پیشنهاد جذاب برای آخر هفته: «زندانیان»

یک فیلم مثال زدنی در کارگردانی

- 2 دقیقه مطالعه

فیلم سینمایی سینمایی «زندانیان» سومین ساخته دنی ویلینو کارگردان کانادایی آمریکایی چندی پیش در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شد. به همین مناسبت نگاهی انداختیم به این فیلم سینمایی که محصول سال ۲۰۱۳ است.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، فیلم سینمایی «زندانیان» محصول سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی دنی ویلینوو و نویسندگی آرون گزیوکوسی و بازیگران مطرحی چون: هیو جکمن، جک جلینهال و ترنس هاوارد در آن ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم در ژانر معمایی و جنایی قرار می‌گیرد و محصول سال ۲۰۱۳ است. «زندانیان» روایتگر دو خانواده در همسایگی یکدیگر است که برای عید پاک مهمانی را ترتیب می‌دهند در اواسط مهمانی این خانواده متوجه می‌شود دو نفر از بچه‌هایشان مورد ربایش قرار گرفته اند و چالشی آغاز می‌شود برای پیدا کردن این کودکان طی یک هفته…

در خوانش ابتدایی و سطحی شاید فیلم سینمایی «زندانیان» به لحاظ الگوی و جنس داستانگویی تفاوت آشکاری با عموم فیلم‌های معمایی و جنایی سال‌های اخیر هالیوود نداشته باشد اما نقطه تمایز این فیلم با سایر فیلم‌های تجاری درژانر معمایی در شیوه پرداخت و نوع کارگردانی آن است. بی تردید «زندانیان» را باید فیلم فضاسازی و اتمسفر دانست، فیلمبرداری درخشان راجز دیکنز در صحنه‌های شب و بارانی یکی از مثال زدنی ترین فیلمبرداریهای سال
‌های اخیر را رقم زده است، روشی که مدتی بعد به فیلمبرداری خیس شهرت پیدا کرد و در چند فیلم مهم سینمای هالیوود هم مورد استفاده قرار گرفت.

فیلم «زندانیان» به لحاظ میزانسن و کارگردانی هم یک کلاس درس تمام عیار است، اگر از سابقه ویلینو بی خبر باشید و بدون هیچ پیش داوری به تماشای دکوپاژ سکانس های این فیلم با دقت بنشیند انگار این فیلم را کارگردانی کهنه کار و چیره دست کارگردانی کرده است. به طور مثال به دکوپاژ فصل مواجهه هیو جکمن و جک جلینهال با دقت نگاه کنید که ویلینو هر دیالوگ را در چه لنز و قابی برگزار می‌کند و یا صحنه بازجویی شخصیتی که جک جلینهال ایفا می کند را در ابتدای فیلم ببینید که چه استفاده هوشمندانه ای از عنصر صدا و البته تاکید‌های تصویری انجام می‌دهد.

فیلم با اینکه نمونه‌های مشابه فراوانی دارد ولی با همین کارگردانی چیره دستانه یک قصه هزاران بار تکرار شده را به شیوه‌ای تازه روایت می کند به گونه ای که این کارگردانی هنرمندانه حتی در برخی از سکانس ها حفره‌های موجود این فیلم‌نامه را می گیرد.

شاید همین تسلط مثال زدنی ویلینو در اجرای یک فیلمنامه الگو در سینمای هالیوود بود که خیلی زود توانست اعتماد کمپانی‌های بزرگ را جلب کند و پروژه های جاه طلبانه ای مثل «تلماسه» و «بلید رانر» را با بودجه های چند صد میلیون دلار تصاحب کند.

برای تماشای این فیلم سینمایی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

 

برچسب‌ها: پویا نبی،تیتر یک،جک جلینهال،زندانیان،فیلم نت،هیو جکمن
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها