به مناسبت دوبله اختصاصی توسط پلتفرم «فیلم‌نت»

پنج دلیل برای تماشای «کرید ۳»

- 2 دقیقه مطالعه

به مناسبت دوبله فیلم سینمایی «کرید ۳» در پلتفرم فیلم‌نت نگاهی به پنج ویژگی قابل بحث این فیلم انداخته‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، درام ورزشی «کرید ۳» به کارگردانی و با بازی مایکل بی. جوردن توسط پلتفرم فیلم‌نت دوبله شد. به این مناسبت پنج ویژگی مهم این فیلم را با هم مرور می‌کنیم.

  • نمی‌توان مسیر داستانی مجموعه «کرید» را از جهان سینمایی «راکی» جدا کرد. کاراکتر آدونیس کرید (با بازی مایکل بی. جوردن) به‌عنوان پسر آپولو کرید (رقیب راکی بالبوآ در دو قسمت اول مجموعه «راکی» و متحد و رفیق او در دو قسمت بعدی) جان گرفت و طبیعی بود که سایه راکی بالبوآ و پیشینه‌اش بر سر دنیای مجموعه «کرید» گسترده باشد. با این وجود در «کرید ۳» شاهد فاصله گرفتن از دنیای راکی هستیم – هر چند طبیعتا اشاره‌های زیادی به ماجراهای آپولو کرید و راکی در فیلم وجود دارد. مهم‌ترین نکته، غیبت سیلوستر استالونه است که در هر دو قسمت قبلی «کرید» نقش مهمی در داستان ایفا می‌کرد. به‌نظر می‌رسد نویسندگان «کرید ۳» تلاش کرده‌اند تا در عین حفظ ارتباط با پیشینه خانواده کرید، مجموعه جدید را به‌تدریج به‌سمت استقلال پیش ببرند.

 

  • تلاش برای استقلال را در اقدام جسورانه فیلمنامه‌نویسان «کرید ۳» در بازی با برخی از الگوهای محبوب فیلم‌های قبلی هم مشاهده می‌کنیم. به‌عنوان مثال در اوایل فیلم چنین به‌نظر می‌رسد که قرار است با نوعی تکرار الگوی قسمت اول «راکی» (ایجاد فرصت برای یک مشت‌زن گمنام برای مبارزه با یک قهرمان) روبه‌رو باشیم. اما به‌تدریج مسیر فیلم تغییر می‌کند تا تاکید دوباره‌ای بر تلاش سازندگان «کرید ۳» برای جداسازی مجموعه جدید از فیلم‌های قبلی باشد.

 

  • علی‌رغم نبود شخصیت راکی، داستان «کرید ۳» چندشاخه‌تر از قسمت‌های قبل بوده و از گسترش بیشتری برخوردار است. فیلمنامه‌نویسان «کرید ۳» در چند سطح مختلف به طرح اولیه شاخ‌وبرگ داده‌اند و همین باعث شده تا قسمت سوم «کرید» تقریبا در هیچ قسمتی از نفس نیافتد.

 

  • در مقایسه با «کرید ۲» که بیشتر بر اساس کلیشه‌های دنیای راکی ساخته شده بود (و البته این کلیشه‌ها در آن فیلم به‌شکل استانداردی اجرا شده بودند) این بار توجه بیشتری به عواطف و درونیات آدم‌ها و روابط انسانی شده است و به همین دلیل با کاراکترهایی عمیق‌تر از قسمت قبلی روبه‌روییم. همین امر، فرصت همدلی با چند شخصیت مختلف را در طول فیلم برای تماشاگر فراهم می‌کند.

 

  • اجرای سکانس‌های مبارزه عموما با قسمت‌های قبلی «کرید» و البته «راکی» تفاوت دارد. به‌عنوان مثال در مبارزه اول، ترکیب حرکت آهسته با حرکات دوربین یادآور مبارزه پایانی و مشهور فیلم «علی» (مایکل مان) است. مبارزه نهایی و سرنوشت‌ساز هم در لحظاتی عملا حال‌وهوایی انتزاعی پیدا می‌کند که نمونه‌اش را در قسمت‌های قبلی ندیده بودیم.

 

منبع: ایران فیلم پرس

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،فیلم نت،فیلم‌های 2023
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها