کورمک مک‌کارتی در 89 سالگی از دنیا رفت

درگذشت خالق «جایی برای پیرمردها نیست»

- 2 دقیقه مطالعه

کورمک مک‌کارتی، نویسنده رمان «جایی برای پیرمردها نیست»، در ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش فیلم‌نت نیوز به نقل از ورایتی کورمک مک‌کارتی، رمان‌نویس برنده جایزه پولیتزر، روز سه‌شنبه درگذشت. پسر او، جان مک‌کارتی، اعلام کرد که مرگ پدرش در ۸۹ سالگی و به دلایل طبیعی اتفاق افتاد.

مک‌کارتی که نویسنده گوشه‌گیری بود، با اقتباس سال ۲۰۰۷ جوئل و اتان کوئن از رمان «جایی برای پیرمردها نیست» که در سال ۲۰۰۵ نوشته شده بود به شهرتی جهانی دست یافت. این فیلم جنایی با بازی تامی لی جونز، خاویر باردم و جاش برولین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر نقش مکمل مرد شد.

البته مک‌کارتی در حوزه ادبیات پیش از نوشتن «جایی برای پیرمردها نیست» به شهرت رسیده بود. اولین رمان مک‌کارتی با عنوان «نگهبان باغ» در سال ۱۹۶۵ منتشر شد اما موفقیت تجاری از سال ۱۹۹۲ برای او اتفاق افتاد؛ جایی که کتاب «همه اسب‌های زیبا» به قلم مک‌کارتی جایزه کتاب ملی را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۰ هم اقتباسی از آن ساخته شد.

«اسب‌های زیبا» که داستان آن در غرب تگزاس بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ رخ می‌داد، اولین اثر از سه‌گانه مرزی مک‌کارتی بود. دو کتاب بعدی «گذر» (۱۹۹۴) و «شهرهای دشت» (۱۹۹۸) بود. اما فیلمی که بر اساس کتاب آخر توسط بیلی باب تورنتون و با بازی مت دیمن، پنه‌لوپه کروز و هنری توماس ساخته شد با نقدهایی منفی روبه‌رو شد.

در سال ۲۰۰۹ جان هیلکات نسخه قدرتمندی از رمان «جاده» (۲۰۰۶) به قلم مک‌کارتی که برنده جایزه پولیتزر شده بود را کارگردانی کرد. این فیلم یک اثر پساآخرالزمانی در مورد رابطه یک پدر و پسر بود که در آن ویگو مورتنسن، کودی اسمیت-مک‌فی، شارلیز تیرون و رابرت دووال نقش‌آفرینی کردند. استقبال منتقدان تا حد زیادی مطلوب بود اما این فیلم تیره‌وتار در گیشه عملکرد متوسطی داشت.

در سال ۲۰۱۳، ریدلی اسکات درام جنایی «مشاور» را بر اساس فیلمنامه اولیه‌ای از مک‌کارتی ساخت. منتقدان در مورد این فیلم که به نتایج خشونت‌بار و فاجعه‌بار یک مع امله مواد مخدر می‌پرداخت به دو دسته تقسیم شدند. در این فیلم بازیگران سرشناسی مانند برد پیت، کامرون دیاز، مایکل فاسبیندر، پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم بازی کرده بودند اما خیلی از بینندگان اعتقاد داشتند که پرحرفی بیش‌ازحد فلسفی مک‌کارتی آن‌چه را که یک تمرین ساده ژانر بود، تضعیف کرده بود.

برچسب‌ها: جایی برای پیرمردها نیست،کورمک مک کارتی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها