از کیارستمی تا لیلا

داوران ایرانی جشنواره‌های بزرگ چه کسانی بودند؟

- 3 دقیقه مطالعه

لیلا حاتمی برای دومین بار به‌عنوان داور یک جشنواره بزرگ سینمایی در خارج از کشور برگزیده شد. بازیگر محبوب سینمای ایران که به چند زبان مسلط است، به مدت هشت سال پس از انتخاب به‌عنوان داور شصت‌وهفتمین دوره جشنواره کن، برای جشنواره ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است انتخاب شد. ریاست هیات داوران هفتادونهمین دوره این جشنواره را جولین مور، بازیگر ۶۱ساله سرشناس انگلیسی که برای فیلم «هنوز آلیس» برنده جایزه اسکار شده است، به عهده دارد. جشنواره فیلم ونیز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) برگزار خواهد شد

افتخارات لیلا

خود لیلا حاتمی هم بیگانه با جوایز بین‌المللی نیست. او جدا از سه سیمرغ بلورین جشنواره فجر، یک جایزه خرس نقره‌ای برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین از جشنواره فیلم برلین در کارنامه دارد و در سال۱۳۹۱ از دولت فرانسه صاحب نشان لژیونر دونور شده است.

همه داوری‌ها

او پنج سال پیش در همین روزها به عضویت آکادمی اسکار در آمد. جدا از این؛ فهرستی بلند از عضویت این بازیگر ایرانی در هیات داوران جشنواره‌های مختلف سینمایی در عرصه بین‌المللی وجود دارد. به عبارتی ونیز دهمین تجربه او در هیات ژوری یک جشنواره سینمایی در خارج از کشور خواهد بود:

۲۰۰۱ جشنواره فیلم کوتاه دبی

۲۰۰۶ جشنواره فیلم کارلووی واری

۲۰۱۱جشنواره فیلم مراکش

۲۰۱۱جشنواره فیلم دوویل

۲۰۱۲جشنواره فیلم رم

۲۰۱۲جشنواره فیلم کاستندورف

۲۰۱۳جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه

۲۰۱۴شصت و هفتمین دوره جشنواره کن

۲۰۲۲ – جشنواره فیلم وزول فرانس

۲۰۲۲ – داوری در جشنواره ونیز

سایر داوران ونیز

کنار حاتمی و جولین مور، چهره‌های دیگری چون آدری دیوان که سال گذشته شیر طلایی را برای فیلم «رویداد» برده، کازوئو اشی‌گورو، فیلمنامهنویس انگلیسی- ژاپنی،  لئوناردو دی کاسترانزا  ایتالیایی (کارگردان فیلم «قفس درون») مایانو کوهن آرژانتینی (کارگردان فیلم «بخش مسابقه اصلی») و رودریگو سوروگوئین (تهیه کننده فیلم «مادر») در هیات ژوری جشنواره فیلم ونیز عضویت دارند تا درباره شیر طلایی و سایر جوایز به داوری بنشینند.

داوران ایرانی ونیز

این اولین باری نیست که داوری ایرانی به هیات داوران جشنواره ونیز راه می‌یابد. اولین‌بار عباس کیارستمی در سال۱۳۷۴ به این افتخار دست یافت. پنج سال بعد و در پنجاه‌وهفتمین جشنواره ونیز سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک شد. در سال ۱۳۸۵ محسن مخملباف و سال۱۳۸۸ رامین بحرانی داور جایزه فیلم اول شدند. یک سال بعد شیرین نشاط عضو گروه داوران بخش افق‌های جشنواره شد و در سال۱۳۹۱ امیر نادری عضویت در میان داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز را تجربه کرد و در هفتادمین دوره این رویداد سینمایی گلشیفته فراهانی یکی از داوران بخش افق‌ها بود، رخشان بنی‌اعتماد عضو داوران هفتادوچهارمین دوره ونیز بود و در دوره او نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگر را برای فیلم بدون تاریخ، بدون امضا کسب کرد. آخرین داور ایرانی ونیز فاطمه معتمدآریا در بخش بخش افق‌ها و رامین بحرانی در بخش فیلم‌های اول بودند. سال گذشته شهرام مکری هم در بخش افق‌های هفتادوهشتمین دوره این رویداد داوری کرد. با همه این‌ها تنها دو بار ایرانی‌ها در بخش اصلی مسابقه به داوری برگزیده شده‌اند و لیلا حاتمی سومین داور بخش اصلی است.

داوران ایرانی کن

لیلا حاتمی تنها ایرانی است که در هر دو جشنواره درجه یک سینمایی دنیا به عنوان داور حضور داشته است اما هیات‌های داوری در جشنواره‌های بزرگ داوران ایرانی دیگری را نیز به خود دیده است. تنها در یک فقره جشنواره کن تاکنون هفت داور ایرانی به عضویت هیات ژوری این رویداد بزرگ درآمده،اند. آخرین بار ۶سال پیش اصغر فرهادی صاحب این افتخار شده بود. مرحوم عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۳ اولین سینماگر ایرانی داور جشنواره کن بود. در سال ۲۰۰۱ سمیرا مخملباف بخش سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه مسابقه داوری کرد. سال۲۰۰۳ باز هم نوبت کیارستمی بود که به‌خاطر اعتبار زیادش در اروپا به این مهم دست یابد. در این سال دو ایرانی در فهرست داوران این جشنواره قرار داشتند و غیر از کیارستمی که در بخش سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه به داوری پرداخت، بهمن قبادی هم داور بخش دوربین طلائی شد. ریاست داوران در آن دوره را مارتین اسکورسیزی بر عهده داشت. دو سال بعد برای سومین بار پای کیارستمی به جمع داوران همین رویداد فرهنگی باز شد و این‌بار در جایگاه رییس هیات داوران دوربین طلائی که به فیلم‌های اول داده می‌شو. نیکی کریمی در سال۲۰۰۷ دومین سینماگر زن عضو داوران کن بود و او هم داور بخش فیلم‌های سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه مسابقه شد. کیارستمی در سال۲۰۱۴ پوکر کرد و برای بار چهارم به داوری کن رسید و به ریاست هیات داوران فیلم‌های سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه مسابقه برگزیده شد. او ۵بار هم نامزد دریافت نخل طلایی جن شده بود و به تنها فیلمساز ایرانی برنده جایزه نخل طلا برای کارگردانی تبدیل شد. آخرین نفر پیش از اصغر فرهادی تهیه‌کننده و پخش‌کننده ایرانی با نام کتایون شهابی بود که در سال۲۰۱۶ به‌عنوان یکی از داوران بخش اصلی جشنواره کن، انتخاب شد. اصغر فرهادی امسال هم جزو داوران کن بود. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها