کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های 2023 - قسمت دوم

بازگشت بزرگان

- 6 دقیقه مطالعه

روز گذشته در مطلبی (این‌جا) بخش اول فهرست ۲۰ فیلم کنجکاوی‌برانگیز سال ۲۰۲۳ را منتشر کردیم. حالا نوبت به بخش دوم این فهرست رسیده است.

 

هیولا/ Monster (هیروکازو کوریدا)

هیروکازو کوریدا، فیلمساز ژاپنی و همان یاسوجیرو اوزوی امروزی، به‌عنوان یکی از بهترین کارگردانان سینمای مدرن و سازنده برخی از دلچسب‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم شناخته شده است. اطلاعات زیادی از فیلم آخر او، «هیولا»، در دست نیست اما طرفداران این کارگردان شک ندارند که پروژه‌هایش جدا از طرح داستان هم ارزش تماشا دارند، مخصوصا که فیلم تازه‌اش اولین فیلم ژاپنی‌زبان او بعد از فیلم «دزدان مغازه» (۲۰۱۸) است.

فیلم آخر کوریدا، که بر اساس فیلمنامه‌ای از یوجی ساکاموتو، نویسنده تلویزیونی تحسین‌شده برای پروژه‌هایی مانند «مادر»، «بهترین طلاق» و «یک زن» نوشته شده، فیلمی است که بخواهید دنبالش کنید.

روی علف‌های هرز/ On Barren Weeds (نوری بیلگه جیلان)

نوری بیلگه جیلان، فیلمساز ترک، بهترین کارگردانی است که چیزی از او نشنیده‌اید، سازنده برخی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم، از جمله «اوزاک»، «روزی روزگاری در آناتولی» و «خواب زمستانی» است. در آخرین فیلمش، «روی علف‌های هرز»، معلم جوانی دوست دارد که بعد از انجام خدمت وظیفه‌اش در یک دهکده کوچک به استانبول منتقل شود اما برای فرار از زندگی غم‌انگیزش امید چندانی ندارد.

آخرین فیلم این کارگردان و مغز متفکر ترکیه، با بازی مروه دیزدار، دنیز جلیل‌­اوغلو و موساب اکیچی، بی شک توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

اوپنهایمر/ Oppenheimer (کریستوفر نولان)

اقتباسی از رمان برنده جایزه پولیتزر به نام «پرومته آمریکایی: داستان پیروزی و تراژدی زندگی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته کای بیرد و مارتین جی شروین است و فیلمنامه این فیلم تازه را خود کریستوفر نولان می‌نویسد. فیلم به کمک بازیگرانش کیلیان مورفی، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمن، فلورنس پیو، رامی ملک و بنی سفدی بی‌تردید به یک حماسه سینمایی بدل می‌شود.

اولین تجربه کارگردان در جدایی از کمپانی برادران وارنر و همکاری‌­اش با کمپانی یونیورسال در فیلم «اوپنهایمر» که یک فیلم “مهیج حماسی” نامیده می‌شود، نقطه عطف قابل توجهی در کارنامه این فیلمساز خواهد بود.

بیچارگان/ Poor Things (یورگوس لانتیموس)

بعد از همکاری مشترک در فیلم «سوگلی» ساخت ۲۰۱۸، اما استون دوباره برای فیلم «بیچارگان» در سال ۲۰۲۳ به کارگردان یونانی یورگوس لانتیموس می‌پیوندد. فیلم با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته آلاسدایر گری در سال ۱۹۹۲، داستان زنی است که برای فرار از شوهر متجاوزش خودش را غرق می‌کند. بعد از چنین کاری، با کمک پدرش با بازی ویلم دفو، مغزش با مغز کودکی که باردار بود جابه‌جا می‌شود. مارک رافالو، رامی یوسف، مارگرت کوالی و جراد کارمایکل دیگر بازیگران فیلم می‌باشند.

داستان فیلم «بیچارگان» در دوران ویکتوریایی انگلستان می‌گذرد و الهام گرفته از داستان کلاسیک «فرانکشتاین» می‌باشد که به‌عنوان پروژه‌ای با هدایت لانتیموس باید ناراحت‌کننده هم باشد. این فیلمنامه نوشته تونی مک‌نامارا است که در نوشتن فیلمنامه فیلم «سوگلی» و «کروئلا» مشترکا همکاری داشته. تاریخ اکران دقیقی برای فیلم «بیچارگان» اعلام نشده.

پریسیلا/ Priscilla (سوفیا کاپولا)

در پی موفقیت پیشتر فیلم بیوگرافی «الویس» ساخته باز لورمن در سال جاری، سوفیا کاپولا بر اساس یادداشت‌های همسر قبلی الویس پریسلی، پریسیلا، به نام «الویس و من» بر زندگی او متمرکز خواهد شد. کایلی اسپینی و جیکوب الوردی در این فیلم در نقش‌های پریسیلا و الویس ظاهر می‌شوند. فیلم‌های قبلی کاپولا مثل «ماری آنتوانت» هرچه که باشند این فیلم یک ضیافت بصری است.

کاپولا در ارتباط با این پروژه به ووگ گفت: “من فقط به داستان پریسیلا و دیدگاهش و حسی که از بزرگ شدن به‌عنوان یک نوجوان در گریسلند داشت بسیار علاقه‌مند شدم. او تمام مراحل جوانی زنانه‌اش را در چنین دنیای اغراق‌آمیزی سپری می‌کرد – که به نوعی شبیه به ماری آنتوانت است.” تاریخ اکران فیلم «پریسیلا» اعلام نشده است اما احتمالا به اواخر سال ۲۰۲۳ موکول می‌شود.

سالتبرن/ Saltburn (امرالد فنل)

هنرپیشه و کارگردان بریتانیایی امرالد فنل، اولین فیلمش، «زن جوان خوش‌‎آتیه»، را با فیلم «سالتبرن» در سال آینده ادامه می‌دهد. با اکران فیلم اولش، فنل که نقش کامیلا را در فیلم «تاج» ایفا کرده بود، جایزه آکادمی اسکار را برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی دریافت کرد. در مِی ۲۰۲۲ اعلام شد که جیکوب الوردی، روزاموند پایک، بری کیوگن، ریچارد ای گرنت و کری مولیگان ایفاگر نقش‌های فیلم آینده‌اش می‌شوند.

اگرچه تا کنون اطلاعات کمی درمورد طرح «سالتبرن» فاش شده است، ددلاین گزارش کرد که داستان احتمالا حول محور وسواس در یک خانواده اشرافی انگلیسی می‌گذرد. فیلمبرداری این فیلم دلهره‌آور جولای ۲۰۲۲ آغاز شده است و قرار است در فصل تابستان در سینماها به نمایش درآید.

دژ شانگهای/ Shanghai Qingnian (وانگ بینگ)

مستندساز برجسته چینی، وانگ بینگ، چندین سال پس از اکران فیلم «سه خواهر» در سال ۲۰۱۲ و «غرب راه‌آهن» در سال ۲۰۰۲، با فیلم «دژ شانگهای» بازگشته است. آخرین فیلم او «دژ شانگهای» داستان یک منطقه کارگری حوالی شانگهای است به نام لیمینگ، ثروتمندترین شهر در چین. این فیلم به ارائه تصویری مستند از زندگی بسیاری از جوانان می‌پردازد که برای به‌دست آوردن فرصت‌های موجود از روستاهایشان به شهر نقل مکان می‌کنند.

فیلم ونگ بینگ قصد دارد تا با شیوه‌ای موشکافانه افرادی که در این چرخه گیر می‌افتند را مورد نقد قرار دهد و شرایط سخت زندگی که بر سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر می‌گذارد را در هم شکند.

عشق حقیقی/ True Love (گرت ادواردز)

در سال ۲۰۱۰ گرت ادواردز در پی اکران فیلم عجیب و مستقل علمی-تخیلی خود، «هیولا»، در صنعت سینما به موفقیت رسید. احتمالا بعد از آن نتوانسته بار دیگر به آن حد از موفقیت دست یابد، اما امید است فیلم آینده‌اش، «عشق حقیقی»، این طلسم را بشکند. در حالی که جزئیات طرح فیلم آخر ادواردز کاملا پنهان نگاه داشته شده، برای پیش‌بینی چیزی بیش از سابقه امیدوارکننده کارگردان در دست نیست.

اگر این‌ها برای هیجان‌زده کردن شما کافی نبود، گروه بازیگران آن به نکته قابل توجهی اشاره می‌کند؛ اینکه ادواردز عمار چادها-پاتل، جان دیوید واشینگتن، رالف اینسان، الیسن جانی و جما چان را از میان باقی بازیگران به کار گرفته است.

مسیر باد/ The Way of the Wind (ترنس مالیک)

ترنس مالیک در سال ۱۹۷۳ با فیلم اولش «زمین لم­‌یزرع» با بازی سیسی اسپیسک و مارتین شین به شهرت رسید و در ادامه با کارهایی همچون «روزهای بهشت» و «درخت زندگی» به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. دو سال از فیلم آخرش «یک زندگی پنهان» می‌گذرد و مالیک در ادامه آن فیلم حماسی دیگری به نام «در مسیر باد» در دست ساخت دارد. کارگردان در این فیلم داستان مسیح را با بازی گزا روریگ نقل می‌کند.

مارک رایلنس در نقش شیطان ظاهر می‌شود و ماتیاس خونارتس، بن کینگزلی، داگلاس بوس، آیدان ترنر و جوزف فینس دیگر بازیگران فیلم هستند. از آنجا که تولید فیلم در سکوت رسانه‌ای انجام می‌گیرد به‌طور قطعی معلوم نیست که اکران فیلم مالیک در سال ۲۰۲۳ در چه تاریخی باشد.

محدوده علاقه‌مندی/ The Zone of Interest (جاناتان گلیزر)

ذهن خیال­پردازِ پشت فیلم اروتیک علمی-تخیلی «زیر پوست»، جاناتان گلیزر، فیلم «محدوده علاقه‌مندی» را در سال آینده اکران می‌کند که از رمان مارتین ایمیس اقتباس شده، با حضور بازیگران آلمانی فیلم‌های هولوکاستی، زاندرا هولر و کریستین فریدل، با فیلمبرداری لوکاس زال که کار فوق­‌العاده‌ای در تصویربرداری فیلم‌های «ایدا» و «جنگ سرد» پاول پاولیکفسکی ارائه داده بود. این پروژه چندین سال در دست تولید بوده است و با توجه به تلاش‌های سابق گلیزر بی‌شک یک تجربه سینمایی فراموش نشدنی خواهد شد.

«محدوده علاقه‌مندی» داستان یک افسر نازی است که عاشق همسر فرمانده کمپ شده است. گلیزر در گفت‌وگویی که چند ماه پیش درباره پروژه جدیدش با یک پادکست انجام داده بود، درباره تجربه هولوکاست در کودکی‌اش گفت: “به یاد دارم که بارها جلوی چشمان تماشاگران و رهگذران و اطرافیان گیر افتاده‌ام، آلمانی‌های معمولی. می‌دانی؟ من مات و مبهوت در عجب بودم که چطور می‌شود فقط ایستاد و تماشا کرد.” تاریخ رسمی اکران فیلم هنوز اعلام نشده است.

ترجمه اختصاصی فیلم‌نت نیوز

منبع: faroutmagazine.co.uk

برچسب‌ها: برگزیده،فیلم‌های 2023،فیلم‌های روز
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها