به‌بهانه حضور زنان در برنامه‌های کمدی‌محور فیلم‌نت

خنده زیبای مادران و خواهران ایران
نقد
- 4 دقیقه مطالعه
در حال حاضر دو برنامه «شب‌آهنگی» و «عیدی HD» که به‌عنوان دو برنامه پرطرفدار تاک‌شو از پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش است، میزبان بازیگران زن کشور شده و آن‌ها را از قلم نینداخته است. 

 

به گزارش فیلم‌نت نیوز، این جمله که «زنان در کمدی ایران» جایگاهی ندارند، جمله چندان درستی نیست چراکه زنان کمدین در عرصه بین‌المللی هم جایگاه کمتری دارند. اساساً نگاهی در جهان وجود داشته و دارد که زنان هنرمند را از فضای کمدی دور کرده و مانند اکثر رشته‌های هنری و غیرهنری، مردان را سردمدار آن قرار داده است. با این حال چند سالی می‌شود که در دنیا این نگرش عوض شده و حالا استندآپ کمدین‌های خانم مطرحی هم در جهان حضور دارند که محبوبیت زیادی دارند و پای این موضوع به ایران هم باز شده‌است. حالا دیگر بازیگران کمدی زن بیشتر از پیش در جهان و ایران حضور دارند و اهمیت به این قشر از هنرمندان راه را برای ظهور کمدین‌های زن دیگر، بیشتر باز می‌کند. همچنین پلتفرم فیلم‌نت توانسته با توجه به اهمیت این موضوع، کارنامه قابل قبولی از خودش به‌عنوان بازتاب دهنده حضور زنان در برنامه‌های کمدی محور داشته باشد.

برنامه رئالیتی‌شوی کمدی «جوکر» که سال‌ها پیش از VODها پخش شد و به محبوبیت فراوانی رسید، یک انتقاد همگانی در پی خود داشت و آن هم جدی نگرفتن زنان و غیبت بانوان در آن بود. این نقد درست و به‌جا در آن زمان تا پایان پخش فصول اولیه این برنامه، مورد توجه سازندگان قرار نگرفت و آن‌ها فضای مردانه خود را تا پایان جوکر ادامه دادند. با اینکه شنیده‌ها حکایت از این دارد که «جوکر ۲» با حضور زنان ضبط شده و بالاخره به این انتقاد، پاسخی داده شده اما این مسیر پیش‌تر توسط چندین برنامه کمدی‌محور دیگر شکل گرفت و توانست به رشد و بالندگی زنان کمدین، کمک کند. 

به‌عنوان مثال در برنامه «ناتو»، حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر برای انجام یک بازی کمدی‌محور، از اولین جرقه‌هایی بود که زنان را در یک رئالیتی‌شوی ایرانی در کنار مردان قرار داد و کاری کرد که مخاطب بتواند از فضای مردانه کمدی بدون آنکه از شدت بامزه بودن آن کاسته شود، لذت ببرد. در حال حاضر نیز دو برنامه «شب‌آهنگی» و «عیدی HD» که به‌عنوان دو برنامه پرطرفدار تاک‌شو از پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش است، میزبان بازیگران زن کشور شده و آن‌ها را از قلم نینداخته است. 

در برنامه «شب آهنگی» حضور فاطمه گودرزی و زهرا داوودنژاد نشان داد که حامد آهنگی می‌تواند شوخ و شنگی برنامه خود را با بازیگران زن هم ادامه دهد و آن‌ها نیز تماشاگران را بخندانند. آهنگی در همین برنامه از حضور زنان تماشاگر نیز نهایت استفاده را برده و ثابت کرده که نگاه ویژه‌ای به حضور زنان در برنامه خود دارد. او برخلاف برخی نظرات دگماتیسم، خندیدن زنان را در قاب جادویی تلویزیون موضوع عجیب و غریبی نمی‌داند و فعالیت آن‌ها در برنامه خودش را به حداکثر رسانده است. 

هر دو مهمان خانمی که در برنامه شب آهنگی حضور داشتند توانستند با وجود برخی محدودیت‌ها، سطح برنامه را از نظر انرژی بالا نگه دارند. محدودیت‌ها در این برنامه‌ها منجر به بروز «خلاقیت‌ها» می‌شود و مسابقات و سرگرمی که اتاق فکر شب آهنگی برای مهمانان خانم خود تدارک دیده بودند، توانسته بود بدون ایجاد هیچ گونه حاشیه‌ای، جذابیت برنامه و خنده‌دار بودن آن را حفظ کند.

امیرحسین قیاسی در برنامه «عیدی HD» پا را فراتر گذاشته است و با دعوت از بازیگری چون مریم امیرجلالی، مادران را در دنیای کمدی به تصویر می‌کشد. همانطور که خود قیاسی به‌درستی اشاره می‌کند که امیرجلالی در حال حاضر یک Idol یا به قولی یک نماد از مادر ایرانی در فیلم و سریال‌های تلویزیونی است؛ مریم امیرجلالی هم شوخی‌های مادرانه خودش را با مجری برنامه دارد. با تماشای صحبت‌های قیاسی و امیرجلالی، توگویی که مخاطب در حال دیدن صحبتی صمیمانه و گرم بین یک مادر و فرزند است؛ صحبتی که در آن مهر و محبت همراه با طنازی‌های ظریف مادرانه وجود دارد و کانون هر خانواده‌ای را گرم می‌کند.

برنامه «عیدی HD» با دعوت از مریم امیرجلالی نشان می‌دهد که مادران چقدر برازنده این صفت هستند که عنوان نقطه کانون خانواده را بر دوش بکشند. مادران ایران در عین حال که نگرانی‌های خاص خودشان را دارند و عصبانیت‌هایشان نیز در لحظاتی گریبانگیر هر فرزندی شده، اما در نهایت تمام کارهایشان رنگ و بویی از کمدی دارد. اگر مادر ایرانی با دمپایی خود به سراغ فرزندش می‌رود، این موضوع تبدیل به یک اکت کمدی در خاطره و اذهان همه ایرانیان شده و یا حرص خوردن مادرها و تهدیدهایشان و خط و نشان کشیدن‌هایشان برای بچه‌های خود، همگی تبدیل به اکت‌های بامزه‌ای شده که فقط و فقط از عمق دل یک مادر می‌تواند بروز پیدا کند. مادران ایرانی افرادی هستند که مانند هر انسان دیگری، غم و غصه‌های خودشان را دارند و شاید بیراه نباشد که بگوییم غمگین‌ترین نوع ناراحتی، متعلق به این عزیزان است اما آن‌ها حتی در اوج این اندوه‌ها، کماکان بامزگی خودشان را دارند. مریم امیرجلالی دقیقاً توانسته چنین کاراکتری از شأن مادران ایران را نشان دهد که رنگی واقعی‌تر از سمبل مادران در سینمای گذشته کشور دارد.

زنان کمدین

امیرحسین قیاسی با دعوت از مریم امیرجلالی به حضور بیشتر زنان در تاک‌شو‌ها کمک می‌کند؛ موضوعی که در تاک‌شوهای سابق کمتر به آن پرداخته شده و با نگاهی به لیست بلندبالای مهمانان، می‌توان دید که نقش زنان حتی در گفتگوهای کمدی محور، کمتر جدی گرفته شده است.

پلتفرم فیلم‌نت و حضور پررنگ زنان در تمام برنامه‌های تاک‌شو و رئالیتی‌شوهایش باعث شده که این راه و روش به تمام برنامه‌سازی‌ها راه پیدا کند به‌عنوان مثال رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» فیلم‌نت هم از حضور زنان بی‌نصیب نمانده و بازیگران (یا شاید بهتر باشد بگوییم بازیکنان) ماهری از این قشر در سلسله برنامه‌های آن حضور داشتند. این راه آنقدر گسترش و اشاعه پیدا کرده که مسیر خودش را در سایر برنامه‌های محبوب VODها نیز پیدا کرده است. حالا مهران مدیری در برنامه «اسکار» خودش هم دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد به‌همراه داشته باشد. رشد این راه و روش‌ها و زدودن افکار اشتباه و غلطی که پیش‌تر در صدا و سیما وجود داشت؛ می‌تواند منجر به این شود که زنان در عرصه کمدی بیشتر از پیش دیده شوند و چشمان مخاطب به حضور آن‌ها در این عرصه عادت کند؛ نه آنکه آن را نهی کند.

برای تماشای برنامه‌های تاک‌شو و رئالیتی‌شو جذاب و کمدی‌محور می‌توانید به پلتفرم فیلم‌نت مراجعه کنید.

آرش پارساپور

برچسب‌ها: تاک شو،تیتر یک،حامد آهنگی،شب آهنگی،کمدی،یادداشت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها