پنج دلیل برای تماشای «دوزیست» (برزو نیک‌نژاد)

فرار از تراکم فلاکت

- 2 دقیقه مطالعه

۱۴۰۱/۱۱/۲۹

به بهانه عرضه فیلم «دوزیست» در پلتفرم فیلم‌نت، نگاهی به پنج ویژگی کنجکاوی‌برانگیز این فیلم انداخته‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، به‌تازگی فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شده است. «دوزیست» چهارمین فیلم سینمایی برزو نیک‌نژاد بعد از فیلم‌های «ناخواسته»، «زاپاس» و «لونه زنبور» است و داستان پسری به نام عطا را روایت می‌کند که با پدرش در جنوب شهر زندگی می‌کند. همسایه عطا با معرفی دختری به او می‌خواهد که به مدت چند روز به او اجازه ماندن در خانه‌شان را بدهد و این شروع دردسرهای عطاست.

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی، الهام اخوان، مجید نوروزی و مانی حقیقی از جمله بازیگرانی هستند که در «دوزیست» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

به مناسبت عرضه «دوزیست» در فیلم‌نت، نگاهی انداخته‌ایم به پنج ویژگی جذاب این فیلم موفق اکران امسال سینمای ایران.

۱.

مثل بسیاری دیگر از فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر، «دوزیست» فیلمی است در مورد گروهی از آدم‌های متعلق به طبقات پایین جامعه اما، درحالی‌که بخش اعظم این دسته از آثار حاصل نوعی سوءتفاهم نسبت به مفهوم «دغدغه اجتماعی» هستند و پرداختن به معضلات – متاسفانه – پرتعداد جامعه امروز ایران را با آوار کردن انبوه مشکلات متفاوت (بدون پرداخت مناسب دراماتیک) اشتباه می‌گیرند، نیک‌نژاد از نمایش تراکم فلاکت فرار کرده و حتی در مواردی سعی می‌کند لحن تلخ ناشی از نمایش سختی‌های زندگی این آدم‌ها را تعدیل کند. از این جنبه، می‌توان «دوزیست» را اثری متفاوت در میان درام‌های اجتماعی سینمای ایران قلمداد کرد.

 

۲.

هر چند استفاده از رگه‌های طنازانه در درام‌های اجتماعی دهه اخیر سابقه دارد اما در کمتر فیلمی به‌اندازه «دوزیست» به این رگه توجه شده است. به‌طور ویژه می‌توان به نقشی اشاره کرد که توسط هادی حجازی‌فر ایفا شده است. اگر فیلم را ببینید متوجه می‌شوید که ویژگی‌های کمیک این شخصیت بی‌دلیل نیست اما، به‌هر حال، می‌توان «دوزیست» را ترکیب کنجکاوی‌برانگیزی از دو موج مهم سینمای دهه اخیر ایران دانست.

 

۳.

بسیاری از تماشاگران به تماشای آثاری علاقه دارند که از مسیرهای پیش‌بینی‌شده عبور نمی‌کنند. رودست خوردن از فیلم‌ها همیشه جذابیت خاص خودش را دارد. علی‌رغم این‌که فضای ظاهری «دوزیست» یادآور خیلی از فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر در سینمای ایران ساخته شده‌اند اما با فیلمی روبه‌رو هستیم که سعی می‌کند از مسیرهای آشنا نگذرد و مخاطب را غافلگیر کند.

 

۴.

برزو نیک‌نژاد در چهارمین فیلم سینمایی‌اش از یک تیم بازیگری کنجکاوی‌برانگیز بهره برده است. ترکیب بازیگران «دوزیست» از تعدادی از موفق‌ترین ستارگان سال‌های اخیر سینمای ایران تشکیل شده است: جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و پژمان جمشیدی. حضور تیم قدرتمندی از بازیگران مکمل شامل سعید پورصمیمی، مانی حقیقی و ستاره پسیانی در کنار این بازیگران، به‌تنهایی برای ترغیب بسیاری از سینمادوستان به تماشای «دوزیست» کفایت می‌کند.

 

۵.

جذابیت‌های تیم بازیگری «دوزیست» به حضور این چهره‌های سرشناس محدود نمی‌شود. در نقش‌آفرینی برخی از این هنرمندان شاهد نوعی خرق عادت هم هستیم. هر چند در سال‌های اخیر با چند نقش‌آفرینی تحسین‌شده از سوی عزتی و جمشیدی در درام‌های جدی روبه‌رو شده‌ایم اما این‌که در مثلث عزتی، جمشیدی و حجازی‌فر، نفر سوم به‌عنوان ایفاگر نقشی کمیک در یک فیلم انتخاب شود غیرمنتظره به‌نظر می‌رسد. این کار، قمار بزرگی از سوی زوج برزو نیک‌نژاد و هادی حجازی‌فر بوده است و حجازی‌فر پاسخ مناسبی به اعتماد نیک‌نژاد داده است. «دوزیست» را می‌توان متفاوت‌ترین تجربه سینمایی بازیگر توانایی دانست که عموما او را در نقش شخصیت‌های قدرتمند، عملگرا و گاه خشن به‌یاد می‌آوریم.

 

نغمه دانش آشتیانی

برچسب‌ها: تیتر یک،دوزیست،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها