در شماره امروز «گوشههای ناپیدای سینمای ایران» قصد داریم مروری اجمالی داشته باشیم بر کارنامه بازیگر خاطره ساز سینما و تلویزیون ایران سر کار خانم عطیه غبیشاوی که در سالهای اخیر فعالیت هنری کمتری را از ایشان شاهد بودیم.
به گزارش فیلمنتنیوز، اواسط سال ۱۳۷۷ گروه کودک شبکه اول سیما سریال پر مخاطبی را با نام «دنیای شیرین دریا» به کارگردانی بهروز بقایی تهیه و تولید میکند. سریالی که هر جمعه بعد از ظهر انبوهی مخاطبان را پای صفحه تلویزیون مینشاند.
«دنیای شیرین دریا» جز یک کارگردانی روان و گرم و بازیهای خاطره انگیز از فرهاد بشارتی و مرحوم پوپک گلدره یک بازی بسیار خوب و به یادماندنی دیگر هم دارد و آن حضور عطیه غبیشاوی در نقش مادری مهربان، دلسوز، آگاه و البته مقتدر است.
عطیه غبیشاوی از فارغ التحصیلان رشته بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و همچنین فوق لیسانس کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر دارد.
اولین حضور او بر صفحه تلویزیون در سریال «گلهای آفتابگردان» به کارگردانی مسعود شاه حاتمی به سال ۱۳۷۴ است که به عنوان بازیگر مهمان مقابل مرحوم رضا اسدی و مژگان یوسفی در یکی از اپیزودهای این سریال ایفای نقش کرد، او یک سال بعد به پروژه مهم و جنجالی «سرزمین سبز» ساخته مشترک مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ پیوست که قرار بود فصل دوم سریال موفق «خانه سبز» باشد با همان بازیگران فصل نخست اما اقبال با این سریال همراهی نکرد و «سرزمین سبز» آنگونه که شایسته بود دیده نشد. اما اوج محبوبیت و موفقیت عطیه غبیشاوی را تا آن مقطع باید سریال «دنیای شیرین دریا» تلقی کرد که بی اغراق هنوز و پس از حدود سی سال از تولیدش جزو موفقترین تولیدات حوزه کودک و نوجوانان قلمداد میشود.
او به موازات موفقیت در عرصه تلویزیون در سینما نیز پر کار است و آثاری چون «اتل متل توتوله»، «کوچه و موز»، «مهره»، «گزارش مریم» و «حالا چه شود» را در سینما بازی میکند که قالب این آثار مورد توجه مخاطبان دهه هفتاد خورشیدی واقع میشود.
دهه هشتاد نیز فعالیت هنری عطیه غبیشاوی ادامه پیدا می کند اما این دهه در مجموع آثاری که حضور دارد تنها سه سریال مورد توجه گسترده مخاطبان قرار میگیرد «دوران سرکشی»، «دفترخانه شماره ۱۳»، «قصه های مادر بزرگ» و «پرانتز باز» و در سینما هم فیلم «صبح روز هفتم» ساخته مسعود اطیابی را بازی می کند. بازی غبیشاوی در همه این آثار قدرتمند و قابل توجه بود.
با آغاز دهه نود خورشیدی عطیه غبیشاوی به مرور از حوزه تئاتر، تلویزیون و سینما فاصله می گیرد و بیشتر انرژی و زمان خود را به تدریس اختصاص میدهد. دهه نود اگرچه به نسبت دو دهه قبل برای این بازیگر توانمند سالهای پرکاری را رقم نزده است اما حضور در سریال «مدینه» ساخته سیروس مقدم و فیلمهای چون «راه بی پایان»، «دختر هور»، «سکوت» و «سرزمین بارانی» و البته حضور در نمایش پرمخاطب «پنجره فولاد» بخشی از فعالیتهای او در دهه نود به شمار میآید.
در پایان امیدوارم و آرزو داریم شاهد حضور مجدد و هنرنمایی خانم عطیه غبیشاوی بر پرده سینما و صفحه تلویزیون باشیم و خاطرات بسیار خوبی که برای مخاطبان دهه هفتاد و هشتاد رقم زده بودند مجددا تکرار شود.