نگاهی به «سلفی با رستم» در اکران آنلاین فیلم‌نت

وقتی رستم دست به گوشی می‌شود

- 3 دقیقه مطالعه
خسین قناعت با نمایشی امروزین و استفاده از کاراکترهای خوب و بد شاهنامه در فیلم «سلفی با رستم» کودک را به نحوی با آنها آشنا می‌کند که داستان هر یک در ذهن او ماندگار شود.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، زندگی کودک امروز بیش از هر چیز وابسته به فضای مجازی و دیجیتال شده است، علاوه بر این نظام آموزشی خشک و بی روح مدارس نیز مزید بر علت شده و آنچه که به کودک و نوجوان امروز آموزش داده می‌شود بیشتر از آنکه کودک را ترغیب به یادگیری کند، به نوعی او را ملزم به یادگیری طوطی‌واری نموده که از اصل ماجرا دور می‌کند. این در حالیست که ادبیات ایران زمین غنی و دارای سبقه طولانی است که می‌توان از آن‌ها به نحوهای گوناگون بهره برد و بر دانش ادبی کودک و نوجوان امروز افزود و ساعت ادبیات کلاس‌های درس را به یکی از ماندگارترین ساعات مدارس تبدیل کرد.

از سوی دیگر سینما و تلویزیون نیز به عنوان اصلی‌ترین رسانه‌های تصویری متاسفانه آنطور که باید و شاید به شعرا و ادبای ایران زمین نپرداخته‌اند و کودک امروز آشنایی چندانی با شاعران و ادیبان ایران ندارد و صرفا آنچه که آموخته همان است که در مدارس به او تعلیم داده شده است، در حالیکه سینما می‌تواند با زبان امروز نکات قابل توجهی از زندگی آن‌ها را به مخاطب عرضه کند و این در حالی است که همانطور که اندک آثاری که در این زمینه تولید شده‌اند، همواره با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده‌ و این نشان از علاقه مخاطب به دانستن لایحه‌های متفاوت زندگی مشاهیر ایران دارد.

پرداختن به این موضوعات به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است، چراکه علاوه بر سرگرمی می‌تواند بحث آموزش و ایجاد انگیزه را در کودک و نوجوان امروز فراهم کند. حسین قناعت از جمله فیلمسازانی است که رگ خواب مخاطبش را به خوبی در دست دارد و با تولید آثار رئال و فانتزی برای کودک و نوجوان مخاطب خود را سرپا نگه داشته است و همواره آثارش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

آخرین ساخته او «سلفی با رستم» این روزها از پلتفرم فیلم‌نت در حال اکران آنلاین است. فیلم روایتی است از زندگی هلیای ۱۰ ساله که با پدرش به تنهایی زندگی می‌کنند و او بدون آنکه از رازهای پدرش آگاه باشد، زندگی به ظاهر آرامی دارد، اما هنگامی که رازها برملا می‌شوند، زندگی‌اش دگرگون می‌شود. قناعت از همین روایت دو خطی بهره گرفته است و با برملا شدن رازها وارد دنیای شاهنامه می‌شود و با زبان امروزی از «رستم»،«گردآفرید»،«ضحاک ماردوش»،«شقّاد» و چند تن دیگر از شخصیت‌های شاهنامه در فیلمی کاملا امروزی سخن به میان می‌آورد و مخاطبانش را با این کاراکترها آشنا می‌کند.

فیلم‌های روز سینمای ایران در سینما آنلاین فیلم‌نت

هوشمندی این نویسنده و کارگردان در این است که با زبان امروز با مخاطبانش صحبت می‌کند و شاهنامه را به زبانی کاملا روان به مخاطب خود معرفی می‌کند. در واقع او رستم را که براثر یک اتفاق به زندگی امروزی منتقل شده است، از همان ابتدا جنگجو و جنگ آور نشان نمی‌دهد، بلکه او را نوجوانی تنبل نشان می‌دهد که گذران زندگی‌اش در فضای مجازی است و حتی به راحتی گول می‌خورد، اما در نهایت و در سیر مسیر قصه متحول شده و پس از این تحول است که به زندگی خود به عنوان رستم شاهنامه بازمی‌گردد یا حتی ضحاک را از دنیای شاهنامه به زندگی امروز می‌آورد، او را تبدیل به فردی مال دوست می‌کند که سودای سیاست و پادشاهی بر سر دارد و از مردم یک روستا استفاده می‌کند تا به اهداف خود برسد. در واقع قناعت با نمایشی امروزین و استفاده از کاراکترهای خوب و بد شاهنامه کودک را به نحوی با آنها آشنا می‌کند که داستان هر یک در ذهن او ماندگار شود و حتی با طعنه زدن به مسائل روز بزرگسالان را نیز جذب اثر خود می‌کند.

او همچنین در فیلم «سلفی با رستم» با بهره‌گیری از نمایشگاه سفالگری، درباره شخصیت‌های شاهنامه و نقالی دست به ابتکار زده و بخشی از روایت خود را در این قالب‌ها به مخاطبش عرضه می‌کند. بنابراین علاوه بر این که داستانش را به روز کرده است، از بخشی دیگر از هنرهای تجسمی و روایی نیز برای بیان هرچه بهتر و ماندگاری دو چندان قصه‌های شاهنامه بهره می‌گیرد. کاری که می‌توان آن را با حافظ، سعدی، عطار، مولانا و بسیاری دیگر از ادیبان ایران زمین انجام داده و قصه‌های آنان را به نحوی دلچسب و ماندگار برای مخاطب کودک و نوجوان روایت کرد و حتی او را علاقمند کرد تا در پی تماشای یک اثر سینمایی، به سراغ خواندن و پژوهش کردن نیز برود. اتفاقی که جای آن در سینمای ایران بسیار خالی است و نباید از این نکته غافل ماند که با تولید آثاری از این دست، ارگان‌های مهمی همچون آموزش و پرورش را نیز می‌توان پای کار آورد تا با حمایت از چنین تولیداتی خوراک فکری مناسبی برای کودک و نوجوان امروز فراهم کنند.

سمیرا افتخاری روزنامه نگار

بلیت اکران آنلاین  سلفی با رستم را از فیلم نت بخرید.

برچسب‌ها: اکران آنلاین،سلفی با رستم،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها