بهترین انیمیشن‌های دهه اخیر را بشناسید
- 19 دقیقه مطالعه

اگر ما را دنبال کرده باشید می‌بینید که در مطالب مختلفی برایتان به معرفی فیلم‌های انیمیشن پرداخته‌ایم و حالا نوبت بهترین انیمیشن‌های دهه اخیر است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، بهترین انیمیشن های دهه اخیر و سال‌های نزدیک نشان دادند که مبحث انیمیشن حالا جدی‌تر از همیشه گرفته شده است. باید اعتراف کرد انیمیشن‌ها عمر طولانی در تاریخ سینما ندارند و منتقدان سینمایی تقریباً سی سال است که به آن‌ها بها می‌دهند و جوایز ارزنده سینمایی را برای آن‌ها هم کنار می‌گذارند؛ با این حال باید اعتراف کرد نفوذ انیمیشن از چند ده سال پیش به کودکان و نوجوانان سراسر جهان آغاز شد. انیمیشن‌های بدون دیالوگی که یک زبان مشترک بین نسل‌های جدید سراسر دنیا ایجاد کرد و آنقدری مهم شدند که در جنگ جهانی دوم هم دولت‌ها با استفاده از همین تصاویر جادویی، پروپاگانداهایی برای نفوذ به ذهن نوجوانان ایجاد کردند و هنوز هم با همین محصول به صادرات فرهنگی می‌پردازند. بهترین انیمیشن های دهه اخیر نشان می‌دهد که حالا استودیوهای هالیوودی و کارگردانان بزرگی مانند استیون اسپیلرگ، وس اندرسون و… در این دنیا قدم برمی‌دارند و آینده انیمیشن‌ها بسیار درخشان‌تر از همیشه است. والت دیزنی، برادران وارنر، دریم ورکس و… استودیوهایی هستند که تبدیل به غول‌های قصه‌گو جهانی شدند و بهترین انیمیشن‌های دهه اخیر را برای مردم دنیا ساخته‌اند.

در این مطلب به معرفی کوتاه و ارائه خلاصه داستان بهترین انیمیشن های دهه اخیر می‌پردازیم تا فهرستی باارزش برای تمامی انیمیشن دوستان داشته باشیم.

انیمیشن دیو و دلبر (Beauty And The Beast)

Watch Beauty and the Beast | Disney+

  • امتیاز (IMDb): ۸
  • کارگردان: گری تروسدیل
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۱

«دیو و دلبر» اولین انیمیشنی در تاریخ به حساب می‌آید که توانسته در بین عناوین اسکار بهترین فیلم سال قرار بگیرد و کاندیدا دریافت این جایزه مهم در کنار آثار سینمایی چون «سکوت بره‌ها» و «جان اف کندی» شود. این اثر همچنین توانست در همان سال برنده بهترین فیلم موزیکال سال از گلدن گلاب شود و نام خود را به‌عنوان اولین انیمیشنی که به این جایزه رسید، در تاریخ ثبت کند. دیو و دلبر یکی از بهترین آثار والت دیزنی به شمار می‌رود و مجله تایم آن را بهترین انیمیشن دوران رنسانس دیزنی معرفی کرده است. این اثر دو دنباله سینمایی دیگر هم در بازار نمایش خانگی داشت که توانستند به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کنند.

خلاصه انیمیشن دیو و دلبر

داستان «دیو و دلبر» برگرفته از یک افسانه قدیمی فرانسوی است که البته دستخوش تغییرات بسیاری در اقتباس انیمیشنی خود شده است. قصه از از جایی آغاز می‌شود که یک پیرزن جادوگر شاهزاده‌ای جوان را نفرین می‌کند و او تبدیل به یک هیولای بزرگ شاخ‌دار می‌شود. شاهزاده که می‌فهمد طلسم شده نمی‌داند باید چه کند تا اینکه متوجه می‌شود یک گل رز در شیشه وجود دارد که تا ۲۱مین سالگرد تولدش شکوفه می‌دهد و اگر تا قبل از آن نتواند عشق واقعی را پیدا کند، این طلسم تا آخر عمر همراهش باقی خواهد ماند. دیو کنج عزلت می‌گیرد و مسیر سرنوشت زندگی او را با دختری زیبا به نام بل آشنا می‌کند. بل که به دنبال پدر گمشده‌اش به جنگل رفته ناگهان سر از کاخ این شاهزاده نفرین شده بر می‌آورد و به دست دیو زندانی می‌شود اما اندک اندک مهر و محبتی بین این دو نفر به وجود می‌آید.

انیمیشن پورکو روسو (Porco Rosso)

30 Years of Ghibli: Porco Rosso - by radicaledward - Wolf

  • امتیاز (IMDb): ۷.۷
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۲

هایائو میازاکی از بزرگترین انیمه‌سازان تاریخ است و هر اثری که ساخته با استقبال بی‌نظیری از سوی منتقدین و هوادارانش روبرو شده است. پورکو روسو از آثار کمتر دیده شده این هنرمند ژاپنی است که توانسته امتیازات بالایی از منتقدان به دست بیاورد و نام خودش را به عنوان یک انیمه شاهکار سینمایی ثبت کند. این انیمه مانند سایر آثار میازاکی بنمایه سورئالی دارد و در خلال داستان جادویی خود، حرف‌های فلسفی زیادی برای گفتن دارد.

خلاصه انیمیشن پورکوروسو

این انیمه ما را به سفری در دریای مدیترانه در دهه‌ی ۱۹۲۰ می‌برد. در این دوران آشفته، شاهد ظهور خلبانی با سر خوک به نام پورکو روسو هستیم. او که زمانی خلبانی ماهر در جنگ جهانی اول بوده، به دلیل نفرینی عجیب، چهره انسانی خود را از دست داده است. پورکو که به خوک سرخ معروف است، در جزیره‌ای متروکه زندگی می‌کند و با دزدان دریایی مبارزه می‌کند. او با هواپیمای قرمزش به کمک مردم مظلوم می‌شتابد و با شجاعت و مهارت خود با دشمنان روبرو می‌شود. در طول داستان، پورکو با شخصیت‌های مختلفی از جمله فیا، خواننده‌ای جوان و پرشور، و جیگلیو، مهندسی ماهر، آشنا می‌شود و زندگی هیجان‌انگیزش به تصویر کشیده می‌شود.

انیمیشن شیر شاه (The Lion King)

Watch The Lion King | Disney+

  • امتیاز (IMDb): ۸.۵
  • کارگردان: راب مینکف
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۴

انیمیشن «شیر شاه» یکی از بهترین آثار والت دیزنی است که اصلا قرار نبود در وهله اول قرار نبود یک اثر موزیکال باشد اما موفقیت انیمیشن‌های پیشین دیزنی در این ژانر، گروه سازنده را وادار کرد تا «شیرشاه» را در سبک و سیاق آثاری چون «علادین» و «دیو و دلبر» بسازند. شیرشاه در واقع اقتباسی جذاب از داستان معروف هملت اثر شکسپیر است که البته المان‌هایی از برخی قصه‌های مذهبی نظیر داستان حضرت یوسف و یا داستان حضرت موسی در آن وجود دارد. شیر شاه پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۴ شد و تا چندین سال به‌عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ و یا پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما از آن یاد می‌شد. دنیای انیمیشن شیر شاه شاهد دنباله‌هایی سینمایی برای شبکه نمایش خانگی بوده و همچنین دو سریال موفق از دل «شیر شاه» بیرون آمده و از شبکه تلویزیونی پخش شده است. بازسازی شیرشاه در سال ۲۰۱۹ نیز یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دیزنی طی چند سال اخیر به حساب می‌آید.

خلاصه انیمیشن شیرشاه

داستان «شیر شاه» حول محور شاهزاده شیری به اسم سیمبا است. سیمبا توله شیری بازیگوش است که به همراه پدر خود موفاسا که پادشاه جنگل است و مادر و دیگر طایفه شیرها زندگی می‌کند.  آن‌ها ساکن تپه‌ای به نام پراید راک هستند. و باید بدانید که اسکار، برادر موفاسا که نگاه کاملاً متفاوتی با برادرش دارد؛ چشم به تاج و تخت او دوخته است. اسکار با زیرکی کینه‌ورزانه خود، سیمبا را در یک تنگه قرار داده و بوفالو‌ها را به سمت او روانه می‌کند. موفاسا به نجات پسرش رفته و اسکار با پرتاب او به زیر لگد گله بوفاله‌های رم کرده، می‌کشد. سیمبا که شاهد این کشتار بوده از دست عمویش فرار می‌کند و پا به اعماق جنگل می‌گذارد. اسکار هم به همه می‌گوید که پادشاه و وارث او مرده‌اند و او تبدیل به سلطان جنگل می‌شود اما سیمبا قصد دارد تا با دوستان جدیدش یعنی تیمون پومبا، تمرین کرده و زمانی که بزرگ شد، از عموی خیانتکار خود انتقام بگیرد.

انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story)

The dark side of Toy Story

  • امتیاز (IMDb): ۸.۳
  • کارگردان: جان لستر
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۵

انیمیشن داستان اسباب بازی تاریخ انیمیشن جهان را به دو بخش قبل و پس از اکران خود تقسیم کرد. این انیمیشن توسط استودیو پیکسار و با همکاری دیزنی ساخته شد و اولین انیمیشن تمام کامپیوتری CGI سینمایی در تاریخ به حساب می‌آید. داستان اسباب بازی توانست جوایز متعددی را از آن خود کند و آنقدر موفق ظاهر شود که چندین دنباله سینمایی و آثار کوتاه انیمیشنی و همچنین چند سریال و اسپین آف سینمایی از خود برجای بگذارد. شخصیت‌های این فرنچایز سینمایی از محبوب‌ترین کاراکترها بین کودکان و نوجوانان جهان هستند و سالانه میلیاردها دلار سود را وارد چرخ اقتصادی هالیوود می‌کنند.

خلاصه انیمیشن بازگشت اسباب بازی

اولین قسمت «داستان اسباب بازی»» روایتگر پسربچه‌ای به نام اندی است که همراه با خانواده خود زندگی می‌کند. اندی مانند هر پسربچه دیگری عاشق اسباب بازی‌های خودش است و اوقات فراغت خود را با آن‌ها می‌گذارند. اسباب بازی‌های اندی متشکل از اکشن فیگورها و حیوانات و … هستند و او یک آدمک فضایی جدید به نام باز لایتیر می‌خرد و آن را به اتاق خودد می‌آورد. در دنیای این انیمیشن، اسباب بازی‌ها موجوداتی زنده هستند که دور از چشمان صاحبان خود و سایر انسان‌ها، حرکت می‌کنند و باهم حرف می‌زنند. وودی که اسباب بازی مورد علاقه اندی است با آمدن باز لایتیر و علاقه اندی به او، حسودی می‌کند و قصد دارد تا کاری کند تا دوباره خودش تبدیل به اسباب بازی محبوب اندی تبدیل شود. در این بین نباید ««سید» را فراموش کرد، پسر بچه‌ای در همسایگی خانه اندی که علاقه زیادی به نابود کردن اسباب بازی‌ها و درب و داغان کردن آن‌ها دارد و یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در آثار پیکسار شمرده می‌شود.

انیمیشن گوژپشت نتردام: (The Hunchback Of Notre Dame)

Watch The Hunchback of Notre Dame | Disney+

  • امتیاز (IMDb): ۷
  • کارگردان: گری تروسدل، کرک وایز
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۶

انیمیشن «گوژپشت نتردام» از آن دسته آثار والت دیزنی است که نه بر اساس یک قصه محلی یا پریانی بلکه از روی یک کتاب داستان مهم در تاریخ ادبیات جهان ساخته شده است و برای اینکه برای کودکان دلچسب‌تر باشد، تغییرات ریز و درشتی در آن داده شده تا بتواند تبدیل به یک انیمیشن موزیکال با حال و هوای مناسب باشد. گوژپشت نتردام از جمله آثار والت دیزنی است که که توانست در سال‌هایی که هنوز انیمیشن چندان جدی گرفته نمی‌شد، در بخش بهترین موسیقی جوایز اسکار نامزد شود. دمی‌مور بازیگر مشهور هالیوودی نیز با قرض دادن صدای خود به کاراکتر اسمرالدا، از اولین بازیگران مهم سینما بود که به صداپیشگی در انیمیشن روی آورد و این مسیر را برای حضور سایر بازیگران در این عرصه باز کرد.

خلاصه انیمیشن گوژپشت نوتردام

داستان انیمیشن «گوژپشت نتردام» روایتگر همان داستان معروف ویکتور هوگو با تغییرات زیادی است. کازیمودو یک گوژپشت است که در کلیسای نتردام زندگی می‌کند و شغل ناقوس زن را برعهده دارد. او با مجسمه‌های این کلیسا صحبت می‌کند و با آنها دوست است و روزها به آوازخوانی می‌پردازد و برخلاف چهره و ظاهر عجیبی که دارد، قلبی آکنده از مهر و محبت را در خود جای داده است. یک روز او عاشق دختری کولی به نام اسمرالدا شده و می‌تواند جان او را از یک مهلکه خطرناک نجات دهد و با این حال نمی‌تواند به او ابراز علاقه کند تا اینکه…

انیمیشن مولان (Mulan)

Watch Mulan | Disney+

  • امتیاز (IMDb): ۷.۷
  • کارگردان: تونی بنکراف
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۸

انیمیشن مولان داستانی قدیمی و فولکلوریک از چین باستان را با تغییرات درشتی همراه کرده و یک قصه جدید را برای کودکان و نوجوانان خلق کرده است. مولان اولین پرنسس آسیایی انیمیشن‌های والت دیزنی به حساب می‌آید و یک شاهدخت کاملاً متفاوت نسبت به همرده‌های خودش در سایر انیمیشن‌ها به حساب می‌آمد. او یک پرنسس جنگجو بود و روی پای خودش می‌ایستاد و برخلاف سایر پرنسس‌ها که منتظر شاهزاده سوار بر اسب سفید هستند؛ خودش ناجی شاهزاده بود. این تغییرات آوانگار در انیمیشن «مولان» او را تبدیل به شخصیتی منحصر به‌فرد در بین پرنسس‌های معروف تاریخ انیمیشن در سینما کرده است.

خلاصه انیمیشن مولان

داستان «مولان» درباره دختری به همین اسم است که قصد می‌کند تا جای پدرش به نیروهای ارتش بپیوندد و از اینکه پدر مریض و بیمارش وارد میدان جنگ شود، جلوگیری می‌کند. مولان دختری سرکش است که دوست ندارد برخلاف آرزوهای مادرش تبدیل به یک دختر عادی و با یک زندگی از پیش تعریف شده بشود و می‌خواهد که تبدیل به یک جنگجو شود و در این راه اژدهای قرمز کوچکی نیز قرار است که او را کمک کند. مولان با گریم کردن خود و پوشیدن لباس رزم مردانه، خودش را جای یک مرد تعریف کرده و وارد گردان سربازان مرد ارتش می‌شود و سعی می‌کند تا راز خودش را از سایر سربازان پنهان نگه دارد.

انیمیشن غول آهنی (The Iron Giant)

The Iron Giant is one of the most powerful superhero movies ever made

  • امتیاز (IMDb): ۸.۱
  • کارگردان: براد بیرد
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۹

انیمیشن «غول آهنی» یک بازآفرینی و روایتی مجدد و مدرن از داستان معروف کینگ کنگ است و توسط استودیو برادران وارنر ساخته شده است. تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده کارگردان شهیر سینما استیون اسپیلبرگ بوده و بسیاری از انیمیشن دوستان بر این باور هستند که غول آهنی آنطور که باید در زمان اکران خود دیده نشد. این اثر توانست در بازار نمایش خانگی به فروش زیادی دست پیدا کند و امروزه به یکی از آثار کالت در دنیای انیمیشن تبدیل شده است. برد بیرد (خالق آثاری چون شگفت‌انگیزان و فیلم‌های ماموریت غیرممکن و….) کارگردان غول آهنی است و بازیگران مشهوری چون جنیفر آنیستون و وین دیزل در این انیمیشن صداپیشگی کردند.

خلاصه انیمیشن غول آهنی

داستان این انیمیشن در یک شهر کوچکی به نام راکویل روایت می‌شود و زندگی یک پسر نوجوان به نام هیوگو را به ما نشان می‌دهد. هیوگو در حین گشت و گذار در اطراف شهر، با یک موجود فضایی روبرو می‌شود که از آنسوی کهکشان وارد شهر کوچک آن‌ها شده است. این موجود فضایی یک غول آهنین بزرگ است و هیوگو تصمیم می‌گیرد از قابلیت‌های این ربات عظیم‌الجثه در مزرعه کشاورزی خانوادگی خود استفاده کند. رابطه بین هیوگو و ربات رفته رفته به رابطه عمیق‌تری تبدیل می‌شود و نگه‌داشتن راز به این بزرگی نیز برای این پسربچه چندان آسان نیست. با برملا شدن حضور این ربات در دنیا، اتفاقات متعددی برای پسر و ربات غول پیکر رخ می‌دهد که داستان اصلی انیمیشن را تشکیل می‌دهد.

انیمیشن زوتوپیا (Zootoopia)

Watch Zootopia | Disney+

  • امتیاز (IMDb): ۸
  • کارگردان: ریچ مور
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶

انیمیشن زوتوپیا یکی از بهترین آثار سه بعدی استودیو والت دیزنی به‌شمار می‌رود و بسیاری بر این باور هستند که دیزنی با زوتوپیا توانست در زمینه ساخت انیمیشن سه‌بعدی بالاخره خودش را به استودیو زیرمجموعه این کمپانی یعنی پیکسار برساند. این انیمیشن در عین روایت کردن یک قصه ساده و سرراست، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مضامین مهمی همچون نژادپرستی را نکوهش می‌کند. از «زوتوپیا» قرار است یک دنباله سینمایی در سال‌های آتی ساخته شود و یک سریال کوتاه موفق نیز بر اساس این انیمیشن ساخته و منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های بارز زوتوپیا آواز انتهایی این اثر است که شکیرا، خواننده مشهور آن را خوانده و این آواز توانست در مهم‌ترین مسابقه موسیقی‌محور دنیا یعنی گرمی هم نامزد بهترین ترانه شود.

خلاصه انیمیشن زوتوپیا

داستان انیمیشن «زوتوپیا» در زمانی نامعلوم در دنیای زوتوپیا روایت می‌شود؛ جایی که هیچ انسانی در آن وجود ندارد و حیوانات در آن زندگی می‌کنند. انواع گونه‌های جانوری در زوتوپیا هستند و هر کس مشغول به کاری است. قهرمان داستان یک خرگوش به نام جودی است که آرزو دارد بتوانند یک مأمور پلیس زبده شود. او درس‌خوان است و تمام آزمون‌های لازم برای تبدیل شدن به یک افسر را با نمرات بالا پاس می‌کند اما به‌خاطر ظاهر بامزه و اندازه کوچک جثه‌اش، توسط رییس پلیس جدی گرفته نمی‌شود و به او ماموریت‌هایی ساده چون پارکبان بودن و… داده می‌شود. جودی اما در طی همین ماموریت‌های ساده خود به‌صورت ناخواسته درگیر یک پرونده پیچیده می‌شود و مجبور می‌شود برای پیش بردن این پرونده با روباه مکار و حقه‌بازی به اسم نیک همکاری کند دوستی جودی و نیک و تلاش آن‌ها برای حل پرونده مرموزی که با آن مواجه شدند، داستان اصلی این انیمیشن را شکل می‌دهد.

انیمیشن جزیره سگ ها (Isle Of Dogs)

ISLE OF DOGS' OFFERS REWARDS—AND REGRETS – Leonard Maltin's Movie Crazy

  • امتیاز (IMDb): ۷.۸
  • کارگردان: وس اندرسن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

انیمیشن جزیره سگ ها یک اثر در سبک استاپ موشن است که ساخت آن چندین سال به‌طول انجامیده است. این انیمیشن حال و هوایی دارد که هم مناسب بزرگسالان بوده و هم کوچک‌ترها می‌توانند از آن لذت ببرند. وس اندرسون که سبک و سیاق خاصی در فیلمسازی خود دارد و همه او را با قاب‌بندی‌های خاص خودش می‌شناسند، کارگردانی این اثر را به همان روش مشهور خودش انجام داده و امضای فیلمسازی‌اش را پای تک تک سکانس‌های انیمیشن جا گذاشته است. او پیش‌تر با ساخت انیمیشن «روباه شگفت انگیز» تبحر خود را در انیمیشن‌سازی ثابت کرده بود و با جزیره سگ‌ها این مهارت را به حد اعلا می‌رساند. داستانی که اندرسون برای آخرین انیمیشن خود انتخاب کرده زوایای پنهان و پیچیده‌ای دارد که خوشبختانه هم می‌توان به آنها توجه کرد و از اثر بیشتر لذت برد و هم می‌توان با نادیده گرفتن آنها، کماکان با یک انیمیشن جذاب روبرو بود.

خلاصه انیمیشن جزیره سگ ها

داستان «جزیره سگ‌ها» در آینده‌ای نه‌چندان دور در یک شهر دیستوپیایی روایت می‌شود که در یک نقطه از ژاپن قرار دارد. در زمان آينده سگ‌ها دچار یک ویروس خاص می‌شوند که سریعاً شیوع پیدا کرده و باعث می‌شود تا بشریت بیخیال آن‌ها شود و آن‌ها را به یک جزیره دورافتاده تبعید کند. شهردار کوبایاشی که این دستور را صادر کرده به مردم می‌گوید بیماری تب سگ‌ها باعث می‌شود تا انسان‌ها بمیرند و چون پادزهری برای آن وجود دارد و دانشمندان ژاپنی هم نمی‌توانند درمان آن را پیدا کنند،‌این فرمان اجرا می‌شود. با این وجود آتاری که پسر ناتنی خود شهردار است با پدرش مخالف بوده و سگ نگهبان خود به نام اسپاتز را خیلی دوست دارد. او پس از چند ماه از اینکه سگش در کنار سایر هم‌نوعانش در آن جزیره اسیر شدند، تصمیم می‌گیرد با سفری شجاعانه به دنبال نجات سگ دوست داشتنی‌اش برود. او در سفر خود متوجه می‌شود که چرا پدرش با سگ‌ها دشمنی دارد و چه نقشه پلیدی برای آن‌ها کشیده است.

انیمیشن مربی اژدها (How To Train Your Dragons)

How to Train Your Dragon: How (and where) to watch the movies and shows in chronological and release order | Popverse

 

  • امتیاز (IMDb): ۸.۱
  • کارگردان: دین دیبلویس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰

انیمیشن مربی اژدها (یا با نام کامل‌تر چگونه اژدهای خود را تربیت کنید) بر اساس یک سری رمان به همین اسم ساخته شده که برخی از جلدهای آن نیز به فارسی برگردانده شده و در بازار نشر کشور وجود دارد. این انیمیشن تفاوت‌های اساسی با منبع الهام‌بخش خود دارد و این تفاوت‌ها کاری کرده که به عقیده بسیاری از هواداران، انیمیشن‌های سینمایی اقتباسی از این کتب توانسته بهتر از آن ظاهر شود. این انیمیشن آنقدری موفق‌آمیز ظاهر شد که دو دنباله جذاب از آن ساخته شد و یکی از بهترین سه‌گانه‌های انیمیشنی در تاریخ سینما را شکل داد. ناگفته نماند چندین اثر کوتاه و چند سریال کوتاه و بلند نیز بر اساس دنیای این انیمیشن ساخته شده و بازی‌های ویدیویی متعددی نیز بر اساس کاراکترهای انیمیشن مربی اژدها ساخته و عرضه شده است.

خلاصه انیمیشن مربی اژدها

داستان این انیمیشن در روستایی ساکت و خلوت روایت می‌شود که وایکینگ‌ها در آن سکنی گزیدند. هیکاپ نام یک نوجوان در سرزمین برک است و از اینکه خانه و کاشانه‌شان هر از گاهی مورد حمله اژدهایان قرار می‌گیرد، عاصی است. وایکینگ‌های مبارز به شکار اژدهایان می‌روند ولی پیکاپ با وجود اینکه پسر رئیس قبیله است اما زور بازوی زیادی ندارد و نمی‌تواند همراه با جنگاوران باشد و پا به پای آن‌ها بجنگد. هیکاپ بعد از تحقیق در مورد تاریخچه اژدهایان، به گونه‌ای به نام «خشم شب» یا نایت فیوری برمیخورد که بر اساس افسانه‌ها، ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین اژدها است. هیکاپ می‌تواند با ذکاوت خود این گونه از اژدها را به دام بیندازد و بعد از این کار، کم کم می‌فهمد که اژدهایان روی مهربان دیگری هم دارند و اگر بتوان با آن‌ها درست تعامل کرد، می‌توان یک دوستی عمیق بین انسان و اژدها ایجاد کرد. هیکاپ این موضوع را به دیگر اعضای قبیله می‌گوید اما کسی صحبت‌های او را جدی نمی‌گیرد تا اینکه…

انیمیشن یخ زده (Frozen)

Frozen - Movies - Buy/Rent - Rakuten TV

  • امتیاز (IMDb): ۷.۴
  • کارگردان: جنیفر لی، کریس باک
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

انیمیشن یخ زده اوج قدرت دیزنی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و به باور بسیاری از منتقدین، بهترین انیمیشن این استودیو طی چند سال اخیر است. فروزن یا همان یخ زده تلفیقی از چندین داستان محلی و فولکلوریک مانند ملکه برفی است که نویسندگان با زبردستی تمام، ویژگی‌هایی به آن اضافه کرده‌اند که قصه انیمیشن را تبدیل به یک قصه اصیل کرده است. فروزن یکی از پرفروش‌ترین آثار انیمیشنی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید و آنقدری موفق بود که قسمت دومش هم به فروش هنگفتی دست پیدا کند. انیمیشن‌های کوتاه و یک سریال تلویزیونی از سایر دستاوردهای دنیای فروزن بوده و قسمت سوم آن نیز طی یکی دو سال آینده مهمان سالن‌های سینما خواهد شد.

خلاصه انیمیشن یخ زده

داستان انیمیشن یخ زده درباره دو شاهدخت به نام آنا و السا است؛ دو خواهر که از کودکی کنار یکدیگر بزرگ شده‌اند و عاشقانه همدیگر را دوست دارند. آنا دختر شر و شیطانی است و السا که خواهر بزرگ‌تر به حساب می‌آید دختر آرام و سربه‌زیر خاندان پادشاهی آرندل است. السا همچنین از قدرت جادویی کنترل یخ‌ها بهره‌مند است، قدرتی که آنچنان تحت اراده‌اش نیست و می‌ترسد که با آن به دیگران و اطرافیانش آسیب برساند. السا از ترس همین موضوع از کاخ فرار می‌کند و کنج عزلت را در دل کوه‌های یخ زده اطراف سرزمین‌شان انتخاب می‌کند. با فوت ملکه و پادشاه، آنا تصمیم می‌گیرد تا به‌دنبال خواهر بزرگش رفته و او را به کاخ برگرداند تا بر تخت پادشاهی بنشیند.

انیمیشن رنگو (Rango)

How Rango, one of the most distinctive animated movies, got made | SYFY WIRE

  • امتیاز (IMDb): 7.3
  • کارگردان: گور وربینسکی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

«رنگو» انیمیشنی متفاوت نسبت به تمامی انیمیشن‌هایی است که طی سال‌های اخیر رنگ اکران را به خود دیده‌اند. رنگو اثری وسترن-فانتزی است که با اتمسفر خاصی که در دل داستان خود دارد توانسته به دل مخاطبین بنشیند. سازندگان در انیمیشن «رنگو» با مفاهیمی همچون کمبود آب، فساد در سیاسیون و جامعه فریب خورده از شعارها سر و کله می‌زنند و پیام‌های خود را به گوش تماشاگران می‌رسانند. حضور جانی دپ به‌عنوان صداپیشه شخصیت اصلی این انیمیشن یکی از برگ‌های برنده اصلی رنگو است و سایر صداپیشگان نیز توانستند مأموریت خود را به خوبی انجام دهند.

خلاصه انیمیشن رنگو

داستان انیمیشن رنگو از دید یک آفتاپ‌پرست روایت می‌شود که با مشکلات روحی روانی دست و پنجه نرم می‌کند. این آفتاب‌پرست در حال حاضر در یک آکواریوم خانگی زندگی می‌کند و حکم یک حیوان خانگی برای یک خانواده آدمیزاد را دارد. زمانی که از این آکواریوم وسط یک جاده رها می‌شود، به دنیایی از طبیعت وحشی کشیده می‌شود و تصمیم می‌گیرد یک هویت جدید برای خودش دست و پا کند. او به دروغ می‌گوید یک کابوی حرفه‌ای است که همه دشمنانش را از پای درآورده و نام رنگو را برای خودش برمی‌گزیند. او کلانتر یک شهر بی آب و علف در وسط بیابان می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا مشکلات این شهر را حل و فصل کند.

انیمیشن رالف خرابکار (Wreck It Ralph)

Wreck-It Ralph 2 is proof Disney now owns everything – even its own sexism | Movies | The Guardian

  • امتیاز (IMDb): ۷.۷
  • کارگردان: ریچ مور
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

انیمیشن رالف خرابکار اثری است که سرسخت‌ترین منتقد ایرانی در برنامه «عیدی HD» که از پلتفرم فیلم‌نت پخش می‌شود، آن را یکی از بهترین آثار ساخته شده در تاریخ سینما می‌داند. او فردی است که با بازی‌های رایانه‌ای میانه‌ای هم ندارد اما توانسته با داستان رالف خرابکار که پیرامون جهان گیمینگ می‌چرخد، ارتباط بگیرد. رالف خرابکار و موفقیتش  باعث شد که این اثر تبدیل به یک فرنچایز شده و دنباله‌ای موفق بر این انیمیشن نیز ساخته شود.

خلاصه انیمیشن رالف خرابکار

داستان حول محور بازی‌های ویدیویی است و درباره یک بازی قدیمی و محبوب است. رالف ملقب به رالف خرابکار یکی از شخصیت های بازی رایانه‌ای است که این انیمیشن داستان زندگی خسته کننده آن را نشان می‌دهد. رالف نقش منفی یک بازی به نام فلیکس‌ تعمیرکار است که او از این کار خسته شده است و میخواهد مثل شخصیت مثبت بازی فلیکس‌ ، تبدیل به قهرمان بازی شودرالف‌ از داخل کابل ها و موج های پروژکتور از بازی فلیکس تعمیرکار خارج شده و به دنیای مرکزی بازی ها میرسد.‌در این جهان تمامی شخصیت های بازی ها می‌توانند همدیگر را ملاقات کنند.رالف برای بدست آوردن مدال طلایی میخواهد خودش را به بقیه شخصیت ها نشان بدهد اما بهش اخطار داده میشود چون بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ، یک شخصیت منفی بازی نمی‌تواند،‌ با این حال رالف مصمم است تا این مدال طلایی را بدست بیاورد و زندگی خود را تغییر دهد.خطر بزرگی که رالف را تهدید میکند این است که اگر در خارج از بازی خودش دچار حادثه ای شود برای همیشه نابود می‌شود…

انیمیشن گربه چکمه پوش (Puss In Boots)

Puss in Boots: The Last Wish': Voices Behind Each Animated Character

  • امتیاز (IMDb): ۶.۶
  • کارگردان: کریس میلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

استودیو دریم ورکس با ساخت فرنچایز «شرک» توانست خودش را برای چندین سال در عالم سینما تثبیت کند و رقیب سرسختی برای سایر استودیوهای انیمیشن سازی مانند والت دیزنی بشود. شرک گل سرسبد محصولات این استودیو به شمار می‌رفت اما یک کاراکتر فرعی در جهان شرک وجود داشت که در زمان اکران قسمت دوم این انیمیشن، توانست بین هواداران به محبوبیت خاصی پیدا کند. گربه چکمه پوش با صداپیشگی آنتونتیو باندراس از آن دسته شخصیت‌هایی بود که با ادا و اطوار و شخصیت‌پردازی دقیقی که داشت توانسته بود شرایطی را فراهم کند تا در یک اسپین آف مستقل ظاهر شود. موفقیت این انیمیشن باعث شد که هم یک سریال چند فصلی و همچنین قسمت دوم آن نیز ساخته شود و زمینه‌ساز ساخت شرک ۵ در آینده نزدیک شود.

خلاصه انیمیشن گربه چکمه پوش

داستان انیمیشن گربه چکمه پوش با وقایع قبل از شرک ۲ برمی‌گردد و ما را با ریشه‌های این شخصیت آشنا می‌کند. گربه چکمه پوش در دوران طفولیت خود در یک مرکز کودکان بی‌سرپرست نگه‌داری می‌شود و با رویای رسیدن به لوبیای سحرامیز بزرگ می‌شود. گربه چکمه پوش که یک توله شر و شیطان است دائماً به‌ دله دزدی مشغول است تا بتواند خودش را سیر نگه دارد. دوست صمیمی‌اش نیز پا به پای او در این جرائم شرکت می‌کند و به او نارو می‌زند و باعث می‌شود که گربه چکمه‌پوش سال‌ها در مخفیگاه خود باقی بماند تا دستگیر نشود. او پس از سال‌ها دوباره به شهر برگشته و این بار قصد دارد تا واقعا بتواند به رویای کودکی خود یعنی رسیدن به لوبیای سحرامیز و بالا رفتن از آن دست پیدا کند.

انیمیشن نام تو (Your Name)

Your Name" Review | The Stony Brook Press

  • امتیاز (IMDb): ۸.۴
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶

انیمه نام تو از مهمترین انیمه‌های سینمایی چند سال اخیر است و توانست با ترکیب ژانر فانتزی و علمی تخیلی با المان‌های عاشقانه یک اثر متفاوت خلق کند. محبوبیت نام تو به حدی جهانی شد که بارها و بارها از ایده داخل این انیمه تقلید شد و آثار متعددی شبیه به درونمایه داستان نام تو در کشورهای مختلف ساخته شد؛ البته ناگفته نماند که فیلمنامه خود این انیمه نیز با الهاماتی از فیلم «خانه مرداب» نوشته شده است.

خلاصه انیمیشن نام تو

داستان انیمه «نام تو» درباره دو دانش آموز است؛ یکی دختر و یکی پسر. میتسوها دختری احساساتی است که در شهر ایتوموری زندگی می‌کند و تاکی پسری درس‌خوان و کاری است که در توکیو با پدر خودش زندگی می‌کند. میتسوها از زندگی روستایی خود زده شده و دلش عزیمت به شهر بزرگی مانند توکیو را می‌خواهد اما می‌داند که با توجه به اوضاع خانواده خود امکان چنین سفری وجود ندارد؛ ضمن اینکه پدر میتسوها شهردار روستای کوچک آن‌ها است. یک روز این دو از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که بدن‌هایشان باهم جابجا شده و و سعی می‌کنند که این موضوع را به طرق مختلف به گوش هم برسانند. همچنین وقتی که داستان کمی پیش می‌رود این دو شخصیت متوجه می‌شوند که در یک زمان حضور ندارند و هر یک در دو زمان متفاوت زندگی می‌کنند!

انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spiderman: Into SpiderVerse)

Spider-Man: Into the Spider-Verse review: "A joyful, trippy new incarnation" | GamesRadar+

  • امتیاز (IMDb): ۸.۴
  • کارگردان: پپیتر رمزی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

خلاصه انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی

انیمیشن‌های اقتباس شده از داستان سوپرقهرمانان معمولاً آثاری توخالی و با تکیه بر عناصر اکشن هستند تا هواداران این کاراکترها را راضی نگه دارند. چند سالی است که دنیای سینما به مقوله سوپرهیروها (ابرقهرمانان) بیشتر از پیش توجه نشان داده و این مضامین را وارد لایه‌های پیچیده‌تری کرده است. استودیو مارول که سردمدار این توجه بوده، توانسته با خلق یک جهان سینمایی و ساخت چندین فیلم سینمایی و سریال، یک دنیای پولساز و محبوب را بسازد اما در عالم انیمیشن از این کار عاجز مانده بود. انیمیشن مرد عنکبوتی اما توانست این طلسم را بشکند و کاری کند تا مارول در دنیای انیمیشن هم بدرخشد.

داستان این انیمیشن در رابطه با پسری به نام مایلز مورالز است که در دنیای کمیک بوک‌های اسپایدرمن یکی از مردان عنکبوتی اصلی به شمار می‌رود. او طرفدار قهرمان شهرشان یعنی اسپایدرمن است و دوست دارد که بتواند روزی مانند این ابرقهرمان، با جنایتکاران بجنگد و به امنیت مردم شهر کمک کند. پدر مایلز هم یک افسر پلیس است و به نوبه خود با بزهکاران درگیر است و هر روز برای نجات شهر از دست آن‌ها تلاش می‌کند اما پدر مایلز با راه و روش اسپایدرمن نیویورک موافق نیست و او را دشمن مردم می‌داند. مایلز توسط عنکبوتی رادیواکتیوی گزیده می‌شود و قدرت‌های عنکبوتی پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا کار خود را در کنار اسپایدرمن ادامه دهد و در این راه با دنیاهای دیگری روبرو می‌شود و متوجه می‌شود چند ده اسپایدرمن در جهان‌های موازی حضور دارند.

انیمیشن لاکپشت قرمز (Red Turtle)

The director of Studio Ghibli's The Red Turtle went deep into the origins of the film at TIFF | The Verge

  • امتیاز (IMDb): ۷.۵
  • کارگردان: مایکل دودوک دویت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶

خلاصه انیمیشن لاکپشت قرمز

انیمیشن لاکپشت قرمز یک اثر هنری است و انیمیشنی نیست که فقط و فقط مختص کودکان باشد. لاکپشت قرمز یک اثر با مفاهیم عمیق فلسفی-روانشناختی است و در مدت زمان نسبتا کوتاه خود (حدودا هفتاد دقیقه) به عمق قلب تماشاگر خود نفوذ می‌کند. این اثر کاری مشترک از استودیو جیبوری (که با انیمه‌های هایائو میازاکی شناخته می‌شود) و استودیو وایلد بانچ است و با حضور در جشنواره کن ۲۰۱۶ توانست در این فستیوال سینمایی بدرخشد.

قصه «لاکپشت قرمز» در یک جزیره روایت می‌شود و هیچ دیالوگی در طول انیمیشن ادا نمی‌شود. مردی در این جزیره به‌تنهایی گیر کرده و نمی‌داند باید چه کند. او کم کم دست و پای خودش را جمع کرده و با وسایلی که در جزیره پیدا می‌کند برای خودش آشیانه‌ای می‌سازد و زندگی خود را در جزیره پیش می‌برد تا زمانی که بتواند با یک قایق از آن فرار کند. او هر بار تلاش می‌کند با قایق به بیرون از جزیره برود با یک مشکل بزرگ مواجه است: یک لاکپشت غول‌پیکر گنده که نمی‌گذارد او از این جزیره برود و قایقش را واژگون می‌کند. او سعی می‌کند با این لاکپشت درگیر شود تا بتواند راه نجات خودش از این جزیره را بسازد غافل از اینکه هویت پنهان و اصلی این لاکپشت، چیزی نیست که مرد آن را می‌بیند…

انیمیشن ماجراهای تن تن (The Adventures Of Tin Tin)

The Adventures of Tintin - Watch Full Movie on Paramount Plus

  • امتیاز (IMDb): ۷.۳
  • کارگردان: استوین اسپیلبرگ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

تن تن از محبوب‌ترین کاراکترهای دنیای کمیک‌بوک‌ها است و بیش از صد سال عمر و قدمت دارد. هرژه خالق این کاراکتر است و کتاب‌های تن تن او تاکنون چندین بار به فیلم و انیمیشن تبدیل شده است. تن تن خبرنگاری است که همراه با سگ باهوش و باوفای خود یعنی میلو (برفی) به دنبال جنجال‌ها می‌رود و وارد ماجراهای هیجان‌انگیزی می‌شود. او دوستانی چون کاپیتان هادوک و پرفسور تورنسل را نیز در این ماجراجویی‌ها همراه خود دارد.  انیمیشن تن تن که در دهه گذشته میلادی توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شد، سرآغازی بر یک پروژه بزرگ اقتباسی از کتب تن تن بود که البته در حال حاضر سرنوشت نامعلومی برای دنباله‌های سینمایی آن وجود دارد با این حال این اثر توانسته به خوبی حال و هوای هیجان‌انگیز کمیک‌بوک‌های تن تن را حفظ کند.

تماشای آنلاین انیمیشن تن تن در پلتفرم فیلم نت

خلاصه انیمیشن ماجراهای تن تن

داستان این انیمیشن اقتباسی ترکیبی از سه کتاب کمیک از مجموعه تن تن است. کتاب‌های خرچنگ پنجه‌طلایی و راز اسب‌شاخ‌دار و همچنین گنج‌های راکهام سرخ منبع الهام داستان این اثر هستند. قصه اصلی هم از جایی آغاز می‌شود که تن تن ماکت یک کشتی مشهور به نام اسب تک شاخ را می‌خرد و سپس متوجه می‌شود ماکتی که در دستش است، یک راهنمایی برای نقشه گنج یک دزد دریایی مشهور است. تن تن در طول کشف راز این معما با کاپیتان هادوک برخورد می‌کند و دوستی صمیمانه‌ای بین این دو نفر ایجاد می‌شود اما دشمنان زیادی در پی این نقشه هستند و تن و تن رفقایش از گزند این آدم‌ها در امان نیستند…

شما می‌توانید برای تماشای انیمیشن‌های این لیست و مرور کردن بهترین انیمیشن‌ های دهه اخیر از پلتفرم فیلم‌نت استفاده کنید که همگی این آثار را با کیفیت بالا برای تمامی انیمیشن دوستان عرضه کرده است.

آرش پارساپور

برچسب‌ها: انیمه،انیمیشن،برادران وارنر،برگزیده،پیکسار،تیتر یک،دیزنی،دیو و دلبر،هایائو میازاکی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها