خاطره‌بازی با یکی از مصاحبه‌های جذاب حسین پناهی به بهانه سالروز تولدش

پلنگ صورتی آن روی سکه اسکندر و تاچر

- 2 دقیقه مطالعه

ششم شهریور مصادف با سالروز تولد زنده‌یاد حسین پناهی بود، نویسنده، شاعر و بازیگر مطرحی که هنوز هم بعد از گذشت هجده سال از درگذشتش در ذهن‌ها باقی مانده و آثارش کماکان علاقه‌مندان بسیاری دارد. او آدم خاص و متفاوتی بود طوریکه معتقد بود پلنگ صورتی آن روی سکه اسکندر و مارگارت تاچر و ساتر است.

به گزارش فیلم‌نیوز، حسین پناهی شخصیت خاصی بود. متفاوت حرف می‌زد و نگاهش به زندگی با نگاه خیلی از هم‌نسلانش تفاوت داشت. از او مصاحبه‌های زیادی برجا نمانده. یکی از جذابترین مصاحبه‌هایش را سال ۱۳۶۹ با ماهنامه «گزارش فیلم» انجام داد. مصاحبه‌ای با تعداد زیادی سوال یک جمله‌ای و پاسخ‌های یک کلمه‌ای. با خواندن این مصاحبه می‌توان به ویژگی‌های مهم او پی برد.

بهترین فیلم‌ها | پناهی گفته اولین فیلمی که در سینما دیده «جولیا» به کارگردانی فرد زینه‌مان بوده و همیشه از بچگی می‌خواسته کارگردان شود. در پاسخ به این سوال جالب که اگر در یک جزیره گرفتار شود و مجبور باشد تا آخر عمر پنج فیلم را هر روز ببیند آن پنج فیلم کدام است پاسخ داده چنگ و دندان، جاده، آئینه، استاکر و نوستالژیا. پناهی گفته که دلش می‌خواسته فیلم «۲۰۰۱ اودیسه فضایی» را او ساخته باشد و درباره فیلمی که روزی شاید بسازد هم گفته فیلمی به نام خوابگردهاست که از غار شروع می‌شود و در ویرانه‌ای کامپیوتری تمام می‌شود.

بهترین کارگردان‌ها و فیلمنامه‌ها | بهترین کارگردان خارجی از نظرش آندری تارکوفسکی است و از بین کارگردان‌های ایرانی هم سهراب شهید ثالث را بیشتر می‌پسندد. با توجه به این علاقه‌ها عجیب نیست با شخصیتی کاملا متفاوت روبه‌رو باشیم. در انتخاب میان فیلمنامه‌های ایرانی هم انگشتش را به سمت «جاده‌های سرد»، «غریبه‌ و مه» و «بایسیکل‌ران» گرفته و «دستفروش» را بهترین فیلم ایرانی می‌داند.

بهترین داستان‌ها | بخشی از این گفتگو به علایق او در ادبیات برمی‌گردد. او بهترین رمان خارجی زندگی‌اش را «دکتر ژیواگو» معرفی کرده و درباره‌اش گفته: «تنها رمانی که در آن انسان به قدرت طبیعت حضور دارد.» جذابترین رمان ایرانی هم از نظرش «بوف کور» صادق هدایت است. او گفته بهتری۱۲۱۸ن نمونه عشق در ادبیات، دزمونا در اتللو است. پناهی گفته اگر روزی قرار باشد از روی یک رمان فیلم بسازد، آن اثر «فونتامارا» نوشته‌ی اینیاتسیو سیلونه است.

درباره زندگی | نظر جالبی درباره زندگی ارائه کرده و گفته: «زندگی مجموعه مکرری است پر از امید و تخم‌مرغ‌، سوسک و فلسفه و عشق.» او در پاسخ به این سوال که اگر جای ژاور در بینوایان بود، چه‌کار می‌کرد؟ گفته: «فرانسه‌ را وجب به وجب می‌گشتم.» عکس‌العملی که طبیعتا نمی‌شود از شخصیتی مثل ژاور انتظار داشت. درباره رابین‌هود گفته که عاشق حرکات ابلهانه اوست و پلنگ سورتی هم به نظرش آن روی سکه اسکندر و مارگارت تاچر و ژان پل سارتر است.

حسین پناهی شاعر، نویسنده وکارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در طول دوران حیاتش در فیلم و سریال‌های زیادی بازی کرد و نوشته‌های جذابی را از خود به یادگار گذاشت. او ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ و زمانی که فقط ۴۷ سال داشت از دنیا رفت.۱۸

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها