بازخوانی یک کارتون فوتبالی، به بهانه جام‌جهانی

معمای عموی سوباسا!

- 2 دقیقه مطالعه

با توجه به نزدیک بودن مسابقات جام‌جهانی قطر، مروری انجام شده روی برخی از مشهورترین کارتون‌های فوتبالی جهان. طبیعتا در این بین برای ما ایرانی‌ها، کارتون فوتبالیست‌ها با نام واقعی «کاپیتان سوباسا» جایگاه خاص و متفاوتی دارد؛ کارتونی که در دهه هفتاد، عصرهای جمعه میلیون‌ها نفر را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد. توپ یک هفته روی هوا می‌چرخید و نهایتا هم جمله «ادامه این داستان در هفته بعد» کفرمان را بالا می‌آورد! در مورد این انیمیشن اما دو نکته خواندنی وجود دارد.

نکته اول؛ آنطور که از قول تاکاهاشی، سازنده این اثر یاد می‌کنند، حضور ایران در جام‌جهانی ایده خلق این کارتون را در سر او به وجود آورده است: « ژاپن کشوری بود که فوتبال در آن محبوبیتی نداشت و بیس‌بال به مراتب بیشتر در بین مردم مورد توجه قرار می‌گرفت. در جام‌جهانی هفتادوهشت که ایران به عنوان تنها نماینده آسیا در رقابت‌ها حاضر شده بود و شور و هیجان خاصی به مردم کشورش اعطا کرده بود، ایده ساخت کارتون فوتبالیست‌ها را در ذهن من زنده کرد و من برای ساخت این اثر و تبدیل فوتبال به عنوان رشته ورزشی عامه‌پسند در ژاپن تلاش کردم.»

نکته دوم؛ طبق معمول هنگام پخش این کارتون و در سال‌های بعد از آن کلی شایعه در مورد فوتبالیست‌ها وجود داشت که مشهورترین آنها این بود: «عموی سوباسا در واقع دوست مادر او بوده و به ما دروغ گفته‌اند.» خب البته به ما دروغ گفته‌اند، اما نه اینقدر بزرگ. او عموی سوبا نبود، بلکه مربی این پسر نوجوان بود که با پدرش هم رفاقت داشت. نام این شخصیت «روبرتو هنگو» بوده که بیماری داشته. پدر سوباسا به او پیشنهاد می‌دهد که برای معالجه و انجام آزمایشات بیشتر از برزیل به ژاپن سفر کند. در جریان این سفر پدر سوباسا در مورد پسرش به روبرتو توضیح می‌دهد. روبرتو، سوباسا را در ژاپن ملاقات می‌کند و تصمیم می‌گیرد که در مدت اقامتش در آن کشور به سوباسا فوتبال آموزش دهد. این بار واقعا گویا داستان همین بوده است!

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها