ساکنان مجتمع قلهک

- 3 دقیقه مطالعه
کمدی «قلهک» داستان چند زوج در یک مجتمع را روایت می‌کند که با پیدا کردن نوزادی سرراهی، دچار بحران و سوءظن نسبت به یکدیگر می‌شوند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، استفاده از کلیشه‌ها و فرمول‌های امتحان پس‌داده، یکی از شگردهای همیشگی کمدی‌سازها به حساب می‌آید. تماشاگر علاقمند به کمدی نیز با آن آشنایی کامل داشته و سازندگان این آثار نیز روی این آشنایی ذهنی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. یکی از این کلیشه‌ها، قرار گرفتن شخصیت‌های اصلی در مخمصه و تلاش آنها برای غلبه بر آن است. حال می‌تواند این مخمصه کوچک یا بزرگ بوده و قهرمان‌های خود را به چالشی درخور فرا خواند. در این مسیر، فیلمنامه‌ نویس‌ها شوخی‌های ریز و درشتی را تدارک دیده و به سمت کمدی موقعیت یا کلامی می‌روند که البته دومی در سینمای ایران طرفدارهای بیشتری دارد. فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی مصطفی شایسته که به تازگی وارد فهرست سینماآنلاین پلتفرم فیلم‌نت شده، تازه‌ترین نمونه در این باب به حساب می‌آید.

مجتبی دواتگر که براساس طرحی از مصطفی زندی فیلمنامه «قلهک» را نوشته، تلاش کرده تا براساس فرمول‌های موفق سینمای کمدی که در سینمای ایران نیز به وفور مورد استفاده قرار گرفته قصه سرراستی را روایت کند. «قلهک» قصه چند زوج ساکن در مجتمعی به همین نام است که یک اتفاق زندگی آنها را چند روزی برهم زده و تجربه جدیدی را برایشان رقم می‌زند. فیلم هم سرضرب شروع شده و خیلی زود به نقطه عطف اول می‌رسد. جایی که رعنا یکی از اهالی ساختمان نوزادی که سرراه گذاشته شده را پیدا کرده و پس از خواندن نامه‌ای که کنار بچه گذاشته شده، شک کرده و او را داخل ساختمان می‌برد. نوشته‌ای که شک رعنا، شیرین و رویا را نسبت به همسرانشان برمی‌انگیزد. همان ایده آشنایی که تماشاگر در کمدی‌ها به اشکال مختلف با آن مواجهه شده و «قلهک» نیز از آن به عنوان عامل پیشبرد داستان به خوبی سود جسته است.‌

در این موقعیت تنش زا، هر بار نوک پیکان به سمت یکی از شوهرها رفته و ذهن تماشاگر به سمت آن کشیده می‌شود. آن هم آدم‌هایی با گذشته‌ای نه چندان روشن که هر یک می‌توانند پدر نوزاد رها شده باشند! از مهران که با وجود سال‌ها زندگی مشترک با شیرین فرزندی ندارد تا شاهین که به خاطر ثروت رویا تن به ازدواج با او داده و حمید که در رشته موسیقی پاپ فعال بوده و گذشته‌ای کاملا خاکستری دارد. به شکل معمول آدم‌ها در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی سراغ پلیس رفته و نوزاد را به دست قانون می‌سپارند اما سینمای کمدی منطق خاص خود را داشته و از این حیث می‌توان بهانه نه چندان محکم ساکنین مجتمع را برای نرفتن سمت پلیس را تا حدودی پذیرفت. پیشنهاد عنایت سرایدار ساختمان برای تست دی ان ای، ایده مناسبی برای رقم زدن نقطه عطف بعدی در نیمه کار است که قصه را وارد فاز بعدی می‌کند؛ جایی که هر کدام از مردها متهم به دست داشتن در یک اتفاق بزرگ شده و قصه را وارد پرده پایانی می‌کند. داستان‌های فرعی نقش مهمی در شکل‌گیری داستان و پیشرفت قصه اصلی دارند که در کمدی‌ها کمتر به آن توجه می‌شود و «قلهک» نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها داستانک آن با حضور سوزان دختر مسافر مالک یکی از واحدها نیز چندان خوب شکل نگرفته و جز خلق چند شوخی کارکرد دیگری ندارد.

«قلهک» که تابلوی کمدی را بر سر در خود دارد، هفت شخصیت اصلی و تنها شخصیت فرعی دارد که تقریبا تمامی آنها وجوه تیپیک داشته که در ژانر کمدی یک اصل پذیرفته شده است. از بین آنها شاهین بهتر از بقیه درآمده و بخش عمده‌ای از شوخی‌های نوشته شده نیز حول محور او می‌چرخد. از همان سکانس اول و تلاش برای فروش پورشه تا رابطه با همسرش رویا که سال‌ها از او کوچک‌تر است. در عین حال پایانی هم که برای «قلهک» تدارک دیده شده، خوب بوده و متناسب با فضای شوخ آن است. مصطفی شایسته در سومین تجربه کارگردانی خود تلاش کرده تا با بهره گرفتن از قصه‌ای ساده و سرراست، کمدی تماشاگرپسندی را خلق کند که البته در ماراتون سنگین رقابت با دیگر کمدی‌ها کار سختی داشته است. با این حال به نظر می‌رسد که «قلهک» می‌تواند در اکران آنلاین موفق‌تر از اکران سنتی در سالن‌های سینما عمل کرده و تماشاگران بیشتری را به سمت خود بکشاند.

محمد جلیلوند

قلهک را در سینما آنلاین فیلم‌نت تماشا کنید

همه چیز درباره قلهک

گالری عکس های قلهک

برچسب‌ها: سینما آنلاین،قلهک،مصطفی شایسته
نظرات

۳۶ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها