سعید ابوطالب انواع مافیا را می‌سازد

سلطان رئالیتی شوی فارسی‌زبان!

- 3 دقیقه مطالعه

کارنامه هنری سعید ابوطالب در سال‌های اخیر نشان می‌دهد او شاخص‌ترین تولیدکننده رئالیتی و خصوصا مسابقه مافیاست و حالا «پدرخوانده ۲» را در پلتفرم فیلم نت در حال پخش دارد.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، برای مخاطبان محصولات نمایش خانگی یا فارسی‌زبانان علاقمند به قالب رئالیتی‌شو، سعید ابوطالب نامی آشناست؛ چهره‌ای که شمار چشمگیری از رئالیتی‌شوهای پلتفرم‌ها را ساخته و به عنوان تولیدکننده شاخص این دست محصولات شناخته می‌شود. او نوآوری‌های ویژه‌ای خصوصا در برنامه‌های بر پایه مافیا انجام داده و مسابقات متنوع و جدیدی عرضه کرده است. در این گزارش و بهانه آغاز پخش «پدرخوانده ۲» از فیلم نت مروری داریم بر آثار ابوطالب در قالب رئالیتی‌شو، با تاکید بر محصولات مافیاگونه این سینماگر.

 

شروع یک قالب تازه
سعید ابوطالب قالب ریلیتی‌شو را از اواخر دهه ۸۰ با مسابقه «سرزمین دانایی» محصول شبکه ۵ سیما شروع کرد؛ مسابقه‌ای که در آن زمان گفته می‌شد اولین رئالیتی‌شوی تلویزیون ایران با تعریف بین‌المللی آن است. بعد از این برنامه که از همان زمان به فارسی «مستند-مسابقه» ترجمه شد، ابوطالب به سراغ «رالی ایرانی» رفت و از همان زمان همکاری با سلبریتی‌ها در مسابقه‌های نمایش خانگی‌اش شروع کرد. «دستم را بگیر»، سری ۹ به بعد «شام ایرانی»، «هفت روز و هفت ساعت» و «۷۷ ساعت» دیگر ریلیتی‌شوهای ابوطالب، پیش از ساخت مافیا بودند.

مافیا به نمایش خانگی رسید
در اواخر دهه ۹۰ و بعد از آن که تب بازی مافیا در میان جوانان راه افتاد، تلویزیون مسابقه‌ای با عنوان «شهروند و مافیا» روی آنتن برد و سعید ابوطالب نیز «شب‌های مافیا» را که در افکار عمومی به عنوان «مافیای هنرمندان» هم شناخته می‌شد، ساخت. اولین قسمت «شب‌های مافیا» با حضور بازیگران و خوانندگان از پاییز ۹۹ به شبکه نمایش خانگی رسید. این رئالیتی‌شوی جذاب و پربیننده تاکنون شامل ۴ سری بوده است که همه را ابوطالب ساخته؛ با گردانندگی کامبیز دیرباز و محمدرضا علیمردانی. در هر سری، ۳ فصل برنامه با شرکت هنرمندان ساخته می‌شود و فصل چهارم آن، شامل شرکت‌کنندگان برتر ۳ فصل قبل است. از «شب‌های مافیا ۲» به بعد نیز فصل پنجم به عنوان فینال فینالیست‌ها با حضور شرکت‌کنندگان برتر فینال‌های فصل‌های قبل تولید و پخش شد.

«پدرخوانده» در فیلم‌نت
سعید ابوطالب اما بعد از ساخت ۴ سری شامل ۱۹ فصل «شب‌های مافیا»، در حالی که گفته می‌شد با پلتفرم پخش‌کننده این اثر به اختلاف برخورده است، از این برنامه جدا شد و «پدرخوانده» را با حضور برترین شرکت‌کنندگان مسابقات «شب‌های مافیا»، در فیلم‌نت ساخت. این رئالیتی‌شوی جدید بر پایه بازی مشهور مافیا، اما با سناریو و نقش‌های جدیدی بود که از پاییز ۱۴۰۱ به این پلتفرم آمد و بعد از رقابت ۶ گروه هنرمند در ۱۶ قسمت شامل ۴ فینال، در فروردین ۱۴۰۲ به پایان رسید. فصل دوم «پدرخوانده» اثر تازه سعید ابوطالب، حالا در آستانه پخش از فیلم‌نت قرار دارد.

«ارتش سری» هم آمد!
بهمن ۱۴۰۱ اولین قسمت «ارتش سری» به کارگردانی سعید ابوطالب پخش شد؛ رئالیتی‌شوی جدیدی که باز هم بر پایه بازی مافیا بود و سناریویی متفاوت با «شب‌های مافیا» و «پدرخوانده» داشت. این برنامه همچنان که از برخی شرکت‌کنندگان پرتجربه این دست مسابقات استدلالی و استنتاجی نمایش خانگی بهره می‌برد، با حضور امیرعلی نبویان در مقام گرداننده ساخته شد. «ارتش سری» تاکنون در ۵ فصل و ۱۶ قسمت پخش شده است. سعید ابوطالب این روزها مشغول تولید یک رئالیتی شوی استدلالی جدید بر پایه بازی مافیاست که با عنوان «ضد» قرار است در شبکه نمایش خانگی پخش شود. جالب آن که او در سال‌های اخیر همزمان با این برنامه‌ها، به تولید فصل‌های جدید «شام ایرانی» و «۷۷ ساعت» نیز پرداخته تا به نوعی سلطان رئالیتی‌شوی فارسی‌زبان باشد!

منبع: ایران فیلم پرس

نویسنده: مصطفی قاسمیان

 

برچسب‌ها: برگزیده،پدرخوانده 2
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها