مروری بر هزینه تولید برخی از آثار مشهور مذهبی

این خاطرات، چند؟

- 2 دقیقه مطالعه

اخیرا مرتضی شایسته، تهیه‌کننده فیلم سینمایی روز واقعه بودجه تولید این اثر را اعلام کرده است؛ رقمی حدود ۷۰ میلیون تومان که ۱۳۷۳ صرف تولید روز واقعه شد و توانست از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند. به همین بهانه بد نیست هزینه تولید برخی دیگر از آثار مذهبی مشهور سینما و تلویزیون ایران را مرور کنیم. طبعا بخشی بزرگی از تفاوت هزینه‌ها به خاطر تورم است و بخشی دیگر به تفاوت‌های فنی یا مهارت گروه در کنترل هزینه‌ها مربوط می‌شود.

فیلم سینمایی سفیر، سال ۱۳۶۱، هزینه ۱۵ میلیون تومان

فیلم سینمایی روز واقعه، سال ۱۳۷۳، هزینه: ۷۰ میلیون تومان

سریال امام علی(ع)، سال‌های ۱۳۷۰ تا ۷۵، هزینه: ۲۷۰ میلیون تومان

سریال تنهاترین سردار، سال ۱۳۷۵، هزینه: ۶۰۰ میلیون تومان

سریال شب دهم، سال ۱۳۸۰، هزینه: ۳۰۰ میلیون تومان

سریال یوسف پیامبر، سال‌های ۱۳۸۳ تا ۸۶، هزینه: ۷ میلیارد تومان

سریال مختارنامه، سال‌های ۱۳۸۳ تا ۸۸، هزینه: ۲۰ میلیارد تومان

فیلم سینمایی محمد رسول‌الله، سال ۱۳۹۳، هزینه ۱۱۰ میلیارد تومان

چند نکته

* دستمزد داریوش ارجمند برای سریال امام علی(ع) ماهانه ۹۵ هزار تومان بوده است. مدت فیلمبرداری سریال جمعا ۱۹ ماه بوده، اما وقفه چند ساله به دلیل تغییر مدیریت صداوسیما در آن رخ داده است. این سریال چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه حذفیات داشته است.

* در مورد هزینه تولید سریال یوسف پیامبر روایت دیگری هم وجود دارد که مربوط به روابط عمومی معزول کار می‌شود. او هزینه درست را ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرده است. تولید این سریال هم به دلیل برخی اختلافات با وقفه‌های طولانی روبرو بوده است.

* سریال شب دهم ابتدا قرار بود به عنوان یک فیلم سینمایی ساخته شود، اما حسن فتحی با توجه به کشش داستان نسخه سریالی آن را برای تلویزیون نوشت. پیش از تولید، در شبکه اول سیما اختلاف نظر شدیدی در مورد تایید یا عدم تایید متن وجود داشته است.

* هزینه ساخت لوکیشن فیلم سینمایی محمد رسول‌الله ساخته مجید مجیدی، چیزی حدود ۳۳ میلیارد تومان عنوان شده است.در مورد سرنوشت و نیز هزینه نگهداری این لوکیشن پرهزینه بحث‌ها، نقدها و شایعات فراونی وجود داشته است. فیلم در اکران روی پرده به فروشی حدود ۱۴ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها