یک عکس، یک فیلم

جهان پهلوان تختی

علی حاتمی
- 2 دقیقه مطالعه

امروز بیست و سوم مرداد ماه سالروز تولد سعدی سینمای ایران، علی حاتمی است.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، عباسعلی حاتمی معروف به علی حاتمی در بیست و سوم مرداد سال ۱۳۲۳ در محله شاهپور تهران دیده به جهان گشود. مادرش خانه‌دار بود و پدر در کار صفحه‌آرایی کتاب در چاپخانه مشغول بود.

فعالیت هنری خود را با نگارش نمایشنامه‌های مانند «حسن کچل»، «ساتن» و «آفتاب و مهتاب» آغاز کرد. اولین فیلم سینمایی او با نام «حسن کچل» که تجربه ای موزیکال و برآمده از قصه های قدیمی ایرانی بود در سال ۱۳۴۹ و به تهیه کنندگی علی عباسی به تولید رسید اما در اکران آنگونه که شایسته بود مورد اقبال واقع نشد .

علی حاتمی را باید از پیشروان سینمای ایران داست، نسلی متقکر که با عشقی حقیقی و غیر قابل وصف سینمای ایران را در اواخر دهه چهل خورشیدی اعتلا بخشیدند.

از جمله آثار شاخص مرحوم علی حاتمی می‌توان به «خواستگار»، «سوته دلان»، «مادر» و سریال «هزار دستان» اشاره کرد.

علی حاتمی در سال ۱۴ آذر ۱۳۷۵ و در سن ۵۲ سالگی و در حین فیلمبرداری فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» به تهیه کنندگی مرتضی شایسته بر اثر بیماری سرطان دیده از جهان فروبست.

بی تردید علی حاتمی را باید ایرانی ترین فیلمساز تاریخ این سرزمین دانست که تاریخ ایران و زبان فارسی یکی از دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های او به شمار می‌آمد.

عکس پیش رو توسط عزیز ساعتی ثبت و ضبط شده است و به روزهای اولیه فیلمبرداری فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» توسط علی حاتمی و در شهرک سینمایی اختصاص دارد. فیلمی که به دلیل فوت حاتمی نیمه تمام باقی ماند و چندی بعد بهروز افخمی با استفاده از برخی راش‌های این فیلم نسخه ای تازه و البته متفاوت با فیلمنامه حاتمی را به تهیه کنندگی مرتضی شایسته را ساخت.

در فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» ساخته علی حاتمی بازیگرانی چون مرحوم عزت الله انتظامی، افسانه بایگان و خسرو نظافتدوست ایفای نقش می کردند و مدیریت فیلمبرداری این فیلم بر عهده تورج منصوری بود و بنا به برخی روایات حدود بیست دقیقه از فیلم تدوین و فاین کات شده بود.

 

برچسب‌ها: برگزیده،جهان پهلوان تختی،علی حاتمی،مادر،مرتضی شایسته
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها