خالق مستر بین؛ باهوش‌تر از انیشتین است!
مستربین کمدین باهوش
گزارش
- 5 دقیقه مطالعه
مستر بین از آن دسته شخصیت‌های سینمایی است که محبوبیتش را در طول سالیان حفظ کرده و در ایران هم محبوبیت زیادی دارد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، شخصیت کمدی بریتانیایی با بازی روآن اتکینسون، بی‌شک یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های طنز در تاریخ تلویزیون و سینما جهان است. این شخصیت نمادین با کت و شلوار قهوه‌ای، پیراهن سفید، کراوات قرمز و چهره‌ای عبوس که همواره عروسک خرس خود را به همراه دارد شناخته می‌شود. ماجراجویی‌های خنده‌دار و گاه عجیب و غریب او در سری فیلم‌های مستر بین، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به خنده انداخته است و ما هم در فیلم‌نت نیوز سراغ این شخصیت با طنز بی‌کلام و حرکات فیزیکی خلاقانه‌اش که طعنه‌ای ظریف به زندگی روزمره و موقعیت‌های مختلف اجتماعی است، رفته‌ایم.

آغاز یک افسانه

برخلاف کاراکتر مستربین که به دلیل ساده لوحی و شخصیت کودکانه‌ای که از بهره‌هوشی کمی برخوردار است محبوبیت دارد، خالق او بسیار باهوش و خلاق است. ضریب هوشی روآن اتکینسون ۱۷۸ است و این نکته وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید ضریب هوشی انیشتین که از نوابغ جهان است ۱۶۰ بوده است.

ایده اولیه مستر بین در اواخر دهه ۷۰ میلادی، در دوران دانشجویی روآن اتکینسون در دانشگاه آکسفورد شکل گرفت. به عنوان دانشجوی ارشد مهندسی برق او در آن زمان با اجرای نمایش‌های کمدی در تئاترهای دانشجویی، استعداد خود را در این زمینه به اثبات رساند. اتکینسون با الهام از شخصیت‌های مشابه در فیلم‌های صامت و کمدین‌های پیشین، به خلق شخصیتی منحصر به فرد با حرکات اغراق‌آمیز و طنزی ظریف پرداخت.

سریال مستر بین در سال ۱۹۹۰ میلادی برای اولین بار روی آنتن رفت و به سرعت به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا تبدیل شد. این سریال به دلیل طنز فیزیکی منحصر به فرد، استفاده کم از دیالوگ و شخصیت‌پردازی ظریف مستر بین مورد تحسین قرار گرفت و خیلی‌ها هم به دلیل اینکه از دیالوگ خبری نبود و نیاز به آشنایی به زبان انگلیسی یا خواندن زیرنویس نبود با این شخصیت ارتباط گرفتند.

موفقیت در سینما

محبوبیت مستر بین به قدری بالا بود که کارگردانان دو فیلم سینمایی نیز با اقتباس از این سریال ساختند. اولین فیلم، «تعطیلات مستر بین» بود که در سال ۱۹۹۷ اکران شد و در آن مستر بین به سفری پرفراز و نشیب به فرانسه می‌رود. این فیلم به موفقیت تجاری بزرگی دست یافت. فیلم دوم، «مستر بین: مأمور مخفی» بود که در سال ۲۰۰۳ اکران شد که در آن مستر بین به طور تصادفی به یک مامور مخفی تبدیل می‌شود. این فیلم‌ هم نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کرد.

مستر بین

راز محبوبیت مستر بین

موفقیت مستر بین را می‌توان به چند عامل کلیدی نسبت داد؛ نخست اینکه طنز او جهانی است و فارغ از زبان و فرهنگ، افراد در هر کجای دنیا می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند. دیگر اینکه شخصیت مستر بین، با وجود ساده‌لوحی و کودکی‌اش، باهوش و زیرک است و همیشه راهی برای رهایی از موقعیت‌های دشوار پیدا می‌کند. روان اتکینسون بخاطر خدماتی که در زمینه امور خیریه و نمایش ارائه داده است، نشان CBE را از دستان ملکه انگلستان گرفت.

میراث مستر بین

سری فیلم‌های مستر بین نه تنها لحظات شاد و سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطبان خود رقم زده است، بلکه به عنوان یک اثر هنری ماندگار در تاریخ کمدی نیز جایگاه خود را تثبیت کرده است. مستر بین یادآور این نکته است که خنده می‌تواند زبانی جهانی باشد و با بازی بی‌آلایش و انتقال مفاهیم ساده می‌توان داستان‌های بامزه‌ای را روایت کرد. باید پذیرفت که مستر بین فراتر از یک شخصیت کمدی، به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است. این شخصیت در تبلیغات، انیمیشن‌ها و حتی بازی‌های ویدیویی نیز حضور دارد و به یکی از شایسته‌ترین شخصیت‌های کمدی در جهان تبدیل شده است.

تاثیر مستر بین در ایران

سری فیلم‌های مستر بین در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. این سریال بارها از تلویزیون پخش شده و نسل‌های مختلفی از ایرانیان با شخصیت مستر بین خاطره دارند.

سری فیلم و سریال های مستر بین

مستر بین (۱۹۹۰-۱۹۹۵)

این مجموعه شناخته شده ترین سری مستر بین است. این سریال شامل ۱۴ قسمت است که در طول ۵ سال پخش شد.

فیلم های مستر بین

بین (Bean: The Movie)

بین، یک فیلم کمدی بریتانیایی محصول سال ۱۹۹۷ به کارگردانی مل اسمیت است. این اولین فیلم بلند شخصیت مستر بین است. فیلم مذکور برگرفته از مجموعه مستر بین است. روآن اتکینسون در آن نقش یک نگهبان امنیتی نگارخانه ملی لندن را بازی می‌کند و کارفرمایانش به دلیل بی‌توجهی او به وظایف محوله، قصد اخراجش را دارند. البته با توجه به حمایت رئیس هیات مدیره گالری، آن‌ها نمی‌توانند مستر بین را اخراج کنند. در عوض، آن‌ها او را به ماموریتی چالش‌برانگیز اعزام می‌کنند.

فیلم مستربین

مستر بین: مجموعه پویانمایی (Mr. Bean: The Animated Series)

این مجموعه‌ انیمیشنی بر اساس سریال اصلی با صداپیشگی روآن اتکینسون ساخته شده است. این سریال شامل ۱۳ قسمت است که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ پخش شد. سری جدید این سریال انیمیشنی اما با طراحی گرافیکی و داستان‌های جدید، شامل ۵۲ قسمت است که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ پخش شد.

انیمیشن مستر بین

تعطیلات مستر بین (۲۰۰۷)

یک فیلم کمدی محصول بریتانیا به کارگردانی استیو بندلاک است. این فیلم براساس یک داستان نوشته شده توسط سایمن مک‌برنی است. فیلم مذکور براساس سریال اصلی مستر بین ساخته شده‌است و همچنین دنباله مستقل فیلم سینمایی «بین» (۱۹۹۷) است. در داستان تعطیلات مستر بین، مستر بین یک بلیت مسافرتی به فرانسه برنده می‌شود. در آنجا او بطور ناخواسته باعث جدایی یک پسر نوجوان از پدرش می‌شود و حالا باید سعی کند دوباره آن‌ها را به هم برگرداند. در این مسافرت او چیزهایی مثل دوچرخه سواری، عشق حقیقی و… را هم یاد می‌گیرد. او در سفر به کن، با بسیاری از موقعیت‌های خنده‌دار روبرو می‌شود.

تعطیلات مستربین

در پایان

مستر بین با طنز ظریف و حرکات خلاقانه‌اش، فارغ از هر زبان و فرهنگی، لبخند را به لب مخاطبان خود می‌آورد و متذکر می‌شود که می‌توان با کمی شوخ‌طبعی، از سختی‌ها و چالش‌های زندگی عبور کرد. بنابراین اگر به دنبال یک کمدی سرگرم‌کننده و خانوادگی هستید که بتواند شما را به خنده وا دارد، سری فیلم‌های مستر بین انتخابی عالی برای تماشا خواهد بود.

تماشای فیلم های سینمایی در بخش سینما آنلاین فیلم نت🎥

برچسب‌ها: مستر بین،مستربین
نظرات

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها