بر اساس نظر منتقدان مشخص شد

تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲

- 2 دقیقه مطالعه

وبسایت «متاکریتیک» در گزارشی به آثاری از میان محصولات سینمایی سال ۲۰۲۲ پرداخته که بیشتر مورد پسند منتقدان قرار گرفته‌اند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، با پایان سال ۲۰۲۲ منتقدان سینما فهرست ده فیلم محبوب خود از این سال را انتخاب کرده‌اند. وبسایت متاکریتیک با ارزیابی این فهرست‌ها، جدولی از محبوب‌ترین آثار ۲۰۲۲ تهیه کرده است. شیوه تهیه این جدول بدین صورت است که برای هر بار حضور یک فیلم در صدر انتخاب‌های یک منتقد، سه امتیاز و برای هر بار انتخاب به‌عنوان دومین فیلم برگزیده یک منتقد، دو امتیاز به حساب آن فیلم واریز شده است. فیلم‌هایی که در رتبه‌های سوم تا دهم هر فهرست قرار دارند یک امتیاز کسب می‌کنند و در مورد فهرست‌هایی که بیش از ده فیلم را در بر می‌گیرد، برای فیلم‌های یازدهم تا بیستم ۰.۵ امتیاز در نظر گرفته شده است. در توضیحات وبسایت متاکریتیک چنین آمده که در صورت انتشار فهرست‌های جدید در ماه ژانویه، این فهرست به‌روز خواهد شد.

با این وجود تاکنون اکثر منتقدان مطرح سینمایی فهرست‌های خود را اعلام کرده‌اند و طبق برآیند این نظرات، فیلم «همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره» (Everything Everywhere All at Once) به کارگردانی دنیل کوان و دنیل شینرت (ملقب به «دنیل‌ها») محبوب‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ از دید منتقدان مطرح سینما بوده است. نام این فیلم در صدر فهرست برگزیده‌های ۳۹ منتقد از محصولات ۲۰۲۲ ذکر شده و توسط ۱۸ منتقد هم در رتبه دوم برترین فیلم‌های سال قرار گرفته است. این فیلم با بازی میشل یئو، استفانی هسو و که‌هوی کوان داستان یک زن کاملاً معمولی چینی-آمریکایی را روایت می‌کند که ناگهان متوجه می‌شود در چرخه‌ای از جهان‌های موازی گیر افتاده و برای جلوگیری از تخریب چندجهانی باید نسخه‌های دیگر خود در جهان‌های موازی را پیدا کند. به‌نظر می‌رسد که داستان غیرمنتظره و لحن چندگانه و پیچیده فیلم از جمله مواردی بوده‌اند که توجه منتقدان را به خود جلب کرده‌اند.

«ارواح اینیشرین» (The Banshees of Inisherin) (مارتین مک‌دونا) رتبه دوم این فهرست را با ۱۷ بار انتخاب به‌عنوان بهترین فیلم سال و ۲۴ بار انتخاب به‌عنوان دومین فیلم برگزیده سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. کمدی تیره‌وتارِ «ارواح اینیشرین» با بازی کالین فارل و برندان گلیسون (زوجی که پیش از این در فیلم تحسین‌شده «در بروژ» هم با مک‌دونا همکاری کرده بودند) داستان دو رفیق است که یکی از آن‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرد به این رفاقت خاتمه دهد. کسانی که فیلم‌های قبلی مک‌دونا (به‌خصوص «در بروژ») را دیده باشند یا نمایشنامه‌های او را خوانده باشند می‌توانند فضا و لحن منحصربه‌فرد «ارواح اینیشرین» را پیش از تماشا حدس بزنند.

«تار» (تاد فیلد) فیلم سوم این فهرست است. این درام روانشناسانه با بازی کیت بلانشت داستان زندگی و سقوط یک آهنگساز و رهبر ارکستر سرشناس را روایت می‌کند. «تار» در فهرست ۲۰ منتقد رتبه اول و در فهرست ۱۵ منتقد رتبه دوم بهترین فیلم‌های سال را کسب کرده است.

«نچ» (جردن پیل)، «تاپ‌گان: ماوریک» (جوزف کوزینسکی)، «خانواده فیبلمن» (استیون اسپیلبرگ) و «تصمیم برای جدایی» (پارک چان ووک) از دیگر فیلم‌های مطرحی هستند که در میان ده فیلم برگزیده منتقدان از میان محصولات ۲۰۲۲ قرار گرفته‌اند. همچنین حضور فیلم هندی و تحسین‌شده «آر.آر.آر» (اس. اس. راجامولی) در میان ده فیلم محبوب منتقدان هم از نکات جالبی است که در این فهرست جلب نظر می‌کند.

فهرست ده فیلم برگزیده منتقدان سینما از میان آثار اکران‌شده در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر است:

 

  1. همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره (Everything Everywhere All at Once)
  2. ارواح اینیشرین (The Banshees of Inisherin)
  3. تار (Tar)
  4. بعد از آفتاب (Aftersun)
  5. نُچ (Nope)
  6. تاپ‌گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)
  7. خانواده فیبلمن (The Fabelmans)
  8. تصمیم برای جدایی (Decision to Leave)
  9. آر.آر.آر (RRR)
  10. عرعر (EO)

 

برچسب‌ها: ارواح اینیشرین،انتخاب سردبیر،تار،فیلم‌های 2022،فیلم‌های روز،همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها