماندگار شوند، نیاز به کنکاش بیشتر داشته و در واقع لایههای بیشتری داشته باشند. اگر سینما به سمتی برود که کاملاً باب میل و طبع مخاطب باشد یا حرفش را خیلی صریح بزند تاثیرش به اندازه همان چند ساعتی است که فیلم نمایش داده میشود و به نظرم سینما به فیلمهایی که پرداخت تا این حد مستقیمی ندارند و هنر در آنها پررنگ است هم نیاز دارد تا این آثار هم به خدلیل ویژگیهایی که دارند در جامعه بحث و گفتگو ایجاد کنند.
این کارگردان در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه فیلمهای هنری و جدی سینمای ایران معمولاً در محافلی غیر از جریان رسمی اکران دیده میشوند فکر میکنم میتوان به اکران آنلاین این آثار امید بیشتری داشت. اکران آنلاین فرصت خوبی است که مخاطب میتواند با یک کلیک فیلم را ببینند و اگر دوست نداشت فیلم را کنار بگذارد. «شهر خاموش» فیلمی مماس بر حوادث ۲ سال اخیر جامعه است، با وجود اینکه ما فیلم را آن موقع ساختیم اما قصه «شهر خاموش» کاملاً امروزی است. فیلم درباره زنی است که به تازگی از زندان بیرون آمده و اتفاقات بزرگی برایش رقم خورده است و مشکلاتی دارد که باید آنها را حل کند. به نظر من کسی که فیلم را ببیند با آن همراه میشود و میتواند حتی دیدن آن را به دیگران هم پیشنهاد کند و فیلم اینگونه تبلیغ شود. به نظر من این شانس برای فیلمی چون «شهر خاموش» در اکران آنلاین بیشتر است که بتواند مخاطب جدی خود را پیدا کند.
فیلم سینمایی شهر خاموش را در سینما آنلاین فیلم نت تماشا کنید
۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
دست شمادرد نکند خستع نباشی فیلمش عالی