فیلم «گودزیلا منهای یک» در گیشه

- 6 دقیقه مطالعه
فیلم‌های گودزیلا به عنوان بخشی از ژانر «کایجو» در سینمای ژاپن به سرعت جای خود را در بین طرفدارانی در جهان پیدا کردند و همین امر باعث شد فیلم‌ها و دنباله‌های متفاوتی از آنها ساخته شود.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم‌های با محوریت گودزیلا معمولاً به عنوان بخشی از ژانر «کایجو» در سینمای ژاپن شناخته می‌شوند. کایجو به معنای «موجود عظیم‌الجثه» است و به فیلم‌هایی اشاره دارد که در آن‌ها موجودات غول‌پیکر به نمایش گذاشته می‌شوند. گودزیلا یکی از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین شخصیت‌ها در این ژانر است.

اولین فیلم گودزیلا سال ۱۹۵۴ با عنوان «گودزیلا» به کارگردانی ایشیرو هوندا تولید شد. در این فیلم، گودزیلا به عنوان یک موجود پریستوریک توصیف می‌شود که به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای از خواب بیدار شده و علیه بشریت قیام می‌کند. این فیلم، واکنشی به ترس‌های هسته‌ای در دوران پس از جنگ جهانی دوم و بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناگازاکی بود.

پس از موفقیت اولین فیلم، سری گودزیلا به سرعت گسترش یافت و تا به امروز بیش از ۳۰ فیلم ژاپنی و چندین نسخه آمریکایی با این مضمون ساخته شده است که در برخی از آنها، گودزیلا تهدیدی برای بشریت است و در برخی دیگر، به عنوان مدافع زمین در برابر موجودات عظیم‌الجثه دیگر نمایش داده می‌شود. در این مطلب فیلم‌ نت، به معرفی آخرین فیلم ساخته شده در این ژانر با نام «گودزیلا منهای یک» (Godzilla Minus one) با رتبه ۷/۹ از ۱۰ در سایت IMDB پرداخته‌ایم که سال ۲۰۲۳ در سینماهای جهان به نمایش درآمد.

معرفی فیلم گودزیلا منهای یک

پوستر مفهومی فیلم گودزیلا منهای یک

خلاصه فیلم «گودزیلا منهای یک»

فیلم «گودزیلا منهای یک» در دوران پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن می‌گذرد. ژاپن در حال بهبود از آسیب‌ها و تخریب‌های ناشی از جنگ بود و این موضوع زمینه‌ای است که در آن شخصیت اصلی فیلم با گودزیلا مواجه شده است. شخصیت اصلی فیلم که «کوئیچی» نام دارد و پیش‌تر از جنگ فرار کرده، این موقعیت را به عنوان فرصتی برای جبران اعمال گذشته خود می‌بیند. به نظر می‌رسد این فیلم به برخی مسائل عمیق‌تر مانند تأثیرهای جنگ بر انسان‌ها و چالش‌های بازسازی پس از جنگ می‌پردازد.

بازیگران و عوامل فیلم

کارگردان فیلم «گودزیلا منهای یک» (Godzilla Minus one)، تاکاشی یامازاکی یک کارگردان، نویسنده و سرپرست جلوه‌های ویژه ژاپنی است. او برای ساخت فیلم‌های بلاک‌باستر با جلوه‌های ویژه پیشرفته شناخته شده است. فیلم‌های بلاک‌باستر به آثاری گفته می‌شود که با سرمایه‌گذاری بالا و بازاریابی گسترده، دنبال بالاترین میزان سود هستند. از فیلم‌های تاکاشی یامازاکی می‌توان به آثاری نظیر  «همیشه: خیابان سوم در هنگام غروب» (Always: Sunset on Third Street – ۲۰۰۵)، «خلبان جنگنده» (The Fighter Pilot – ۲۰۱۳) و همین فیلم «گودزیلا منهای یک» اشاره کرد. یکی از نقاط عطف کاری او فیلم «صفر ابدی» (The Eternal Zero) است که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد و به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های او شناخته می‌شود. یامازاکی جوایز متعددی در زمینه کارگردانی و نویسندگی برده است.

تاکاشی یامازاکی کارگردان گودزیلا منهای یک

بازیگران و عوامل اصلی فیلم «گودزیلا منهای یک» (۲۰۲۳) عبارتند از:

کارگردان: تاکاشی یامازاکی
نویسندگان: ایشیرو هوندا، تاکئو موراتا، تاکاشی یامازاکی

بازیگران اصلی:
– ریونوسوکه کامیکی در نقش کوئیچی شیکیشیما
– مینامی هامابه در نقش نوریکو اویشی
– یوکی یامادا در نقش شیرو میزوشیما
– مونتاکا آوکی در نقش سوساکو تاچیبانا
– هیدتاکا یوشیوکا در نقش کنجی نودا
– ساکورا آندو در نقش نامشخص
– کورانوسوکه ساساکی در نقش یوجی آکیتسو

واکنش مخاطبان و منتقدان به گودزیلا منهای یک

مثل هر فیلم دیگری، فیلم سینمایی «گودزیلا منهای یک» هم با واکنش‌های متفاوتی میان مخاطب‌ها و منتقدهای سینمایی مواجه شده است. با این‌حال اکثر منتقدهای سینمایی در نقدهای خود درباره فیلم، از آن استقبال کرده‌اند.

نظر منتقدان درمورد گودزیلا منهای یک

– یکی از مخاطب‌ها در سایت IMDB فیلم را بهترین فیلم گودزیلا تا به امروز ارزیابی کرده و آن را حتی فراتر از نسخه اصلی دانسته‌اند، با تأکید بر اینکه این فیلم فقط یک فیلم گودزیلا نیست، بلکه بررسی داستان انسانی است. در پایان نیز توصیه کرده است که این فیلم را در بزرگترین اسکرینی که می‌توانید ببینید و سپس به این فیلم نمره ۹ از ۱۰ داده است.

– دیگر منتقدان مثل نویسندگان وب‌سایت Couch Soup  و سایت Tech We Like از داستان‌های انسانی که بخش اکشن فیلم بر بستر آن بنا شده، دفاع کرده و آن را جذاب دانسته‌اند.

امتیاز فیلم گودزیلا منهای یک

– یک منتقد در فوربس فیلم را به عنوان بهترین فیلم گودزیلایی معرفی کرده که تا به حال دیده و از بودجه پایین فیلم به عنوان یک ویژگی مثبت یاد کرده است.

– در مقابل، برخی دیگر از منتقدان فیلم را یک ناامیدی توصیف کرده و گفته‌اند که گودزیلا در فیلم نماد چالش‌هایی است که ژاپنی‌ها باید به تنهایی بر آنها غلبه کنند و مشکلات آنها ربطی به جوامع دیگر ندارد و برای مخاطب غیرژاپنی جذاب نیست.

یک کاربر هم در ردیت اشاره کرده که این بهترین فیلمی است که در سال ۲۰۲۳ دیده است و صحنه نفس اتمی گودزیلا را به‌خوبی به تصویر کشیده است.

نظر مخاطبان درمورد گودزیلا منهای یک

نویسنده مقاله‌ای در The Linfield Review، تاکید کرده است که «گودزیلا منهای یک» یک داستان انسانی غافلگیرکننده و مستحکم ارائه می‌دهد که احساسی و زمینی است.

نویسنده نقدی دیگر در مجله الکترونیکی Pixelated Geek, معتقد است که فیلم به‌خوبی شکست کامل گودزیلا را با یک داستان جنگی جدی و تراژدی ترکیب می‌کند.

به هر صورت با توجه به نقدهایی که در نشریه‌های الکترونیکی و کاغذی دنیا منتشر شده، به نظر می‌رسد که فیلم «گودزیلا منهای یک» در میان منتقدان سینمایی مورد توجه و توصیه قرار گرفته است. منتقدها به نکات مثبتی مانند داستان انسانی عمیق، جلوه‌های ویژه و نوآوری‌های کارگردانی اشاره کرده‌اند و برخی از آن‌ها این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر گودزیلا معرفی کرده‌اند. این نشان می‌دهد که فیلم «گودزیلا منهای یک» برای طرفداران ژانر کایجو و نیز کسانی که به دنبال داستان‌های انسانی پیچیده‌تر هستند، جذاب است.

رکوردشکنی‌های گودزیلا در گیشه

بیایید پرفروش‌ترین فیلم‌های گودزیلا را بررسی کنیم. این فیلم‌ها نه تنها بر فروش سینماها تأثیر شگرفی داشته‌اند، بلکه در فرهنگ عامه نیز اثری ماندگار بر جای گذاشته‌اند.

شماره ۱- گودزیلا (۲۰۱۴)

حتماً باید گودزیلا ساختۀ گرت ادواردز را ببینید. در این فیلم، گودزیلا برای بازگرداندن تعادل به جهان مبارزه می‌کند. گودزیلا (۲۰۱۴) نه تنها در سراسر جهان ۵۲۹ میلیون دلار به دست آورد، بلکه عنوان سودآورترین فیلم گودزیلا در تمام دوران را نیز به خود اختصاص داد.

پوستر فیلم گودزیلا 2014

شماره ۲- گودزیلا در مقابل کنگ (۲۰۲۱) (GODZILLA VS. KONG)

در فیلم پرفروش آدام وینگارد، شاهد درگیری نهایی بین دو هیولای افسانه ای یعنی گودزیلا و کینگ کونگ هستیم. تماشای مبارزه این غول‌های عظیم‌الجثه برای اعمال قدرت خویش با آن جلوه‌های بصری بی‌نظیر، آدرنالین خون را بالا می‌رود. این فیلم با حضور سوپراستارهای سینما، فراتر از انتظار بود و علی‌رغم اکران در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، در سرتاسر جهان ۴۶۷ میلیون دلار به دست آورد.

پوستر فیلم گودزیلا در مقابل کونگ

شماره ۳- گودزیلا: پادشاه هیولاها (۲۰۱۹) (Godzilla: King of the Monsters)

این فیلم ظهور چندین موجود افسانه‌ای کایجو از جمله گودزیلا، موترا، رودان و کینگ گیدورا را به نمایش می‌گذارد. با برخورد این هیولاهای باستانی و قدرتمند، بشریت با عواقب نبردهای ویرانگر خود روبرو می‌شود و باید انتخاب کند که آیا برای بازگرداندن تعادل به نیروهای گودزیلا بپیوندد یا تسلیم ویرانی ناشی از حضور و جنگ این موجودات شود. این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های گودزیلایی است و ۳۸۶ میلیون دلار در سراسر جهان برای سازندگان به ارمغان آورد.

پوستر فیلم گودزیلا پادشاه هیولاها

شمار ۴- گودزیلا (۱۹۹۸)

در این فیلم، گروهی از دانشمندان و پرسنل نظامی آمریکا، این موجود عظیم‌الجثه را که از دریا بیرون می‌آید، دنبال و تلاش می‌کنند تا در شهر نیویورک از بین ببرند. این فیلم نقدهای منفی و متفاوتی از طرف منتقدان و طرفداران دریافت کرد که دلیل آن انحراف از مفهوم اصلی ژاپنی و اولویت دادن به نمایش مبتنی بر داستان‌سرایی بود. با این وجود، این فیلم به دلیل جلوه‌های ویژه چشمگیر و سکانس‌های اکشن توجه جهانی را به خود جلب کرد. گودزیلا ۱۹۹۸ تقریباً ۳۷۹ میلیون دلار در سرتاسر جهان به دست آورد که علی‌رغم اختلاف نظرها، موفقیت تجاری خوبی محسوب می‌شود.

فیلم گودزیلا (1998)

فروش ۱۱۶ میلیون دلاری فیلم «گودریلا منهای یک» شاید در مقایسه با فیلم‌های فوق، رقم پایینی باشد. ولی این عدد در قیاس با میانگین ۱۵ میلیون دلاری فروش فیلم در سال ۲۰۲۳، رقم نسبتاً بالا و هفت برابر میانگین فروش فیلم در این سال است. بنابراین می‌توان فیلم «گودریلا منهای یک» را در زمره فیلم‌های موفق و پرفروش گیشه قلمداد کرد.

به هرحال اگر به فیلم‌های اکشن با مضمون گودزیلا و غول‌های عظیم‌الجثه علاقه‌مند هستید، اکیداً به شما پیشنهاد می‌کنم که فیلم «گودریلا منهای یک» را در فیلم‌نت ببینید.

جهانگیر شاه‌ولد

اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت

برچسب‌ها: سینمای ژاپن،کینگ‌کنگ،گودزیلا،گودزیلا منهای یک،گیدورا،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها