معرفی بهترین فیلم‌های سینمایی در مورد آدولف هیتلر (قسمت دوم)

ظهور و سقوط یک دیکتاتور

- 5 دقیقه مطالعه

در دومین قسمت معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در مورد آدولف هیتلر، به سراغ هفت فیلم دیگری رفته‌ایم که در مورد این دیکتاتور بزرگ ساخته شده‌اند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، پیش از این قسمت اول فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در مورد آدولف هیتلر را منتشر کرده بودیم (این‌جا). در قسمت دوم، فیلم‌های دیگری را در ارتباط با او معرفی می‌کنیم.

۸. مکس (Max)/ 2002

کارگردان: منو میجس

بازیگران: جان کوساک، نوا تیلور، لی­لی سوبیسکی

فیلم‌های زیادی درباره هیتلر ساخته شده‌اند. با این حال، «مکس» داستان آدولف جوان را بازگو می‌کند. در این فیلم جان کوساک در نقش مکس راثمن ظاهر می‌شود؛ یک دلال هنری یهودی که دوست هیتلر جوان است که نوا تیلور نقش آن را ایفا می‌کند. این جنجال از تصویری که فیلم از هیتلر ارائه می‌کند ناشی شده است.

فیلم او را رقت‌انگیز، پست و غیرقابل تحمل نشان می‌دهد، اما آنطور که همه می‌دانند خبیث نیست. فیلم مخاطب را وا می‌دارد که در ارتباط با انگیزه‌ها و محیط پیرامونش تامل کند. می‌تواند داستانی تخیلی باشد اما چشم‌انداز تازه‌ای را پس هر عمل خبیثانه او به تصویر بکشاند.

اگرچه که فیلم ممکن است نوعی تحریف تاریخی باشد اما تماشای آن به اجرای شاهکار بازیگرانش می‌ارزد.

۹. والکیری (Valkyrie)/ 2008

کارگردان: برایان سینگر

بازیگران: تام کروز، بیل نای، کاریس فن هوتن

این تریلر تاریخی درباره کودتای ۱۹۴۴ است و یک نقشه ترور علیه آدولف هیتلر. تام کروز نقش کلنل کلاوس فن اشتفنبرگ را ایفا می‌کند؛ یک افسر ارتش که موظف به رهبری خیزش است. او در تلاش برای سرنگونی رژیم آلمان عملیات والکیری را تشکیل داد.

اگرچه حوادث ناگوار و خطاهای انسانی منجر به نتایج غم‌انگیزی شد اما فیلم به قدری جذاب است که تماشاگران گذر دو ساعت از زمان را حس نمی‌کنند. فیلم درام و تعلیق را به‌درستی با هم پیش می‌برد. فیلمنامه قادر به داستانگویی است بدون اینکه بیش از حد دراماتیک شود. فیلم برداشت تازه‌ای از تم آشنای جنگ جهانی است.

۱۰. ببین کی برگشته (Look Who’s Back)/ 2015

کارگردان: دیوید ننت

بازیگران: اولیور ماسوکی، توماس ام کوپل، مارک ماروین اسرائیل

این کمدی سیاه هجوآمیز نشان می‌دهد زمانی که آدولف هیتلر در قرن بیست و یکم در پناهگاهش بیدار می‌شود چه رخ می‌دهد. او اتفاقات پس از ۱۹۴۵ را به خاطر نمی‌آورد و نتیجه عجیب حضورش در دوران مدرن این است که او یک کمدین موفق می‌شود.

خلاصه داستان ممکن است ساده به نظر برسد. با این حال فراتر از چیزی است که به آن اشاره می‌کند. فیلم سردی هولناکی از وضعیت انسان را به تصویر می‌کشد و به جنگ میان نیکی و اهریمن می‌پردازد. خوشبختانه فیلم ستایشگر هیتلر نبود.

برعکس، یک نمایش بی‌طرفانه برای معرفی هیتلر بود و همچنین شباهت‌های وحشتناک دوران جنگ و زمان حال را به تصویر کشید.

۱۱. هیتلر: یک حرفه (Hitler: A Career)/ 1977

کارگردان: یواخیم فست، کریستین هرندورفر

بازیگران: گرت وستفال، استفن موری، آرتور آکسمن

این تجزیه و تحلیل رایش سوم ظهور و سقوط یک دیکتاتور را ترسیم کرد. فیلم نمایش ظهور هیتلر در عرصه رهبری، بازی‌های روانی‌اش و بهره‌برداری‌های او از نقاط ضعف دیگران بود. همچنین از ویدیوهای باکیفیت دهه چهل استفاده شده بود. سپس سازندگان آنها را در یک مستند جذاب گردآوری کرده بود. با آنکه زمان فیلم حدود سه ساعت طول می‌کشد اما فوق‌العاده آموزنده است. چندین کلیپ از سخنرانی‌های هیتلر است که فیلم را به تصویری دلخراش بدل می‌کند. فیلم برای طرفداران تاریخ و علاقه‌مندان فیلم‌های جنگ جهانی بسیار جذاب است و کمک می‌کند تا افراد به وسعت ابعاد جنگ جهانی دوم و اثرگذاری آن بر دوران حال پی ببرند.

۱۲. مفهوم هیتلر (The Meaning of Hitler)/ 2020

کارگردان: پترا اپرلین، مایکل تاکر

بازیگران: ماتیلدا تاکر، مارتین آمیس، آدولف هیتلر

این فیلم بحث‌برانگیز از یک کتاب ۱۹۷۸ به‌عنوان راهنمای روایت داستان استفاده کرد و به شیفتگی انسان به فرهنگ نازی و رهبری هیتلر می‌پردازد. بررسی در این فیلم منجر به کشف نقطه پیدایش اسلحه‌سازی، یهودی­‌ستیزی و برتری سفیدپوستان در تاریخ می‌شود. این فیلم مخاطب را وامی‌دارد تا رژیم دهه چهل را با چشم­‌انداز سیاسی کنونی بررسی و مقایسه کند. در این میان هم در چندین بخش سوابق شخصی و سیاسی هیتلر را نشان می‌دهد. فیلم تماشاگران را به زادگاهش می‌برد تا دلایلی بر رفتار او و تاثیرش بر مردم سراسر جهان ارائه دهد.

۱۳. نقشه‌ای برای قتل هیتلر (The Plot to Kill Hitler)/ 1990

کارگردان: لارنس شیلر

بازیگران: برد دیویس، مادولین اسمیت آزبورن، یان ریچاردسون

فیلم نقشه‌های ترور سرهنگ ارتش آلمان فون اشتافنبرگ را فاش می‌کند. او توطئه‌ای برای کشتن آدولف هیتلر در طی یک کنفرانس نظامی با استفاده از یک بمب سامسونتی طراحی کرد. در همین حال چند افسر عالی‌رتبه هم تلاش کردند تا از طریق کودتا برلین را تصرف کنند. کیفیت تولید و اجراها علی‌رغم نبود بازیگران مشهور عالی بود. همه به‌خصوص مایک گویلیم که نقش دیکتاتور را بازی می‌کرد تصاویر قانع‌کننده‌ای ارائه کردند. ممکن است برخی تحریف‌های تاریخی وجود داشته باشد اما کیفیت خوب آن این نقص‌ها را جبران می‌کند. این فیلم در یوگسلاوی فیلمبرداری شده که حسی واقعی به تمام فیلم داده است. ادای احترام فیلم به این سرهنگ شجاع باعث آرامش بسیاری از آلمانی‌ها شد.

۱۴. ملچ (Moloch)/ 1999

کارگردان: الکساندر سخورف

بازیگران: النا روفانوا، اوا متس، مئونید موزگوی

این شاهکار برنده جایزه، داستان آدولف هیتلر و همسرش اوا براون را برملا می‌کند. فیلم تعطیلات بی‌تکلف آنها را در کوه‌های آلپ باواریا نشان می‌دهد. این برداشت غیرمعمول از زندگی دیکتاتور از روایت‌های معمول جنگ جهانی کنار گذاشته می‌شود. این فیلم هم خنده‌دار و هم دراماتیک است که آن را به تماشایی اغناء­کننده بدل می‌سازد. عنوان «ملچ» بیانگر یک خدای شیطانی است. با این حال، فیلم شوخی‌های مضحک، پیش پا افتاده و میان‌مایگی ناجوری دارد. این فیلمی است که شما را وادار می‌کند مکث کنید و به مردی که پشت این هرج و مرج‌هاست فکر کنید. عناصر عجیب، طنز و محرک کاملا با هم ترکیب می‌شوند تا یک پروژه سینمایی منحصر به فرد را خلق کنند.

نتیجه‌گیری

بسیاری از مردم به جنگ جهانی دوم و شخصیت‌های درگیر آن توجه نشان داده‌اند. این جذابیت نسل‌به‌نسل منتقل شده است. ۱۴ فیلم برتر هیتلر در این مقاله، ظهور و سقوط یک دیکتاتور را نشان می‌دهند.

 

ترجمه اختصاصی فیلم‌نت نیوز

منبع: inyoureyesmovie.com

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،تاریخ سینما،سینمای کلاسیک
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها