نگاهی به مستند «سرپتی‌ها» ساخته کیوان مهرگان

یک مستند صادقانه

مستند توزیع شده در فیلم نت
- 2 دقیقه مطالعه

فیلم «سرپتی‌ها» ساخته کیوان مهرگان از جمعه ۱۳ مرداد در پلتفرم فیلم‌نت توزیع شده به همین بهانه فرحناز عباسی داستان نویس یادداشتی را درباره این مستند تاریخی به نگارش درآورده است.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، فرحناز عباسی داستان نویس درباره مستند «سرپتی‌ها» ساخته کیوان مهرگان نوشت: «به باور من انقلاب مشروطه یکی از مهم‌ترین رخدادهای کشور ماست و هر چه در باره آن نوشته آید و یا ساخته شود کم است.

نخست بگویم من نه مورخم نه منتقد سینما، اما قطعا یک بیننده صادق و دوستدار تاریخ هستم. مستند های تاریخی تنها ژانر سینمایی است که هر ساعت و هر روز مشتاق دیدنش هستم. بخصوص وقتی مستند ساز صادق باشد و تلاشی در القا نظرات خود نداشته باشد.

صادقانه بگویم مستند «سرپتی‌ها» را دو مرتبه با اندوه و اشک چشم دیدم. و قصد دارم بار دیگر هم آن را ببینم. بسیار منقلب شدم از سرنوشت یار محمد خان که چه گم و چه ناپیدا در تاریخ ما چون غباری محو شد.
به نظرم مستند از جای خیلی خوبی شروع شد مصاحبه با مردم و جهل تاریخی ما مردم در همان ابتدای فیلم انسان را به فکر فرو می‌برد که چگونه می‌شود مردم یک شهر قهرمان ملی خود را نشناسند و البته این فراموشی و نادانی در سراسر تاریخ ما به چشم می خورد که اگر اینگونه نبود، ما ملت مدام در حال تکرار نبودیم.

مصاحبه ها و نظرات کارشناسان در باز شناساندن چهره‌ی یار محمد خان بسبار تاثیر گذار بود و البته نکته ی مهم دیگر مشارکت کرمانشاه در حمایت از نهضت مشروطه است که از زبان کارشناسان شرح میشود و فصلی تازه از تاریخ مشروطه در برابر چشم بیننده باز میشود چه تا امروز مشروطه همواره با نام سرداران آذربایجان شناخته میشد و منحصر به تبریز و تهران و اصفهان بود ‌ امروز اما یارمحمد خان، دیگر سردار ملی سر از دل تاریخ بیرون اورد به همت شما و چه خوب هم حق مطلب ادا شد. به شما بابت این مستند دیدنی بسیار تبریک می گویم . اگرچه در پایان مستند و دیدن آرامگاه او در آن بیغوله اشک امانم را برید اما شما کار خود را کردید و بار امانت را به انجام رساندید. زنده باشید و برقرار.»

 

برچسب‌ها: برگزیده،سرپتی ها،کیوان مهرگان
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها