همه چیز در مورد سریال شوگان (Shogun)

- 6 دقیقه مطالعه
«شوگان» این روزها سرگرم‌کننده‌ترین سریال خارجی است که می‌توانید در فیلم‌نت تماشا کنید.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، سریال «شوگان» که این روزها بین سریال‌بین‌های ایرانی پرطرفدار شده در سال ۲۰۲۴ ساخته شده است. این سریال که محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام است، قصه خود را در ژاپن روایت می‌کند. پیش از این، سریال کوتاه دیگری در سال ۱۹۸۰ از رمان «شوگان» اقتباس شده بود و این دومین اقتباس از این رمان است. در بین سریال‌های وایرال شده در سینمای جهان کمتر اثری اینگونه وارد زندگی و سیاست در ژاپن شده است و می‌توان گفت برخی از وجوه تصویرشده در این اثر برای اولین‌بار پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرد. گرچه درباره هاراگیری (خودکشی ژاپنی) چیزهایی دیده و شنیده‌ایم ولی در «شوگان» شکل دیگری از آشنایی با این رسم قدیمی ژاپنی که دیگر منسوخ شده است، دیده می‌شود.

دوبله اختصاصی سریال شوگان ارائه شده توسط فیلم‌نت

خلاصه داستان سریال شوگان

سریال «شوگان»، داستان دریانورد ماهیگیری به نام جان بلکتورن است که بعد از غرق شدن کشتی‌اش وارد ژاپن می‌شود، و بعد از مدتی به کمک یوشی توراناگا راه‌های سامورایی شدن را طی می‌کند.

«شوگان» داستان برخورد دو مرد جاه‌طلب از جهان‌های مختلف و زن مرموز یک سامورایی را دنبال می‌کند. جان بلکتورن، ملوان انگلیسی ریسک‌پذیری است که با کشتی آسیب‌دیده‌اش در ژاپن (سرزمینی که فرهنگ ناآشنایش نهایتاً او را بازتعریف خواهد کرد) سر درمی‌آورد؛ ارباب توراناگا، یک دایمیو زیرک و قدرتمند، در تقابل با رقبای خطرناک و سیاسی خود قرار گرفته و بانو ماریکو، زنی با مهارت‌های بسیار ارزشمند اما با اصالت خانوادگی ناشایستی‌است که باید ارزش و وفاداری خود را ثابت کند.

امتیاز سریال شوگان

پیش زمینه تاریخی سریال شوگان

شوگان‌سالاری کاماکورا (۱۱۸۵–۱۳۳۳)

اولین شوگان‌سالاری، معروف به شوگان‌سالاری کاماکورا، توسط میناموتو نو یوریتومو پس از پیروزی در جنگ گنپی تأسیس شد. این دوران نشان‌دهنده آغاز ظهور سامورایی‌ها به عنوان طبقه حاکم بود. شوگان‌سالاری کاماکورا با سیستم فئودالی که در آن سامورایی‌ها به عنوان طبقه حاکم خدمت می‌کردند، مشخص می‌شد. شوگان‌سالاری با چندین چالش از جمله حملات مغول‌ها در قرن سیزدهم مواجه شد که با موفقیت دفع شدند.

شوگان‌سالاری آشیکاگا (۱۳۳۶–۱۵۷۳)

شوگان‌سالاری آشیکاگا، که به نام شوگان‌سالاری موروماچی نیز شناخته می‌شود، توسط آشیکاگا تاکااوجی تأسیس شد. این دوران شاهد شکوفایی فرهنگ ژاپنی، به ویژه در هنرها، با توسعه تئاتر نو و مراسم چای بود. با این حال، این دوران نیز با بی‌ثباتی سیاسی و نزاع همراه بود که منجر به دوره سنگوکو، زمان جنگ‌های داخلی پیوسته، شد.

شوگان‌سالاری توکوگاوا (۱۶۰۳–۱۸۶۸)

شوگان‌سالاری توکوگاوا، که توسط توکوگاوا ایه‌یاسو تأسیس شد، پایدارترین و باثبات‌ترین شوگان‌سالاری بود. این دوره نیز به نام دوره ادو شناخته می‌شود، که به نام پایتخت شوگان‌سالاری، ادو (توکیوی امروزی)، نامگذاری شده است. شوگان‌سالاری توکوگاوا یک سلسله‌مراتب اجتماعی سخت‌گیرانه را اجرا کرد، ژاپن را از تأثیرات خارجی منزوی کرد و از طریق سیستمی به نام سانکین کوتای، که در آن دایمیوها (اربابان فئودال) ملزم به گذراندن هر سال دیگر در ادو بودند، صلح را حفظ کرد. این دوران شاهد رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی و تثبیت قدرت بود.

خلاصه شوگان

تم‌های اصلی سریال شوگان

برخورد و سازگاری فرهنگی: سفر بلکتورن یک سفر از غوطه‌وری فرهنگی و سازگاری است. او به عنوان یک بیگانه با تعصبات اروپایی شروع می‌کند، اما به تدریج یاد می‌گیرد که به آداب و رسوم ژاپنی احترام بگذارد و آنها را بپذیرد.

قدرت و سیاست: رمان به شدت به مبارزات قدرت و مانورهای سیاسی طبقه سامورایی می‌پردازد. جاه‌طلبی توراگا برای تبدیل شدن به شوگان، بخش بزرگی از داستان را پیش می‌برد.

افتخار و وظیفه: مفاهیم افتخار (بوشیدو) و وظیفه (گیری) برای اقدامات و تصمیمات شخصیت‌ها مرکزی هستند و نشان‌دهنده کد رفتاری سامورایی‌ها هستند.

بازیگران و عوامل سریال شوگان

جان بلکتورن (آنجین-سان): شخصیت اصلی، یک ناوبر ارشد یک کشتی هلندی، که در ژاپن گرفتار می‌شود. شخصیت او تغییرات قابل توجهی می‌کند، زیرا او درباره فرهنگ و سیاست ژاپن می‌آموزد.

توراگا (لرد توراگا): بر اساس شخصیت تاریخی توکوگاوا ایه‌یاسو، توراگا یک دایمیوی قدرتمند است که به دنبال تبدیل شدن به شوگان است. او یک استراتژیست ماهر است و رابطه پیچیده‌ای با بلکتورن دارد.

ماریکو (بانوی تودا بونتارو): یک مسیحی تبدیل‌شده و سامورایی، ماریکو مترجم و راهنمای بلکتورن می‌شود. او شخصیتی کلیدی در پر کردن فاصله فرهنگی بین بلکتورن و ژاپنی‌ها است.

بازیگران شوگون

سریال شوگان چند قسمت است؟

در یک سری ۱۰ قسمتی ساخته و پخش شده است.

سریال «شوگان – Shōgun» به‌طور رسمی برای فصول دوم و سوم تمدید شد و هیرویوکی سانادا قراردادی را برای بازگشت در نقش ارباب یوشئی توراناگا امضا کرده است.

فصل اول بر پایهٔ رمانی به همین نام نوشتهٔ جیمز کلیول در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است و حالا بزرگترین مانع پیش‌روی این سریال داشتن داستانی خوب برای روایت است زیرا برخلاف فصل اول، کتاب دومی برای اقتباس وجود ندارد.

شوگان چند قسمت است

نظر منتقدان راجع به شوگان

این مینی‌سریال شبکه‌ FX تحسین‌شده‌ترین سریال سال ۲۰۲۴ است. فصل اول سریال وضعیت خوبی در بین منتقدان داشت به طور مثال در راتن تومیتوز، ۹۹ درصد از ۱۰۷ منتقد به این مجموعه امتیاز مثبت دادند و نگاه کلی آنها اینگونه بود که تصاویر زیبا در خدمت روایت بخشی از فرهنگ ژاپن قرار گرفته است. این مجموعه در متاکریتیک بر اساس نظر ۳۹ منتقد، میانگین امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ را دارد.

بر طبق برنامه رهگیری بیننده سامبا تی‌وی، «شوگان» بین ۲۶ فوریه و ۳ مارس ۲۰۲۴ استریم‌شده‌ترین برنامه در همه پلتفرم‌ها بود. همچنین این مجموعه طی هفته دوم خود در تمام پلتفرم‌ها بیشترین پخش را داشت. درپ عنوان کرد که شوگان یکی از معدود سریال‌های غیر نتفلیکس بود که رتبه نخست را پشت سر هم داشت. در ۶ مارس ۲۰۲۴ مشخص شد که شوگان در ۶ روز نخست انتشار، ۹ میلیون بازدید در پلتفرم‌های هولو، دیزنی پلاس و استار+ داشته است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

دَن فینبرگ | این شوگان بیش‌تر به عنوان یک بازی شطرنج جاه‌طلبانه سیاسی محبوبیت خواهد یافت. توازن میان دسیسه‌های ماکیاولی و اکشن‌های خوب اجراشده، همواره درگیرکننده است ولی داستان عاشقانه مرکزی سریال، ناقص‌تر از آن است که به جاذبه‌ای احساسی در شوگان بدل شود.

اینترتینمنت ویکلی | امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

کریستن بالدوین | این پروژه طولانی‌مدت که اولین بار در سال ۲۰۱۸ خبرش را شنیدیم، ارزش این همه صبر کردن را داشت. شوگان جدید که از همان اولین نماهایش، باشکوه و غوطه‌ورکننده است، یک سریال حماسی حیرت‌انگیز به شمار می‌رود که هرگز اجازه نمی‌دهد سایه دکورهای گران‌قیمت روی درام انسانی‌ای بیفتد که در کانون داستان «شوگان» قرار دارد.

سی‌ان‌ان | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

برایان لوئری | در روزگار اوج و به‌اصطلاح دوران طلایی اولیه سریال‌های کوتاه، شوگان در سال ۱۹۸۰ بهترین سریال شد و حالا پس از ۴۴ سال، این اتفاق یک بار دیگر می‌تواند روی بدهد. نسخه به‌روزشده و پرخرج و مجلل «اف‌اکس» از رمان تمام‌عیار جیمز کلول، ترکیب مسحورکننده‌ای است از اکشن، عشق و دسیسه‌های سیاسی که در قالب ۱۰ قسمت دیدنی عرضه می‌شود.

ورایتی | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

الیسن هرمن | شباهت‌های ظاهری‌ای به «بازی تاج‌وتخت» وجود دارد، از جمله ۵ مدعی سلطنت و یک خط داستانی درباره زن‌هایی که در کودکی دوست بودند و حالا در دو سوی قدرت‌هایی درگیر با هم قرار گرفته‌اند اما آنچه به نظر می‌رسد اغلب سریال‌هایی که به دنبال تکرار موفقیت «بازی تاج‌وتخت» بودند (و صرفا از قراردادهای ژانرهای فانتزی و علمی‌تخیلی پیروی کردند) فراموش کردند این بود که داستان جرج آر.آر. مارتین به همان اندازه از وقایع تاریخی واقعی هم الهام گرفته است.

نیویورک تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

مایک هِیل | شوگان سریالی پرخرج، با بازهای اغلب خوب و به دور از احساسات‌گرایی افراطی است؛ اما اگر چنین به نظر می‌رسد که داستانش کمی دچار وقفه می‌شود و سپس دوباره راه می‌افتد دلایلی دارد که با پایان‌بندی رضایت‌بخش و تکان‌دهنده‌اش روشن می‌شود. اگر هم شخصیت‌های اصلی‌ای هستند که نمی‌توانیم تحمل‌شان کنیم و اصلا نمی‌خواهیم شناخت بیش‌تری نسبت به آن‌ها پیدا کنیم، در عوض هستند شخصیت‌هایی که ما را درگیر کنند و بخواهیم داستان‌شان را دنبال کنیم.

گاردین | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

ربکا نیکلسن | این درام عالی با اطمینان به ضرباهنگ آرام خود پیش می‌رود. شوگان یک محصول تلویزیونی خوش‌ساخت، مطمئن به خود و اغلب فریبنده است.
سریال شوگان و تاریخ ژاپن

بررسی سریال از منظر تاریخ ژاپن

«شوگان» یک عنوان در حوزه سامورایی در ژاپن است. از اواخر قرن ۱۲ تا نیمه قرن ۱۹، به رهبران مبارزانی شوگان می‌گویند که در ژاپن حکمرانی می‌کردند و از نظر لغوی یعنی «فرمانده بزرگ». امپراتور ژاپن در ابتدا این عنوان بزرگ نظامی را به افرادی می‌داد که برای مبارزه با قبایل شورشی اعزام می‌شدند و سپس عنوانی شد برای بخش خاص و خانواده‌ای خاص از سیستم حکمرانی در ژاپن. به مرور شوگان‌ها در مناطق مختلف، قدرتی همپایه امپراتور داشتند و حکمرانانی محلی بودند.

نظرات درمورد شوگان

جدیدترین فیلم‌های سینمای ایران را در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت تماشا کنید.

 

برچسب‌ها: ژاپن،سریال،شوگان
نظرات

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • بسیار جذاب صحنه‌های بسیار زیبا عاطفی و عشقی نهفته بود فرهنگ بسیار زیبای قریه ژاپنی نیز ارائه شده همچنین نشون میده غربی‌ها پا به هر کجا که گذاشتن مشکلات به وجود آوردن همبستگی ملت ژاپن برای حفظ فرهنگشون فوق العاده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها