بهترین‌ انیمیشن‌هایی که از انسی می‌آیند

- 5 دقیقه مطالعه
انسی معتبرترین جشنواره انیمیشنی در دنیا است و بهترین‌های این فستیوال قطعا در میان مهمترین آثار انیمیشنی سال قرار دارند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، انسی شهری است با جمعیت نزدیک به ۵۰ هزار نفر در شرق کشور فرانسه که از آن به عنوان مرکز انیمیشن دنیا یاد می‌شود. این جشنواره از سال ۱۹۶۰ با حمایت مالی انجمن بین‌المللی سازندگان و دوست‌داران فیلم‌های انیمیشن (آسیفا) شکل گرفت و از آن زمان تا اواخر قرن بیستم هر دو سال یک بار برگزار می‌شد این فستیوال روال برگزاری هر ساله خود را از سال ۱۹۹۸ پی گرفت. شکل گیری ایده جشنواره انسی در سال ۱۹۵۶ در دل جشنواره کن به وجود آمد البته به این دلیل که نمایش فیلم‌های انیمیشن در سایه ستارگان سینما قرار گرفته بود بانیان جشنواره قید حضور در بخش کناری جشنواره کن را زدند و تصمیم گرفتند یک جشنواره جداگانه و به صورت اختصاصی راه بیندازند که همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این اتفاق در سال ۱۹۶۰ شکل گرفت. فستیوال انیمیشن انسی که در ابتدای کار مثل هر جشنواره دیگر بسیار جمع و جور و در مقیاس کوچک برگزار شد در سال‌های اخیر به چنان رونقی رسیده است که سالانه ۱۵ هزار تماشاگر از فیلم‌های جشنواره که از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا ارسال شده اند استقبال می‌کنند. حالا در این مطلب تصمیم گرفته ایم با برگزیده‌های این دوره جشنواره در بخش‌های مختلف آشنا شویم، چهل و هشتمین دوره فستیوال انیمیشن انسی روز ۱۵ ژوئن (۲۶خرداد) امسال به کار خود خاتمه داد.

۱-خاطرات یک حلزون (۲۰۲۴ Memoir of a Snail)

«خاطرات یک حلزون» ساخته آدام الیوت که جایزه اصلی این دوره جشنواره موسوم به کریستال بهترین فیلم بلند را دریافت کرد، روایت قصه دختری خردسال به نام گریس است که در دهه ۷۰ میلادی در استرالیا زندگی می‌کند او پس از مرگ مادرش تمام وقت خود را صرف جمع آوری حلزون می‌کند. گریس و برادر دوقلویش گیلبرت با پدرشان که یک شعبده باز سابق است و اکنون به دلیل بیماری فلج شده است، زندگی می‌کنند. این خواهر و برادر با وجود سختی‌هایی که دارند بسیار به هم نزدیک هستند به طوری که گیلبرت از گریس در برابر همکلاسی‌هایش که او را به دلیل شکاف لبش اذیت می‌کنند، حمایت می‌کند. دوقلوها زمانی که پدرشان در خواب از دنیا می‌رود از هم جدا می‌شوند و به محیط‌های پرورشگاهی آن هم صدها مایل دورتر از هم فرستاده می‌شوند. گریس با یک زوج نوازنده به کانبرا نقل مکان می‌کند، در حالی که گیلبرت به خانواده‌ای از بنیادگرایان مذهبی در غرب استرالیا فرستاده می‌شود. گریس در نهایت با زنی مسن به نام پینکی دوست می‌شود و در ادامه چالش‌های بزرگسالی گریس از جمله ازدواجش با یک مکانیک را مشاهده می‌کنیم در انتهای داستان وقتی پینکی می‌میرد، گریس خاکسترش را به باغ سبزیجات می‌آورد و شیشه حلزون‌هایش را که سالها همراه خود داشته است، آزاد می‌کند. استاپ موشن استرالیایی «خاطرات یک حلزون» جدیدترین اثر آدام الیوت کارگردان برنده جایزه اسکار است که در سال ۲۰۰۴ با استاپ موشن «هاروی کرومپت» جایزه اسکار انیمیشن کوتاه را برده بود. آدام الیوت این بار داستان جذاب گریس پودل را تعریف می‌کند؛ یک دختر ناسازگارِ تنها که عاشق جمع‌آوری حلزون است.

خاطرات یک حلزون به زودی در فیلم‌نت

۲-جریان (۲۰۲۴ Flow)

«جریان» ساخته جینتز زیلبالودیس که توانست در جشنواره انسی امسال بیشترین جایزه را ببرد و برگزیده چهار بخش این جشنواره از جمله جایزه بنیاد گان، جایزه تماشاگران و جایزه هیات داوران و همچنین جایزه ویژه بهترین موسیقی شد. «جریان» محصول مشترک کشورهای لتونی، بلژیک و فرانسه است که پس از استقبال در جشنواره کن مورد توجه فستیوال انسی نیز قرار گرفت. این فیلم اکنون امیدوار است مسیری را که از کن و انسی شروع کرده به نامزدی اسکار منتهی کند. «جریان» داستان گربه ای منزوی است که خانه اش در اثر سیل ویران می‌شود او اما به دنبال این اتفاق به قایق‌هایی پناه می‌برد که مملو از گونه‌های مختلف حیوانات هستند و باید به‌رغم اختلاف‌هایی که با این موجودات دارد با آنها متحد شود.

۳-توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره (۲۰۲۳ Totto-Chan: The Little Girl at the Window)

«توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره» انیمیشن زندگی‌نامه‌ای ژاپنی محصول سال ۲۰۲۳ به نویسندگی و کارگردانی شینوسکه یائوسوکه است که بر اساس رمان زندگی‌نامه‌ای به همین نام نوشته سال ۱۹۸۲ تتسوکو کورویاناگی ساخته شده است. این انیمیشن محصول استودیو شین-ای انیمیشن و به پخش کنندگی استودیوی مطرح توهو است و داستان کورویاناگی (ملقب به توتو) را در دوران کودکی‌اش از رفتن به مدرسه در توموئه گاکوئن و یادگیری مسائل تازه آن هم در حالی که ژاپن وارد جنگ می‌شود، روایت می‌کند. کودک و جنگ سوژه پرتکراری در سینمای دنیا و همینطور سینمای ژاپن است که البته هر زمان به صورتی تازه در آثار هنری روایت می شود.

۴-رویای سلطانه (۲۰۲۳ Sultana’s Dream)

جایزه بزرگ بخش رقابتی کانترشمپ (Contrechamp) امسال به انیمیشن اسپانیایی «رویای سلطانه» اثر ایزابل هرگوئرا رسید. این انیمیشن خوش رنگ و لعاب و عجیب و غریب در مورد دختر جوانی به نام اینس است که در جستجوی سرزمینی به نام لیدی‌لند، سرزمین آرمان‌شهر زنان، سفری اکتشافی به سراسر هند را آغاز می‌کند. این داستان یک قصه افسانه ای آوانگارد است که سال ۱۹۰۵ توسط یک نویسنده فمینیست پیشگام بنگالی به نام روکیا حسین (رقیه بیگم) نوشته شده است و مدینه فاضله‌ای به نام لیدی لند را نشان می دهد که در آن زنان حکومت می‌کنند و مردان در انزوا به سر می برند.

۵-صدف دریایی (۲۰۲۳ Percebes)

انیمیشن کوتاه «صدف دریایی» محصول کشور پرتغال ساخته الکساندرا رامیرز و لورا گونسالوز که توانست جایزه کریستال بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت کند. انیمیشنی با پس زمینه دریا و شهری ساحلی که یک چرخه کامل از زندگی صدف خاصی به نام (Percebes) را دنبال می‌کند. از شکل‌گیری این نوع موجودات تا تبدیل شدن آن به خوراک را در این انیمیشن پی می‌گیریم، در این سفر، ما از مکان های مختلفی عبور می‌کنیم که به ما امکان می‌دهد این منطقه و کسانی را که در آنجا زندگی می‌کنند بهتر درک کنیم.

۶-ماشینی که از دریا برگشت (۲۰۲۳ The Car That Came Back from the Sea)

این انیمیشن سوییسی یازده دقیقه‌ای ساخته جادویگا کوالسکا توانست جایزه هیات داوران بهترین انیمیشن کوتاه این دوره جشنواره را دریافت کند. «ماشینی که از دریا برگشت» داستان ۶ دوست پر شور و پرنشاط است که با یک ماشین کوچک به سواحل بالتیک لهستان می‌روند و از آنجا دوباره برمی‌گردند. در طول این سفر، ماشین و همچنین کشورشان از هم می‌پاشد. با این وجود، زندگی ادامه دارد. سفر آنها با خاطرات و عکس‌های لحظه ای از اتفاقات گذشته آمیخته می شود.

محمدامین شکاری

 

برچسب‌ها: انیمیشن،جشنواره انسی،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها