جای خالی سینمای جنگ بر پرده نقره‌ای

«آسمان غرب» روایتی متفاوت از خلبانان

- 3 دقیقه مطالعه
«آسمان غرب» این روزها از فیلم‌نت در حال اکران آنلاین است و به مقطعی از زندگی شهید شیرودی می‌پردازد که در روزهای آغازین حمله عراق به ایران رخ می‌دهد.

به گزارش فیلم نت نیوز، فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری که در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت عرضه شده است، در زمره آثار جنگ و دفاع مقدس یکی از آثاری است که نگاهی خاص و ویژه به خلبانانی دارد که در زمان جنگ و دفاع از میهن تمام زندگی خود را صرف دفاع از مرزهای هوایی وطن کردند.

هشت سال جنگ و دفاع مقدس سوژه‌های ناب بسیاری در اختیار فیلمسازان قرار داده است که اگر بخواهند به سراغ ساخت این موضوعات بروند قطعاً آثار درخشانی را می‌توان برای سال‌های متمادی روانه پرده سینماها کرد تا نسل‌های آینده بدانند که پدرانشان، برادران، خواهران و مادرانشان چگونه از این آب‌وخاک دفاع کردند تا ذره‌ای از آن به دست دشمن نیفتد ولی تاکنون آثار مختلفی در سینمای جنگ به روی پرده سینماها رفته اند اما کمتر فیلمی به سراغ خلبانان نیروی هوایی رفته است و از زاویه‌ای متفاوت به زندگی آنها و نگاهشان به جنگ پرداخته است.

«آسمان غرب» یکی از این فیلم‌هاست که سال گذشته برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. فیلم نگاهی خاص و ویژه به زندگی شهید شیرودی دارد که شاید به جرات بتوان گفت نخستین فیلم سینمایی درباره این شهید گرامی است. پیش‌ازاین سریالی تحت عنوان «سیمرغ» از تلویزیون پخش شده بود که روایتی از زندگی شهیدان شیرودی و کشوری و خدماتی که نیروی هوایی در زمان جنگ ارائه کردند داشت اما این فیلم نگاهش را بیشتر معطوف به زندگی و نگاه شهید شیرودی نسبت به دفاع از میهن کرده است.

فیلم به لحاظ ساختاری فیلمی پرهزینه است و به همین دلیل کمتر فیلمسازی است که این روزها باتوجه‌به هزینه‌های سنگین تولید به سراغ ساخت آثاری ازاین‌دست برود. اما عسگری در دومین تجربه کارگردانی خود پس از «اتاقک گلی» به سراغ موضوعی متفاوت رفت.

«آسمان غرب» این روزها از فیلم‌نت در حال اکران آنلاین است و به مقطعی از زندگی شهید شیرودی می‌پردازد که در روزهای آغازین حمله عراق به ایران رخ می‌دهد. شهید علی‌اکبر شیرودی کشاورز زاده‌ای اهل شمال کشور است که با رشادت و غیرت خود در روزهایی که بنی‌صدر، به پشتوانه منصب فرماندهی کل قوا، دستور عقب‌نشینی صادر کرده بود تا با دادن زمین‌های غرب کشور، زمان بخرد و هزاران خانواده ساکن در مناطق مرزی را نادیده گرفته بود با همراهی یارانش از دستورات مقامات سیاسی بالادست، سرپیچی کرد و حاضر به عقب‌نشینی در برابر نیروهای دشمن نشد.

اصولاً فیلم‌های جنگی به دلیل اتفاقات ریز و درشتی که در فیلم رخ می‌دهد برای مخاطب هیجان‌انگیز هستند و در این فیلم نیز تدوین و جلوه‌های ویژه به کمک کارگردان آمده‌اند تا آنچه را که در ذهن دارد بتواند به تصویر تبدیل کند، اما با اینکه عسگری تمام تلاش خود را کرده است که از شعارزدگی دوری کند و بیشتر به جنبه‌های بصری بپردازد بااین‌حال گاهی دیالوگ‌ها به‌قدری شعاری و گل درشت می‌شوند که مخاطب را دل‌زده می‌کنند.

میلاد کی مرام در نقش شهید شیرودی به ایفای نقش پرداخته و در سوی دیگر امیرحسین آرمان (در نقش شهید ادیبان) قرار گرفته است که برای نخستین‌بار در اثری سینمایی درباره او صحبت شده است. آرمان به‌خوبی از پس ایفای نقش آن هم با زبان کردی برآمده است و درحالی‌که همواره او را در قالب نقش جوانان امروزی دیده‌ایم توانسته ادای دینی به شهید ادیبان داشته باشد.

در کنار بازیگران نام‌آشنا، اما حضور زنان که نماینده زنان کرد این سرزمین هستند، زنانی که در زمان جنگ چه در خط مقدم و چه در پشت‌جبهه‌ها حضور فعالی داشتند و اگر نبودند قطعاً پیروزی اتفاق نمی‌افتاد در این فیلم به زیبایی به ایفای نقش پرداختند و حق مطلب را ادا کردند. این هوشمندی عسگری بود که حضور جدی زنان را به‌درستی به تصویر کشید.

در روزگاری که دسترسی به انواع و اقسام فیلم‌های جنگی و هالیوودی آسان است، ساخت فیلم جنگی آن هم با سروشکل امروزی و در رقابت با داشته‌های هالیوودی کار سختی است که سینمای ایران به آن بیش از گذشته نیازمند است و جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شود. تنها باید نگاه را تغییر داد و به دل‌زندگی دلاورانی رفت که به‌دور از هر گونه شعارزدگی و ممیزی در میدان جنگ با ترس‌ها، آرزوها و امید خود جنگیدند و پیروز میدان شدند.

سمیرا افتخاری روزنامه‌نگار

آسمان غرب را در سینما آنلاین فیلم نت تماشا کنید

آسمان غرب سینما آنلاین

 

برچسب‌ها: آسمان غرب،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها