یک سلفی فانتزی با رستم!

- 3 دقیقه مطالعه
حسین قناعت در «سلفی با رستم» در زیرمتن قصه تلاش کرده تا گروه سنی مدنظر خویش را به زبان ساده با شاهنامه و قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌هایش آشنا کند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، کودکان و نوجوانان بخش عظیمی از مخاطبان سینمای جهان را تشکیل داده و هر ساله سود سرشاری را نصیب تهیه‌‌کنندگان این آثار می‌‌کنند. به ویژه در هالیوود که جلوه‌های ویژه بصری کیفیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و به قصه‌های خیال‌انگیز محبوب این رده سنی جلوه‌ای از واقعیت می‌بخشد به همین دلیل هم وقتی فهرست پرفروش ترین فیلم‌های سال را بررسی می‌کنیم، با فیلم‌های زیادی مواجه می‌شویم که برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده‌اند.در سینمای پس از انقلاب ایران،گونه کودک و نوجوان محبوبیت فوق العاده‌ای میان سینماروها پیدا کرده و بسیاری از پرتماشاگرترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را رقم زده است. برای مثال هم می‌توان به «گلنار»، «دزد عروسک‌ها» و «مدرسه موش‌ها» اشاره کرد اما به مرور سینمای ایران مخاطب کم سن و سال خود را فراموش کرده و بیشتر به سمت تولید آثاری رفت که صرفا به بهانه کودک و نوجوان ساخته شده و در جذب مخاطب نیز موفق نبودند. در سال‌های اخیر، سینمای کودک و نوجوان رونق بیشتری پیدا کرده و آثار باکیفیت‌تری روی پرده رفته که یکی از آنها «سلفی با رستم» ساخته حسین قناعت است؛ فیلمی که این روزها در سبد متنوع اکران آنلاین پلتفرم فیلم‌نت جای گرفته و می‌تواند مخاطبان کودک و نوجوان زیادی را جذب کند.

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی منبعی درخشان برای اقتباس سینمایی به ویژه در سینمای کودک و نوجوان است. چرا که عناصر محبوب و کلیدی این گونه را داشته و تخیل درخشانی نیز در آن موج می‌زند. حسین قناعت که تجربه سال‌ها فیلمسازی در این حوزه سنی را داشته، در آخرین فیلم خود سراغ قصه‌های خود شاهنامه نرفته و از آن برای شکل دادن قصه‌ای فانتزی بهره برده است. در حقیقت نقطه قوت فیلم هم فیلمنامه آن است که به جز بخشی از نیمه میانی که ریتم تا حدودی افت می‌کند، خوب پرداخت شده و ویژگی‌های جذب مخاطب کودک را دارد. فیلم با صدای راوی آن هلیا دختر ده ساله‌ای که پدرش صحاف کتاب بوده و مادرش هم هفت سال پیش ناپدید شده، زندگی می‌کند. ورود زنی ناشناس همراه پسری نوجوان به خانه آنها پیش از دقیقه دهم فیلم، حادثه محرک خوبی را رقم زده و گره‌ای به قصه می‌اندازد که تماشاگر را با خود همراه می‌کند.

سفر هلیا و پدرش بهمن همراه دو مهمان خود به شمال، همان الگوی سفر قهرمان است که الگویی کلاسیک به حساب می‌آید. باز شدن راز گم شدن مادر هلیا توسط بهمن، نقطه عطف نخست «سلفی با رستم» به حساب می‌آید که تماشاگر خود را وارد جهانی فانتزی می‌کند. جایی که زن ناشناس، گردآفرید و پسر نوجوان هم رستم شاهنامه است! اتفاقی که هفت سال پیش رخ داده، سبب ناپدید شدن مادر هلیا و بیرون آمدن رستم و گردآفرید از نسخه منظوم شاهنامه به کوشش استاد ابطحی است. بیرون زدن ضحاک و شغاد برادر ناتنی رستم از کتاب و آمدن به زمان حال، بار فانتزی فیلم را افزایش داده و در عین حال قطب منفی را تقویت کرده و به مصاف قطب مثبت می‌فرستد. این جا به جا شدن‌ها دست سازندگان «سلفی با رستم» را برای خلق شوخی‌های کلامی و گاه کمدی موقعیت باز گذاشته و یک پرده میانی پرماجرا را رقم می‌زند. رفتن هلیا، بهمن و همراهانشان به روستایی که ضحاک در آن ساکن شده و می‌خواهد امپراتوری به راه بیندازد، قصه را به سمت نقطه عطف دوم و آغاز پرده پایانی سوق می‌دهد؛ جایی که گره‌ها باز شده و سرانجام قطب قهرمان پیروز شده و بدمن‌ها نیز به همان جهان خلق شده به دست فردوسی در شاهنامه بازمی‌گردند.

حسین قناعت در آخرین ساخته سینمایی به نمایش درآمده خود، در زیرمتن قصه تلاش کرده تا گروه سنی مدنظر خویش را به زبان ساده با شاهنامه و قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌هایش آشنا کرده و صرفا به خلق اثری سرگرم‌کننده اکتفا نکند. ایده ارزشمندی که تا حدود زیادی هم به بار نشسته و می‌تواند اثر موردنظر را روی مخاطبان خود بگذارد. در عین حال در کارگردانی نیز روی خوش رنگ و لعاب بودن کار و پررنگ‌تر کردن وجوه فانتزی آن مانور داده که می‌تواند برگ برنده آن در اکران آنلاین باشد. بازیگرانی هم که قناعت برای فیلم انتخاب کرده ترکیبی از بازیگرانی است که پیش از این نیز سابقه بازی در آثار کودک و نوجوان را در مدیوم‌های مختلف داشته‌اند به ویژه امیرحسین صدیق، آناهیتا همتی و رامین ناصرنصیر که به خوبی در قالب نقش‌هایشان جا افتاده‌اند.

محمد جلیلوند

سلفی با رستم را در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت ببینید.

برچسب‌ها: اکران آنلاین،حسین قناعت،سلفی با رستم،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها