«شب آهنگی»؛ شادی از جنس خانه‌های مردم

- 5 دقیقه مطالعه
رئالیتی شوی «شب آهنگی» شب‌های دوشنبه به طور اختصاصی از فیلم‌نت پخش می‌شود؛ کاری قابل قبول با اجرای درست حامد آهنگی.

به گزارش فیلم نت نیوز، تب تاک‌شو‌های ایرانی سراسر بسترهای صوت و تصویر فارسی را دربرگرفته و برنامه‌های مختلفی به‌صورت قارچ‌گونه در این بسترها شکل پیدا می‌کنند. اگر روزی روزگاری مجریان تلویزیونی با برنامه‌هایی چون صندلی داغ، ماه عسل و یا شب شیشه‌ای روی کار آمدند و فضای تاک‌شو را در ایران شکل دادند؛ حالا تهیه‌کنندگان دربه‌در دنبال چهره‌هایی هستند که تاک‌شو اختصاصی خود را داشته باشند. در واقع تصمیم اشتباهی که تهیه‌کنندگان اصرار بر آن دارند، حضور بازیگران ستاره و محبوب به‌جای مجری برنامه است و تصورشان بر اینست که همین موضوع می‌تواند برگ برنده دیده شدن یک برنامه را به‌همراه داشته باشد. برنامه «شب‌ آهنگی» محصول اختصاصی فیلم‌نت اما این تفکر اشتباه را تکرار نکرده، یک مجری کار درست پشت میز خود نشانده و مهمانان خود را هم لزوماً از بین سوپراستارها انتخاب نمی‌کند. شب‌ آهنگی بدون تکیه بر چهره‌ها و با استفاده از مهارت اتاق فکر و مجری خود است که راهش را پیش می‌برد و توانسته تا امروز یکی از بهترین تاک‌شوهای چند سال اخیر را رقم بزند.

حامد آهنگی کار خود را به‌عنوان یک کمدین آغاز کرد. او تا سالیان سال در جُنگ‌های جزیره کیش به اجرای تئاترهای کمدی می‌پرداخت و با برنامه خندوانه ورود خود را به عرصه تصویر جدی‌تر کرد. او توانسته چهره‌ای از خودش بسازد که می‌تواند فی‌البداهه شوخی کند و از همه مهم‌تر اینکه می‌داند چطور باید شوخی کند تا از مرزها را رد نکند. حامد آهنگی درست مانند آن دایی بامزه‌ای در یک جمع خانوادگی می‌ماند که همه منتظرش هستند تا به مهمانی بیاید و یخ جمع را بشکند. او می‌داند چطور شوخی خانوادگی کند و لحن صحبت‌ها و حرف‌هایش طوری باشد که هیچ پدر و مادری از اینکه فرزندش در کنار او مشغول تماشای برنامه آهنگی هستند، آزرده‌خاطر نشود.

در علوم ارتباطات و روابط فردی، گفته می‌شود که ارتباط گرفتن همراه با شوخی و مزاح می‌تواند باعث شکل‌گیری یک گفتگوی بهتر شود. اگر شهاب حسینی در برنامه هم‌رفیق نتوانست این شوخی‌ها را درست پیش ببرد و یا مهران غفوریان در تاک‌شوی خود اسیر خطوط پررنگ قرمز صدا و سیما است و به‌اصطلاح عامیانه، دست و بالش بسته شده است؛ آهنگی شوخی‌های خود را به‌موقع و به‌درستی رو می‌کند. برنامه شب‌ آهنگی اتاق فکری دارد که در بیشتر مواقع توانستند نکات بدیعی را وارد برنامه کنند و تا جای ممکن خودشان ترندسازی می‌کنند تا دست به دامن ترندهای محبوب برنامه‌های اینترنتی شوند.

خانم‌ها مقدم هستند!

برنامه «شب آهنگی» تقریبا چهار قسمت دارد. مجری برنامه بدون وقفه و بدون تبلیغات زیادی که در فصل قبلی ادا می‌کرد، یک مسابقه بین بانوان تماشاگر برپا می‌کند. هدف مسابقه‌های «شب آهنگی» دو قشر کمتر دیده شده هستند: بانوان میان‌سال و مسن و مردان میان‌سال و مسن. آهنگی به‌جای جوان‌گرایی سعی می‌کند که نسل‌های گذشته را در محتوایی که برای نسل آلفا و زد ساخته درگیر کند و یک تقاطع درست بسازد. او با زنان برنامه خود را شروع می‌کند و مسابقه بامزه‌ای را با این قشر ترتیب می‌دهد که یک شروع طوفانی برای برنامه‌اش است. در این قسمت او حد و مرز شوخی‌ها را رعایت می‌کند و شاید در برخی مواقع اقداماتی از او سر می‌زند که از نظر برخی افراد، دست انداختن مهمانانش است اما واقعیت اینجاست که او جنبه همه افراد را می‌سنجد و لب همین مرز حرکت می‌کند. کسی قرار نیست از شوخی‌های او ناراحت شود و آهنگی توانسته با ارتباط درستی که برقرار می‌کند؛ به این مهم دست پیدا کند و مثل یک عضو خانواده سربه‌سر این افراد بگذارد.

خونه من به‌جای استودیو من

قسمت دوم برنامه «شب آهنگی» به معرفی مهمان می‌پردازد؛ مهمانی که حتما یک هدیه با خود به همراه دارد تا رسم صله رحم ما ایرانیان را تداعی کند. او از همان اول کار با خطاب کردن «خونه من» به جای استودیو، نشان می‌دهد که مهمان برنامه به‌معنای واقعی مهمان است و این برنامه یک دورهمی دوستانه است و نه یک شوی تلویزیونی. آغاز سخن با مهمان برنامه با کمک هوشمندی مجری برنامه و محتوای نوشته شده توسط اتاق فکر پیش می‌رود و در ادامه مجری برنامه با مهمانش وارد آشپزخانه می‌شوند.

آشپزخانه با عشق

آشپزخانه یا به قول قدیمی‌ها مطبخ، بخشی از خانه است که در آن عشق و شور و هیجان وجود دارد. سازندگان با علم بر این موضوع، اصلی‌ترین بخش مسابقه و یا چالش خود با مهمان را معمولاً به آشپزخانه می‌کشانند. این مکان در خانه برای قشر مادران خانواده‌های سنتی که شاید اصلی‌ترین مخاطب این برنامه باشند؛ فضایی است که مدت زمان زیادی از وقت خود را در آن می‌گذرانند. آشپزخانه جایی است که در مهمانی‌ها در آن برو و بیا وجود دارد و مردان و زنان در آن با عشق غذا می‌پزند و یا حتی تمیز کردن آن لذت مضاعفی نسبت به نظافت سایر بخش‌های منزل دارد. آشپزخانه برنامه شب‌آهنگی هم جایی است که در آن مجری گاهی با مهمانانش شوخی‌هایی می‌کند که مهمان اصلی نمی‌بیند. اساساً این قبیل شوخی‌ها که آهنگی با تماشاگران دارد و این موضوع را به بیننده و آن‌ها القا می‌کند که آن‌ها در یک تیم هستند و مهمان اصلی برنامه در تیم دیگر؛ باعث به‌وجود آمدن یک همذات‌پنداری خاص بین تماشاگر و مجری می‌شود. آن‌ها حس میزبان بودن می‌کنند و خودشان را صاحب برنامه می‌دانند.

مسابقه‌ای از جنس مجازات که در آشپزخانه پخش می‌شود جنس امروزی دارد و احتمالاً از سیل انبوه مسابقات برگزار شده اینچنینی در یوتوب الهام گرفته شده است. این مسابقات قرار است چالش‌های بامزه‌ای را به‌تصویر بکشند و در نهایت مجازات نوشیدن یک معجون ترکیبی عجیب و غریب را به بیننده نشان دهند. مسابقه با مجازات از جمله برنامه‌هایی است که این روزها در پلتفرم یوتوب محبوبیت بسزایی پیدا کرده و عرضه چنین محتوایی که عموماً برای نسل زد شناخته شده است و برای بزرگترها نه، بازهم از آن دست تقاطع‌هایی است که تیم برنامه شب آهنگی تلاش کرده تا به آن دست پیدا کند.

تقاطع نسل قدیم و جدید

در ادامه برنامه برنامه «شب آهنگی» سراغ قشر مردان میان‌سال و مسن می‌رود و از سوژه‌ای استفاده می‌کند که در فصل قبلی بسیار دیده شد و کلیپ‌های کوتاه آن در شبکه‌های مجازی وایرال یا همان فراگیر شد. مسابقه خوانندگی از دیرباز جزو مسابقاتی بوده که همه نسل‌ها به آن علاقه‌مند هستند و ترکیب آن با سمی خواندن آهنگ‌ها توسط افرادی که هیچ شناختی از موسیقی در حال پخش ندارند، لحظاتی را خلق می‌کند که پیر و جوان با آن همراه می‌شوند. این سوژه یکی از ترندها تقریباً اصیل برنامه شب آهنگی است که در فصل قبل توانست محبوبیت بسزایی در بین مردم پیدا کند و ادامه دادن و بسط دادن آن، انتخاب درستی از سوی تیم سازنده بوده است.

باید اعتراف کرد تیم برنامه «شب آهنگی» شادی را می‌شناسند و جنس شادی کردن مردم ایران را لمس کرده‌اند. آن‌ها با حفظ رعایت قوانین کشور و راه رفتن روی خط لبه قرمز سکوی تنظیم‌گران و ناظران برنامه‌های صوتی و تصویری، یک نوع شادی را به تصویر می‌کشند که در خانه تماشاگران جاری است. تماشای رقص گروهی داریوش فرضیایی با تماشاگران، شوخی‌های لسانی مهران غفوریان و یا صحبت‌های جواد خیابانی درباره فیلم تایتانیک، از آن دسته صحبت‌هایی است که بدون رد کردن خط قرمز، وارد دسته شوخی‌ها و شادی‌هایی می‌شود که بین مردم رایج است و تا پیش از این زیر تیغ سانسور بود. تماشای شادی مردمی و همراه شدن با آن از هنرهایی است که هر کسی به آن در برنامه‌اش دست پیدا نمی‌کند و «شب آهنگی» نشان داده که این قبیل موارد را می‌توان بدون داشتن یک ستاره بازیگر به‌عنوان مجری و با یک مجری توان‌مند و اتاق فکر خلاق که به فکر به دست آوردن دل نسل جدید و قدیم است، به‌دست آورد.

آرش پارساپور

شب آهنگی را در فیلم نت به طور اختصاصی ببینید.

گالری عکس شب آهنگی

برچسب‌ها: برگزیده،تیتر یک،حامد آهنگی،شب آهنگی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها