نسخه‌های مرمت‌شده «غریبه و مه» و «چریکه تارا» رونمایی می‌شوند

کشف دوباره دو فیلم بهرام بیضایی در ایتالیا

- 1 دقیقه مطالعه

نسخه مرمت‌شده دو فیلم «غریبه و مه» و «چریکه تارا» به کارگردانی بهرام بیضایی رونمایی می‌شود.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، احسان خوشبخت (منتقد سینما، فیلمساز و مشاور ترمیم آثار ایرانی) در صفحه توییتر خود نوشت: «غریبه و مه» (بهرام بیضایی) از روی نگاتیو دوربین مرمت شده و ۳ هفته دیگر در فستیوال ایل چینما ریتراتو نمایش داده خواهد شد. فیلم به طور مشترک توسط بنیاد سینمای مارتین اسکورسیزی و سینماتک بولونیا مرمت شده. سرمایه مرمت فیلم توسط بنیاد جرج لوکاس/هابسن تقبل شده است.

اما «غریبه و مه» تنها فیلم بهرام بیضایی نیست که نسخه ۴K آن در جشنواره ایل چینما ریتراتو رونمایی خواهد شد. طبق برنامه بخش سینمالیبرو (Cinemalibero) این جشنواره، امسال نسخه مرمت‌شده فیلم «چریکه تارا» نیز به نمایش درخواهد آمد. بخش سینمالیبرو یکی از بخش‌های جشنواره ایل چینما ریتراتو است که هدف آن پیدا کردن آثار قدرتمند و منحصربه‌فرد فیلمسازانی است که به‌ناحق از ورود به کانون بزرگان سینما محروم شده‌اند. هدف این بخش کشف مجدد فیلم‌هایی است که حتی زمانی که در کشورهای خود موفق بودند، به‌سختی در خارج از مرزهای کشور سازنده خود به‌عنوان شاهکار شناخته شده‌اند.

«غریبه و مه» دومین فیلم بلند سینمایی بیضایی پس از «رگبار» است که در سال ۱۳۵۳ به نمایش درآمد. پروانه معصومی، خسرو شجاع‌زاده، منوچهر فرید، عصمت صفوی، ولی شیراندامی و سامی تحصنی از جمله بازیگران «غریبه و مه» بودند.

«چریکه تارا» محصول سال ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ است که هیچ‌گاه فرصت نمایش عمومی را در ایران به‌دست نیاورد و تنها نمایش‌های محدودی از جمله در جشنواره فیلم کن ۱۹۸۰ (بخش نوعی نگاه) داشت.

لازم به ذکر است که بنیاد سینمای مارتین اسکورسیزی پیش از این فیلم‌های «رگبار» (بهرام بیضایی) و «شطرنج باد» (محمدرضا اصلانی) را نیز از میان آثار برجسته تاریخ سینمای ایران مرمت کرده بود.

برچسب‌ها: برگزیده،بهرام بیضایی،چریکه تارا،غریبه و مه،مارتین اسکورسیزی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها